Luftslottet som sprängdes

Larsson, Stieg

| 2007

Den tredje och avslutande delen i Millennium-serien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander överlevde att bli levande begravd, men hennes problem är långt ifrån över. Starka krafter vill tysta henne en gång för alla. Samtidigt gräver Mikael Blomkvist i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren. Han skriver på ett avslöjande reportage som kommer att rentvå Lisbeth Salander och skaka regeringen, Säpo och hela landet i dess grundvalar. Äntligen finns en chans för Lisbeth Salander att göra upp med sitt förflutna och en möjlighet för rättvisan - den verkliga - att segra. Stieg Larssons sista bok i hans hyllade Millennium-serie är en politisk thriller av bästa märke. Stieg Larsson, 1954-2004, var journalist och chefredaktör på tidningen Expo. 2005 debuterade han med Män som hatar kvinnor, som tilldelades Glasnyckeln. Flickan som...

X

2016-05-29

Något sämre än de tidigare 2 böckerna men får ändå en stark fyra

John C

2016-03-03

Så är det då dags att läsa tredje och sista delen av Millenium-serien...åtminstone från Stieg Larssons penna..
Lisbeth Salander har i alla fall överlevt grov misshandel och ett skott i huvudet. Trots det har hon fortfarande konflikter med såväl familj som rättsamhälle att lösa. Millenium har dock samlat på sig material som talar till Salanders fördel...
Vill minnas att detta var den sämsta delen och det är väl fortfarande sant. Vissa delar kunde säkert ha kortats ner eller strykas helt. Men det är fortfarande nödvändig läsning och man sitter med ett leende på läpparna när man är klar med boken.
Summa summarum: Milleniumböckerna är precis så bra som jag minns dem. Ska snart ta mig an David Lagercrantz uppföljare.

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

Maria Lundgren

2015-04-13

Bra skrivet, spännande. Självklar sträckläsning.

Lars Wekell

2013-11-02

Spännande o läskig

BLiP

2013-09-28

Hade lite svårt att poängsätta denna trilogi. I sina bästa stunder är den inne på en fyra och i sina sämsta en tvåa. Och Lisbeth Salander skulle lätt kunna kicka en femma från mig, i sin roll som ninjafeministisk underdog. Hursomhelst, första krim/deckaren jag tagit mig igenom med intresset i behåll! Det måste ju tyda på något.

Anna Lindgren

2013-09-04

Väldigt spännande, den var svår att sluta läsa...

Iren Bergius

2012-12-08

Mycket spännande. Känns sorgligt när den tar slut. Man vill bara läsa mer.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Hela Milleniumtrilogin är totala bladvändare. Det vet väl alla!

Björn Math

2012-11-19

Oerhörd stark avslutning. Läs!

annika åberg

2012-06-25

Mkt bra trilogi. Önskar det fanns mer

Viveca Sten

2012-05-21

Det här är den sämsta i Millenium-trilogin enligt mitt förmenande. En stor del handlar om domstolsprocessen och jag kan inte låta bli att reta mig på de rättsliga felaktigheterna, jurist som jag är.
Men den är ju ändå oerhört fängslande likt hans andra böcker.

Helena R

2012-05-14

Min första ljudbok! Bra upplösning på en spännande trilogi. Kul att alla tre böckerna är så olika varandra.

Mårten Nilsson

2012-05-06

Millenium-trilogin är ett enda långt sjok framgångs- och övermänniskokult.

Anna Andreasson

2012-03-24

Detta var enligt min mening den bästa av de tre böckerna i Millennium- trilogin. Hände något hela boken igenom. Kan rekommendera denna bok till andra.

Anette Hökerberg

2012-02-11

Drygt 700 sidor spännande uppföljning och avslutning på Milleniumserien. Precis som de andra två böckerna är det svårt att sluta läsa, man vill bara ha mer hela tiden. Detta är nog den boken som jag tycker att det händer ?minst? i. Det är mycket forskning i det gamla om vad som har hänt och varför. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, den är lika läsvärd som de andra två och nästan ett måste för att kunna lägga hela historien bakom sig.

Lena Burghardt

2012-02-06

de har bockerna ar nagra av de besta som jag har last pa lang tid.

Lasse Nordenhem

2012-01-08

Man måste beundra Stieg Larsson för vilken historia han snickrat ihop. Den juridiska finalen blev ett klimax för mig och jag satt som förstenad.

