Luftslottet som sprngdes

Larsson, Stieg

| 2007

Den tredje och avslutande delen i Millennium-serien tar vid dr Flickan som lekte med elden slutade. Lisbeth Salander verlevde att bli levande begravd, men hennes problem r lngt ifrn ver. Starka krafter vill tysta henne en gng fr alla. Samtidigt grver Mikael Blomkvist i Salanders dolda frflutna och kommer snart sanningen p spren. Han skriver p ett avsljande reportage som kommer att rentv Lisbeth Salander och skaka regeringen, Spo och hela landet i dess grundvalar. ntligen finns en chans fr Lisbeth Salander att gra upp med sitt frflutna och en mjlighet fr rttvisan - den verkliga - att segra. Stieg Larssons sista bok i hans hyllade Millennium-serie r en politisk thriller av bsta mrke. Stieg Larsson, 1954-2004, var journalist och chefredaktr p tidningen Expo. 2005 debuterade han med Mn som hatar kvinnor, som tilldelades Glasnyckeln. Flickan som...

X

X

Mycket bra

Angelica Pilman

2016-05-29

Ngot smre n de tidigare 2 bckerna men fr nd en stark fyra

John C

2016-03-03

S r det d dags att lsa tredje och sista delen av Millenium-serien...tminstone frn Stieg Larssons penna..
Lisbeth Salander har i alla fall verlevt grov misshandel och ett skott i huvudet. Trots det har hon fortfarande konflikter med svl familj som rttsamhlle att lsa. Millenium har dock samlat p sig material som talar till Salanders frdel...
Vill minnas att detta var den smsta delen och det r vl fortfarande sant. Vissa delar kunde skert ha kortats ner eller strykas helt. Men det r fortfarande ndvndig lsning och man sitter med ett leende p lpparna nr man r klar med boken.
Summa summarum: Milleniumbckerna r precis s bra som jag minns dem. Ska snart ta mig an David Lagercrantz uppfljare.

Johan CB

2015-12-03

Lars Sthl

2015-11-09

Maria Lundgren

2015-04-13

Bra skrivet, spnnande. Sjlvklar strcklsning.

Lars Wekell

2013-11-02

Spnnande o lskig

BLiP

2013-09-28

Hade lite svårt att poängsätta denna trilogi. I sina bästa stunder är den inne på en fyra och i sina sämsta en tvåa. Och Lisbeth Salander skulle lätt kunna kicka en femma från mig, i sin roll som ninjafeministisk underdog. Hursomhelst, första krim/deckaren jag tagit mig igenom med intresset i behåll! Det måste ju tyda på något.

Anna Lindgren

2013-09-04

Vldigt spnnande, den var svr att sluta lsa...

Iren Bergius

2012-12-08

Mycket spnnande. Knns sorgligt nr den tar slut. Man vill bara lsa mer.

Maria Brusewitz

2012-12-05

Hela Milleniumtrilogin r totala bladvndare. Det vet vl alla!

Bjrn Math

2012-11-19

Oerhrd stark avslutning. Ls!

annika berg

2012-06-25

Mkt bra trilogi. nskar det fanns mer

Viveca Sten

2012-05-21

Det hr r den smsta i Millenium-trilogin enligt mitt frmenande. En stor del handlar om domstolsprocessen och jag kan inte lta bli att reta mig p de rttsliga felaktigheterna, jurist som jag r.
Men den r ju nd oerhrt fngslande likt hans andra bcker.

Helena R

2012-05-14

Min frsta ljudbok! Bra upplsning p en spnnande trilogi. Kul att alla tre bckerna r s olika varandra.

Mrten Nilsson

2012-05-06

Millenium-trilogin r ett enda lngt sjok framgngs- och vermnniskokult.

Anna Andreasson

2012-03-24

Detta var enligt min mening den bsta av de tre bckerna i Millennium- trilogin. Hnde ngot hela boken igenom. Kan rekommendera denna bok till andra.

Anette Hkerberg

2012-02-11

Drygt 700 sidor spnnande uppfljning och avslutning p Milleniumserien. Precis som de andra tv bckerna r det svrt att sluta lsa, man vill bara ha mer hela tiden. Detta r nog den boken som jag tycker att det hnder ?minst? i. Det r mycket forskning i det gamla om vad som har hnt och varfr. Drmed inte sagt att det r en dlig bok, den r lika lsvrd som de andra tv och nstan ett mste fr att kunna lgga hela historien bakom sig.

Lena Burghardt

2012-02-06

de har bockerna ar nagra av de besta som jag har last pa lang tid.

Lasse Nordenhem

2012-01-08

Man mste beundra Stieg Larsson fr vilken historia han snickrat ihop. Den juridiska finalen blev ett klimax fr mig och jag satt som frstenad.

Josefine Ejebjrk

2012-01-02

De tekniska beskrivningarna blev fr lngrandiga och jag skulle hellre sett mer av kommunikationen mellan karaktrerna man sett i de andra bckerna.

malin norbck

2011-11-23

En av de bsta deckarna!

