Oliver Twist

Dickens, Charles

| 2004

CD-bok Speltid: 7 timmar Uppläsare: Michael Nyqvist Den klassiska berättelsen om barnhusbarnet Oliver Twists alla öden och äventyr.

Hampus Mellgren

2019-03-06

Oliver Twist handlar om denna föräldralösa pojke vid samma namn. Hans mamma dör vid födseln av Oliver Twist och han hamnar på fattighus där han lever under tortyr, svält och utsatthet. En dag rymmer han och hamnar på gator av London där han lära sig konsten att leva som en ficktjuv under hans läromästare Fagin.
Oliver Twist handlar för mig mycket om utsatthet men på ett sätt hittar Oliver alltid någon trygghet i små saker. Boken handlar om att ifrågasätta handlingar som vi gör bara för att en auktoritet säger att det är rätt. Boken visar även på hur barn lätt rättar sig efter vuxnas auktoritet. Hur Oliver trots att han förstår att det är fel att stjäla saker, lyssnar till Fagin hur han på denna vägen ska bli en stor man. Boken beskriver ett segregerat London mellan fattiga och rika. Detta är en mörk historia om barn i utsatthet. Dickens skriver med ett vackert, rått och ärligt språk. "Ack, hur många av de ansikte som naturen har skapat finns väl kvar orörda för att glädja oss med sin skönhet! Världens oro, bekymmer och lidelser förvandlar ansikten liksom de förvandla hjärtan. Och det är endast då passionerna slumrar eller för alltid har förlorat sitt grepp som de mörka molnen försvinner och lämnar himlen klar."
"Varken lasten eller döden är begränsad till de gamla och vissnade. De yngsta och vackraste blir alltför ofta deras byte."

Philip Stenström

2018-07-17

Oliver Twist - Charles Dickens

Det är tidigt 1800-tal i England när en pojke föds. Den nyblivna modern avlider sorgligt nog i förlossningen och lämnar därmed den stackars pojken föräldralös. Barnet, som nu är föräldralös och klasslös, omplaceras av fattighusmyndigheten till ett fattighus. Här blir han omgående slungad fram och tillbaka i ett odrägligt och hämningslöst uppfostringssystem kantad av girighet och försummelse. Strax blir pojken utkastad och utspärrad vid förfrågan om mer mat för att sedan bli satt i barnarbete av kommunen. Därefter tar pojken sin flykt till fots - från hårda bestraffningar och glåpord - mot London där han bekantar sig med Jack “Filuren” Dawkins. Pojken, som är i desperat behov av mat och husrum, faller direkt i greppet av Londons gatugäng och dess ledare, Fagin. Stöld och ficktjuveri blir därefter vardag för en pojke som motsträvigt, med moraliska inslag, tar sig an en brottsligt leverne för mat och logi. Det är berättelsen om den stackars oskuldsfulla pojken, Oliver Twist.

Det är den klassiska berättelsen om den föräldralösa stackars pojken Oliver Twist. En romanklassiker av den välkända författaren Charles Dickens. Oliver Twist är en berättelse som präglas av smärtsam övergivenhet och svek. Bland ohederligt, skurkaktigt, omoraliskt folk behandlas Oliver Twist som gods av myndigheterna och gatugängen. Det är en berättelse som speglar Englands tid av social orättvisa och extrem fattigdom. En tid av försummelse och exploatering av föräldralösa barn. Med minnesvärda romanfigurer , som Jack “Filuren” Dawkins (Även känd som Räven i nyare utgåvor), den välkända skurken Fagin och den brutale Sikes, och rikt berättande skildrar Charles Dickens stunder av hjärtlöshet och hjärtskärande elände som frambringar djup sorg och mörker. Men samtidigt lyckas han också skildra stunder som präglas av ömsinthet och djup kärlek. Oliver Twist av Charles Dickens är en tidlös roman som förvånar och överraskar vid varje omläsning. Jag kan personligen aldrig få nog av den.

Estelle Strandmark

2013-07-21

Oliver Twist? Snarare Oliver Trist!

Sven Wifstrand

2013-03-10

Mitt betyg 4 avser utgåvan i Penguin Popular Classics som inte verkar finnas här.

Marlene Olsson

2012-03-25

Klassiker

Maria Jönsson

2012-02-16

Så tråkigt och omständligt berättad historia.

Allan Lennerstad

2011-12-20

Läste den ett par gånger som ung. Stör mig aningen på att eftersom Oliver har en fin bakgrund, så måste han vara en fin pojke.

Frida W

2011-09-06

klassiker jag vet. men NEJ!

Sofie Petersson

2011-05-13

Oliver Twist består av flera olika karaktärers tankar och planer, vilket gör hela historien mer levande men jag saknar ändå fattigbarnets funderingar. Oliver Twist är en härlig men småsorglig historia om en olycksdrabbad pojke som till slut hittar lyckan. En del skottlossning, några skedar inbrott, en näve skurkar, en deciliter hjältar, två matskedar överraskningar och naturligtvis huvudingrediensen Oliver Twist utgör den spännande finalen i denna klassiker. Formuleringarna, de målande beskrivningarna av karaktärerna och den drivande historien är lysande.

hampus oskarsson

2011-02-14

den är mycket bra

Pia Stendahl

2011-02-13

Det var evigheter sedan jag läste Oliver Twist och det enda jag minns är hur han hamnar i klorna hos Fagin men resten och fram för allt slutet har jag helt glömt.

Jag tycker mycket om boken. Det är intressant hur Oliver både hamnar så totalt i klistret och finner lyckan utan att han själv egentligen har så mycket med det att göra. Det är med andra ord inte hans fel att han hamnar i trubbel och det är inte hans förtjänst att han kommer därifrån.

Dickens är en satirens mästare och här gör han även lysande på karikatyrer.Flera av karaktärerna i Oliver Twist känns som karikatyrer.

Dickens är i Oliver Twist väldigt samhällskritisk. I bokenär han mycket kritisk till hur de fattiga barnen behandlas av myndigheterna.

www.bokbrus.se har jag skrivit fler bokrecensioner.
/Pia

Sofia Carlsson

2009-10-04

vi skulle läsa den i skolan, jag tyckte verkligen inte om den och läste inte ut den, bara sista sidan för att få godkänt. Förstår inte vad som är bra med den, alls.

Karolina Öström

2009-06-18

Det var ju inte alls synd om pojken. Större delen av boken levde han gott hos de två kvinnorna.