Oliver Twist

Dickens, Charles

| 2004

CD-bok Speltid: 7 timmar Upplsare: Michael Nyqvist Den klassiska berttelsen om barnhusbarnet Oliver Twists alla den och ventyr.

W

Weronica

2022-10-09

Spnnande barn och ungdomsbok

Min absolut favorit book frn barndomen!

Jag tyckte att boken var bra drfr att den r vldigt verklighetstrogen och det gillar jag nr bcker r.

Mikaelita Bovalius

2020-02-02

Oliver Twist - tragik och dets vg p 257 guppande sidor. Boken som ger ordsprket Den som grver en grop t andra, faller sjlv dr i ett litterrt ansikte. Denna bok snabbspolade jag mig igenom under gymnasietiden i skolbnken, p engelska. Jag minns att jag var frtjust i den, trots att jag inte ens lste hela. I dagens lder av 32 r lste jag den igen, fast jag lyckades frn prm till prm den hr gngen och dessutom i en svensk utgva.

Den innehller plus, den innehller minus. Kanske ingen verraskningarnas bok. Nog frfrde den mig mer som yngre. Den var mer mystisk d, nu kunde jag vl lite mer klarsynt lista ut en del tragik, men ven en del finare bitar.

Den r skriven s att varje kapitel heter ett nummer och en lng rubrik fylld av ord p ord. Det kan lta som shr: Fyrtiosjunde kapitlet - Oliver Twist finner en vn och fr ven en ny fiende och det gr inte bra. Rubriken talar ofta om bde handling och hur kapitlet slutar. Bitvis charmigt, bitvis irriterande med spoilers. Varje kapitel r vldigt kort, sdr kanske 4-7 sidor. Det passar utmrkt fr nutidsmnniskan som kanske inte orkar ge mer tid t ett kapitel. Eller till mig, som tyvrr ltt blir rastls. Ibland rcker det med ngra sidor i taget.

Boken berttar om ett 1800-talets England, fyllt av misr, olycka, kriminalitet och orttvisa. Men dr bor ocks krlek och en del personers stora godhet som leder en ung mnniska rtt i livet. Ibland knns det som om Oliver Twist, bokens huvudperson, mer r ett fenomen eller en symbolik fr att bertta om livet i London och om mnniskors fagra den, n om Oliver som en verklig person. Boken r skriven realistiskt, men ibland lurar man ju lite p logiken till varfr alla dessa mnniskor har ett sdant stort intresse fr en liten pojke fdd p ett fattighus. Han r elndig och fattig, men hans historia verkar intressera och berra alla. Detta fr dock till Charles Dickens frsvar ven sina frklaringar p slutet, de flesta i alla fall.

Ibland r det lite vl mnga nya kriminella ansikten med. Sdana som Dickens nstan tror sig ha frklarat, men missat att nmna p ett djupare plan eller ens som mer n bara ett namn eller kennamn. Inledningsvis frskte jag hlla koll, fr att inte missa ngot vsentligt. Sedan lt jag det bara g. Jag fokuserade p berttandet, orden, de kriminella, de snlla och pojken.

Denna bok var stor p sin tid. Den r fortfarande en stor fregngare till den hr typen av bcker. ven om det idag finns mngder fler att vlja p i den hr genren, med lngt mer spnning och lngt mer komplexa personportrtt. Men det kanske inte mste vara s himla mycket fart, flkt och detaljer alltid heller. Allt behver inte vara perfekt frklarat. Och nog tycker jag att Dickens klmde in massvis av spnning under de sista 70 sidorna, dr ramlade minsann detalj p detalj in pladask. En fattig pojke rcker ibland fr att underhlla ett litterrt intresserat sinne.

Hampus Mellgren

2019-03-06

Oliver Twist handlar om denna frldralsa pojke vid samma namn. Hans mamma dr vid fdseln av Oliver Twist och han hamnar p fattighus dr han lever under tortyr, svlt och utsatthet. En dag rymmer han och hamnar p gator av London dr han lra sig konsten att leva som en ficktjuv under hans lromstare Fagin.
Oliver Twist handlar fr mig mycket om utsatthet men p ett stt hittar Oliver alltid ngon trygghet i sm saker. Boken handlar om att ifrgastta handlingar som vi gr bara fr att en auktoritet sger att det r rtt. Boken visar ven p hur barn ltt rttar sig efter vuxnas auktoritet. Hur Oliver trots att han frstr att det r fel att stjla saker, lyssnar till Fagin hur han p denna vgen ska bli en stor man. Boken beskriver ett segregerat London mellan fattiga och rika. Detta r en mrk historia om barn i utsatthet. Dickens skriver med ett vackert, rtt och rligt sprk. "Ack, hur mnga av de ansikte som naturen har skapat finns vl kvar orrda fr att gldja oss med sin sknhet! Vrldens oro, bekymmer och lidelser frvandlar ansikten liksom de frvandla hjrtan. Och det r endast d passionerna slumrar eller fr alltid har frlorat sitt grepp som de mrka molnen frsvinner och lmnar himlen klar."
"Varken lasten eller dden r begrnsad till de gamla och vissnade. De yngsta och vackraste blir alltfr ofta deras byte."