Josefine Ejebjörk

2012-01-02

De tekniska beskrivningarna blev för långrandiga och jag skulle hellre sett mer av kommunikationen mellan karaktärerna man sett i de andra böckerna.

malin norbäck

2011-11-23

En av de bästa deckarna!

Camilla Jardevall

2011-11-04

Paul Karlsson

2011-10-07

Om man får säga det så är detta i så fall den svagare delen i Millennium trilogin. Större delen av tiden då boken utspelar sig ligger Lisbeth på sjukhus. Men imponerande är det hur hon kan styra upp världen utanför med hjälp av en liten fickdator. Denna delen är en välbehövlig avslutning där Salander slutligen kanske kan få upprättelse i rättegång mot de som försökt att tysta henne genom att omyndigförklara henne. Men denna boken innehåller förstås en hel del spänning den med. Så läs den om ni vill få avslutningen på denna enligt min åsikt bästa bok trilogi som släppts i Sverige.

Eva Kiani

2011-10-04

Riktigt bra cliffhanger till sista delen!

Lena A

2011-08-27

Spännade, svår att lägga ifrån sig.

Susanne Rydvald

2011-08-05

Det enda jag inte förstår är varför Erika Berger stack från Millennium och berättelsen fortsätter i hennes nya arbete i en evig trasselhistoria med trakasserande mejl. Ärligt talat gillade jag denna kvinna inte alls och var ganska glad när hon försvann i bakgrunden för att få lite på käften. Annars gick allting som det skulle.

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Love F

2011-07-01

Den svagaste boken i serien tycker jag, men fortfarande ruskigt bra!

Rebecka Söderberg

2011-06-29

Rekommenderas att läsas direkt efter flickan som lekte med elden

Ulrica Sandell

2011-04-05

Vad ska man läsa nu då??? Kommer man hitta nåt som är lika bra?? Knappast...

hanna säkkinen

2011-03-15

sträckläste serien och avundas de som inte läst den än...

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker måste läsas

ronja eriksson

2011-02-15

I topp förstås!

Annette Fischer

2011-01-06

Toppentriologi av Stieg Larsson, vilken succe!! Tragiskt att han så hastigt gick bort!

2011-01-05

Grymt bra bok! Streckläste natten igenom. Tvåan och trean är de bästa böckerna i serien enligt min mening. Det händer lite mer än i ettan och saker är härligt komplicerade. Konspirationerna haglar!

Elin Hess

2010-12-22

Fantastisk serie. Att det finns en logisk förklaring till allt gör boken ännu mer läsvärd. Blir bara lite för överdriven och otrolig vid ett fåtal tillfällen. Det kan man se genom fingrarna med. Underbar bok!

Tobias Ek

2010-11-24

Blev helt fängslad av alla delar i denna trilogi. Jag läste dem långt innan de kom ut som film, vilka jag inte sett än, och inte är intresserad av heller. Det är rätt råa brutala böcker, med riktigt bra karaktärer. Storyn håller också hög klass. Det känns som att Bok 1 är lite stand alone, och att bok 2 & 3 är en fortsättning han inte visste om skulle ske när han skrev den första boken. De är mycket mer sammanflätade storymässigt.

Anna Liljeby

2010-10-06

Wow

Marko Krejic

2010-09-19

Okej, tyckte att "Flickan som lekte med elden" inte riktigt höll samma kvalitet som "Män som hatar kvinnor", men nu när jag har läst "del 2" på "Flickan som lekte med elden" så måste jag ändå uppgradera mitt omdöme och säga att som helhet så är böckerna helt kanon! Bland det bättre som jag har läst!

Gudrun Edlund

2010-09-18

i vanliga fall gillar jag inte deckare men den här gick hem

Sandra Svensson

2010-08-22

minst lika bra som ettan! särskilt slutet, väldigt rafflande.

2010-07-31

Ganska spännande och bra, men kändes en aning utdragen ibland.

Isabel Brattkull

2010-07-23

Slutet i den här boken fick mig att sitta andlös och frammana bilder i huvudet av hur det skulle bli på film. Tyckte det tappades bort en del i filmen men man kan inte få allt här i världen. Helt suverän.

Annica Bark

2010-07-15

Detta blev för mycket, orkade inte en läsa ut den, Förstår fortfarande inte storheten i hans böcker! Måste ha med hans död att göra som folk är som galna i hans böcker, tror inte det blivit lika stort om han levt.

Margareta Johansson

2010-06-27

Även om en del i böckerna är lite fantasifullt och overkligt, hur kan en del människor bli utsatta för så mycket hemskheter, så har jag fastnat för Stieg Larssons sätt att skriva och kommer snart att läsa Millenie-triologin igen!!

