Luftslottet som sprängdes

Larsson, Stieg

| 2007

Den tredje och avslutande delen i Millennium-serien tar vid där Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander överlevde att bli levande begravd, men hennes problem är långt ifrån över. Starka krafter vill tysta henne en gång för alla. Samtidigt gräver Mikael Blomkvist i Salanders dolda förflutna och kommer snart sanningen på spåren. Han skriver på ett avslöjande reportage som kommer att rentvå Lisbeth Salander och skaka regeringen, Säpo och hela landet i dess grundvalar. Äntligen finns en chans för Lisbeth Salander att göra upp med sitt förflutna och en möjlighet för rättvisan - den verkliga - att segra. Stieg Larssons sista bok i hans hyllade Millennium-serie är en politisk thriller av bästa märke. Stieg Larsson, 1954-2004, var journalist och chefredaktör på tidningen Expo. 2005 debuterade han med Män som hatar kvinnor, som tilldelades Glasnyckeln. Flickan som...

Maja Nilsson

2022-09-07

Jesper Nåvik

2022-01-29

Anna Björk

2021-10-04

Helena

2021-01-03

Spännande, högt tempo, ok skriven

Beyaz

2020-08-21

Spännande som tusan!

Maria B

2020-07-28

Tredje och sista delen håller samma nivå som de två tidigare böckerna.

Lena Dufvenberg

2020-04-27

Kalle Nilsson

2020-02-24

Spännande upplösning!

Michael Jansson

2020-01-26

Svår att lägga ifrån sig!

Anders S

2019-10-19

En fantastisk fortsättning på de första två böckerna. Tragiskt att Stieg Larsson aldrig fick fortsätta storyn. Det fanns en enorm potential i karaktärerna. RIP.

Karin Johansson

2019-09-22

Otroligt bra!

Anne Winterfeldt

2019-04-27

Och så var det då den tredje. Vilken otrolig författarförmåga. Jag kände då, och känner fortfarande, en tomhet, trots att det var några år sedan jag läste dem, och vad skall jag göra nu när jag har läst ut dessa fantastiska böcker? Jag vill ha mer!

Ronnie Videli

2018-10-07

Anders Jansson

2018-05-24

Stieg Larsson var framför allt en sjuhelvetes berättare och skicklig på att skapa en berättelse man inte vill sluta läsa. Storyn är bättre än i första boken. Salander som man förstås bara måste gilla är hans Hamilton. Det finns inget hon inte kan fixa med en dator - alternativt har hon en kompis som löser det. Men ju längre man läser, desto mer vill man veta hur det går för henne. Och här kommer den stora upplösningen - och så i luften hänger frågan förstås om de blir ihop, hon och Blomkvist.

Anna Andersson

2016-05-29

Något sämre än de tidigare 2 böckerna men får ändå en stark fyra

John C

2016-03-03

Så är det då dags att läsa tredje och sista delen av Millenium-serien...åtminstone från Stieg Larssons penna..
Lisbeth Salander har i alla fall överlevt grov misshandel och ett skott i huvudet. Trots det har hon fortfarande konflikter med såväl familj som rättsamhälle att lösa. Millenium har dock samlat på sig material som talar till Salanders fördel...
Vill minnas att detta var den sämsta delen och det är väl fortfarande sant. Vissa delar kunde säkert ha kortats ner eller strykas helt. Men det är fortfarande nödvändig läsning och man sitter med ett leende på läpparna när man är klar med boken.
Summa summarum: Milleniumböckerna är precis så bra som jag minns dem. Ska snart ta mig an David Lagercrantz uppföljare.

Johan CB

2015-12-03

Lars Ståhl

2015-11-09

Maria Lundgren

2015-04-13

Bra skrivet, spännande. Självklar sträckläsning.

Lars Wekell

2013-11-02

Spännande o läskig

BLiP

2013-09-28

Hade lite svårt att poängsätta denna trilogi. I sina bästa stunder är den inne på en fyra och i sina sämsta en tvåa. Och Lisbeth Salander skulle lätt kunna kicka en femma från mig, i sin roll som ninjafeministisk underdog. Hursomhelst, första krim/deckaren jag tagit mig igenom med intresset i behåll! Det måste ju tyda på något.

Anna Lindgren

2013-09-04

Väldigt spännande, den var svår att sluta läsa...

Iren Bergius

2012-12-08

Mycket spännande. Känns sorgligt när den tar slut. Man vill bara läsa mer.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Hela Milleniumtrilogin är totala bladvändare. Det vet väl alla!

Björn Math

2012-11-19

Oerhörd stark avslutning. Läs!

annika åberg

2012-06-25

Mkt bra trilogi. Önskar det fanns mer

Viveca Sten

2012-05-21

Det här är den sämsta i Millenium-trilogin enligt mitt förmenande. En stor del handlar om domstolsprocessen och jag kan inte låta bli att reta mig på de rättsliga felaktigheterna, jurist som jag är.
Men den är ju ändå oerhört fängslande likt hans andra böcker.

Helena R

2012-05-14

Min första ljudbok! Bra upplösning på en spännande trilogi. Kul att alla tre böckerna är så olika varandra.

Mårten Nilsson

2012-05-06

Millenium-trilogin är ett enda långt sjok framgångs- och övermänniskokult.

Anna Andreasson

2012-03-24

Detta var enligt min mening den bästa av de tre böckerna i Millennium- trilogin. Hände något hela boken igenom. Kan rekommendera denna bok till andra.

Drygt 700 sidor spännande uppföljning och avslutning på Milleniumserien. Precis som de andra två böckerna är det svårt att sluta läsa, man vill bara ha mer hela tiden. Detta är nog den boken som jag tycker att det händer ?minst? i. Det är mycket forskning i det gamla om vad som har hänt och varför. Därmed inte sagt att det är en dålig bok, den är lika läsvärd som de andra två och nästan ett måste för att kunna lägga hela historien bakom sig.

Lena Burghardt

2012-02-06

de har bockerna ar nagra av de besta som jag har last pa lang tid.

Lasse Nordenhem

2012-01-08

Man måste beundra Stieg Larsson för vilken historia han snickrat ihop. Den juridiska finalen blev ett klimax för mig och jag satt som förstenad.

Josefine Ejebjörk

2012-01-02

De tekniska beskrivningarna blev för långrandiga och jag skulle hellre sett mer av kommunikationen mellan karaktärerna man sett i de andra böckerna.

malin norbäck

2011-11-23

En av de bästa deckarna!

Camilla Jardevall

2011-11-04