Philip Stenstrm

2018-07-17

Oliver Twist - Charles Dickens

Det r tidigt 1800-tal i England nr en pojke fds. Den nyblivna modern avlider sorgligt nog i frlossningen och lmnar drmed den stackars pojken frldrals. Barnet, som nu r frldrals och klassls, omplaceras av fattighusmyndigheten till ett fattighus. Hr blir han omgende slungad fram och tillbaka i ett odrgligt och hmningslst uppfostringssystem kantad av girighet och frsummelse. Strax blir pojken utkastad och utsprrad vid frfrgan om mer mat fr att sedan bli satt i barnarbete av kommunen. Drefter tar pojken sin flykt till fots - frn hrda bestraffningar och glpord - mot London dr han bekantar sig med Jack Filuren Dawkins. Pojken, som r i desperat behov av mat och husrum, faller direkt i greppet av Londons gatugng och dess ledare, Fagin. Stld och ficktjuveri blir drefter vardag fr en pojke som motstrvigt, med moraliska inslag, tar sig an en brottsligt leverne fr mat och logi. Det r berttelsen om den stackars oskuldsfulla pojken, Oliver Twist.

Det r den klassiska berttelsen om den frldralsa stackars pojken Oliver Twist. En romanklassiker av den vlknda frfattaren Charles Dickens. Oliver Twist r en berttelse som prglas av smrtsam vergivenhet och svek. Bland ohederligt, skurkaktigt, omoraliskt folk behandlas Oliver Twist som gods av myndigheterna och gatugngen. Det r en berttelse som speglar Englands tid av social orttvisa och extrem fattigdom. En tid av frsummelse och exploatering av frldralsa barn. Med minnesvrda romanfigurer , som Jack Filuren Dawkins (ven knd som Rven i nyare utgvor), den vlknda skurken Fagin och den brutale Sikes, och rikt berttande skildrar Charles Dickens stunder av hjrtlshet och hjrtskrande elnde som frambringar djup sorg och mrker. Men samtidigt lyckas han ocks skildra stunder som prglas av msinthet och djup krlek. Oliver Twist av Charles Dickens r en tidls roman som frvnar och verraskar vid varje omlsning. Jag kan personligen aldrig f nog av den.

Agneta Sjberg

2017-04-10

I love Charles Dickens! En mstare p att beskriva den lilla mnniskans utsatthet i en tid d rika var rika och mktiga och fattiga var fattiga och chanslsa... d.v.s precis som idag!

Estelle Strandmark

2013-07-21

Oliver Twist? Snarare Oliver Trist!

Sven Wifstrand

2013-03-10

Mitt betyg 4 avser utgvan i Penguin Popular Classics som inte verkar finnas hr.

emily lindqvist

2012-05-23

Frstr varfr boken r en klassiker men kunde inte riktigt relatera till ngn av karraktrerna. Ska prova en till dickens s fr vi se.

Marlene Olsson

2012-03-25

Klassiker

Maria Jnsson

2012-02-16

S trkigt och omstndligt berttad historia.

Allan Lennerstad

2011-12-20

Lste den ett par gnger som ung. Str mig aningen p att eftersom Oliver har en fin bakgrund, s mste han vara en fin pojke.

Frida W

2011-09-06

klassiker jag vet. men NEJ!

Sofie Petersson

2011-05-13

Oliver Twist bestr av flera olika karaktrers tankar och planer, vilket gr hela historien mer levande men jag saknar nd fattigbarnets funderingar. Oliver Twist r en hrlig men smsorglig historia om en olycksdrabbad pojke som till slut hittar lyckan. En del skottlossning, ngra skedar inbrott, en nve skurkar, en deciliter hjltar, tv matskedar verraskningar och naturligtvis huvudingrediensen Oliver Twist utgr den spnnande finalen i denna klassiker. Formuleringarna, de mlande beskrivningarna av karaktrerna och den drivande historien r lysande.

hampus oskarsson

2011-02-14

den r mycket bra

Pia Stendahl

2011-02-13

Det var evigheter sedan jag lste Oliver Twist och det enda jag minns r hur han hamnar i klorna hos Fagin men resten och fram fr allt slutet har jag helt glmt.

Jag tycker mycket om boken. Det r intressant hur Oliver bde hamnar s totalt i klistret och finner lyckan utan att han sjlv egentligen har s mycket med det att gra. Det r med andra ord inte hans fel att han hamnar i trubbel och det r inte hans frtjnst att han kommer drifrn.

Dickens r en satirens mstare och hr gr han ven lysande p karikatyrer.Flera av karaktrerna i Oliver Twist knns som karikatyrer.

Dickens r i Oliver Twist vldigt samhllskritisk. I bokenr han mycket kritisk till hur de fattiga barnen behandlas av myndigheterna.

P www.bokbrus.se har jag skrivit fler bokrecensioner.
/Pia

Sofia kerberg

2009-11-01

Dickens kan verkligen hantera sina cliffhangers och osannolika sammantrffanden men just den hr blev lite lngrandig p sina stllen. Alla karaktrer r fulldiga (utom kanske de godaste symptomatiskt nog) men Pips moraliska resa r ju ganska frutsgbar. Den lilla plottwist som r inlagd precis innan slutet knns ocks vldigt ondig.

Sofia Carlsson

2009-10-04

vi skulle lsa den i skolan, jag tyckte verkligen inte om den och lste inte ut den, bara sista sidan fr att f godknt. Frstr inte vad som r bra med den, alls.

Karolina strm

2009-06-18

Det var ju inte alls synd om pojken. Strre delen av boken levde han gott hos de tv kvinnorna.