Rasmusmatte .

2010-06-21

Den sämsta av de tre böckerna i Millineiumtriologin.

Petra Gardtman

2010-06-07

Har inte läst första boken men sett filmen. Tyckte denna hade mest spänning! Av de två sista böckerna!
Tycker att storyn fick ett värdigt slut glömde nästan att andas på slutet. Filmen var klart den sämsta dessvärre!!

Petra Gardtman

2010-06-07

Arne Johansson

2010-05-22

Vad ska man säga - dumheterna från del två fortsätter... Trovärdigheten är minimal. Är det deckare eller fantasy? Fick verkligen kämpa för att ta mig igenom denna.

BoelMaria *

2010-04-11

Jag tycker att Flickan som lekte med elden är bäst.

Bengt Månsson

2010-04-04

Del 3 i trilogin. Här uppräknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trög, inte särskilt trovärdig i vare sig personskildring eller annat... spännande trots allt

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt bra svensk bok.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Tack Stieg i din himmel. Du har givit mig en speciell upplevelse med dina böcker.

harriet karlsson

2010-03-08

Bättre än förra, inte lika många irriterande upprepningar om Lisbets liv.
Bara så frustrerande när hon aldrig lär sig någort och åker ensam till bruket, men det blev ju så bra.Alla flugor i en smäll.

Hans Olof Andersson

2010-03-07

Intressant! En otrolig historia ändå skildrad på ett trovärdigt sätt.

Engelska Väninnan

2010-02-24

En bladvändare som man inte kan lägga ifrån sig. Inte lika bra som de förra delarna.

A Bookaholic Swede

2010-02-03

Förutom det något otillfredsställande slutet så var boken fantastiskt bra.

Tony Markl

2010-01-04

En värdig avslutning på triologin. Gillar när man inte blir sittande med en massa frågetecken.

2010-01-03

Jag ville inte att denna bok skulle ta slut, heller. Visste vid lässtart att det skulle vara den sista. Sorg. Fortfarande gäller tyvärr samma text som till den första boken: Några hackiga stycken där jag undrade om det var en ny författare eller om redaktören somnat, men helhetsupplevelsen med triologin var magisk! Jag tänker fortfarande på Sallander. Skönt med starka kvinnor även i denna genre!

Yvonne Moström

2009-11-24

Lika bra som de två första =o) Läs dem om ni inte gjort det, om ni gillar spänning och inget krångligt språk.

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Jag vill läsa flera, tråkigt att det inte går att uppfylla

Robert Krook

2009-11-08

Mycket bra. Måste läsas tillsammans med de två andra ur trilogin.

Nenne N

2009-09-26

Det här är det bästa jag läst och jag befarar att jag inte kommer att läsa något lika bra någonsin igen... För kan det bli bättre än så här?? Hela serien är underbar och man vill bara ha mer!!

Ulrica Wilén

2009-09-06

Mycket bra. En bok utan luckor. Man vill läsa en fortsättning.

ingela lindgren

2009-09-02

En mycket bra bok...lite mer tungläst än de två första..men ändå mycket bra...

maria hansson

2009-08-28

Svår att sluta läsa! och sorgligt när den väl tog slut och man vet att man inte kommer få träffa karaktärerna mera i nya situationer..Men ska bli spännande och se om filmerna uppfyller böckerna!

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Helt trollbunden kunde inte sluta läsa.

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2007-07-15
Superbra. Man kan inte sluta läsa.

Cicci Harström

2009-07-27

Det här är tredje och sista boken, tyvärr, om tidningen Millenium och Lisbeth Salander. Den tar vid där "Flickan som lekte med elden" slutar. Lisbeth gör här upp med sitt förflutna och Mikael Blomkvist, journalist på Millenium, skriver på ett repotage som några gör vad som helst för att stoppa, de skyr inga som helst medel för att få som de vill. Erika Berger, som är redaktör för Millenium, råkar ut för en sk. stalker, men hon får hjälp från oväntat håll. Den är som de två första böckerna, oerhört svår att lägga ifrån sig. Det är spänning från början till slut. Tycker att det här är bland det bästa i svensk deckarväg som jag läst.

Jack Russel

2009-05-23

Bra avslutning på trilogin. Lite segt i början tycker jag, men det lossnar så fort Salander får möjlighet att "koppla upp" sig igen. Då visar hon sina gamla takter igen och lite till...