Camilla Jardevall

2011-11-04

Paul Karlsson

2011-10-07

Om man fr sga det s r detta i s fall den svagare delen i Millennium trilogin. Strre delen av tiden d boken utspelar sig ligger Lisbeth p sjukhus. Men imponerande r det hur hon kan styra upp vrlden utanfr med hjlp av en liten fickdator. Denna delen r en vlbehvlig avslutning dr Salander slutligen kanske kan f upprttelse i rttegng mot de som frskt att tysta henne genom att omyndigfrklara henne. Men denna boken innehller frsts en hel del spnning den med. S ls den om ni vill f avslutningen p denna enligt min sikt bsta bok trilogi som slppts i Sverige.

Eva Kiani

2011-10-04

Riktigt bra cliffhanger till sista delen!

Lena A

2011-08-27

Spnnade, svr att lgga ifrn sig.

Susanne Rydvald

2011-08-05

Det enda jag inte frstr r varfr Erika Berger stack frn Millennium och berttelsen fortstter i hennes nya arbete i en evig trasselhistoria med trakasserande mejl. rligt talat gillade jag denna kvinna inte alls och var ganska glad nr hon frsvann i bakgrunden fr att f lite p kften. Annars gick allting som det skulle.

Emma Olsson

2011-07-05

bra men seg

Love F

2011-07-01

Den svagaste boken i serien tycker jag, men fortfarande ruskigt bra!

Rebecka Sderberg

2011-06-29

Rekommenderas att lsas direkt efter flickan som lekte med elden

Ulrica Sandell

2011-04-05

Vad ska man lsa nu d??? Kommer man hitta nt som r lika bra?? Knappast...

hanna skkinen

2011-03-15

strcklste serien och avundas de som inte lst den n...

Anette Marcusson

2011-03-15

Redan en klassiker mste lsas

ronja eriksson

2011-02-15

I topp frsts!

Annette Fischer

2011-01-06

Toppentriologi av Stieg Larsson, vilken succe!! Tragiskt att han s hastigt gick bort!

2011-01-05

Grymt bra bok! Strecklste natten igenom. Tvan och trean r de bsta bckerna i serien enligt min mening. Det hnder lite mer n i ettan och saker r hrligt komplicerade. Konspirationerna haglar!

Elin Hess

2010-12-22

Fantastisk serie. Att det finns en logisk frklaring till allt gr boken nnu mer lsvrd. Blir bara lite fr verdriven och otrolig vid ett ftal tillfllen. Det kan man se genom fingrarna med. Underbar bok!

Tobias Ek

2010-11-24

Blev helt fngslad av alla delar i denna trilogi. Jag lste dem lngt innan de kom ut som film, vilka jag inte sett n, och inte r intresserad av heller. Det r rtt ra brutala bcker, med riktigt bra karaktrer. Storyn hller ocks hg klass. Det knns som att Bok 1 r lite stand alone, och att bok 2 & 3 r en fortsttning han inte visste om skulle ske nr han skrev den frsta boken. De r mycket mer sammanfltade storymssigt.

Anna Liljeby

2010-10-06

Wow

Marko Krejic

2010-09-19

Okej, tyckte att "Flickan som lekte med elden" inte riktigt hll samma kvalitet som "Mn som hatar kvinnor", men nu nr jag har lst "del 2" p "Flickan som lekte med elden" s mste jag nd uppgradera mitt omdme och sga att som helhet s r bckerna helt kanon! Bland det bttre som jag har lst!

Gudrun Edlund

2010-09-18

i vanliga fall gillar jag inte deckare men den hr gick hem

Sandra Svensson

2010-08-22

minst lika bra som ettan! srskilt slutet, vldigt rafflande.

2010-07-31

Ganska spnnande och bra, men kndes en aning utdragen ibland.

Isabel Brattkull

2010-07-23

Slutet i den hr boken fick mig att sitta andls och frammana bilder i huvudet av hur det skulle bli p film. Tyckte det tappades bort en del i filmen men man kan inte f allt hr i vrlden. Helt suvern.

Annica Bark

2010-07-15

Detta blev fr mycket, orkade inte en lsa ut den, Frstr fortfarande inte storheten i hans bcker! Mste ha med hans dd att gra som folk r som galna i hans bcker, tror inte det blivit lika stort om han levt.

Margareta Johansson

2010-06-27

ven om en del i bckerna r lite fantasifullt och overkligt, hur kan en del mnniskor bli utsatta fr s mycket hemskheter, s har jag fastnat fr Stieg Larssons stt att skriva och kommer snart att lsa Millenie-triologin igen!!

Rasmusmatte .

2010-06-21

Den smsta av de tre bckerna i Millineiumtriologin.

Petra Gardtman

2010-06-07

Har inte lst frsta boken men sett filmen. Tyckte denna hade mest spnning! Av de tv sista bckerna!
Tycker att storyn fick ett vrdigt slut glmde nstan att andas p slutet. Filmen var klart den smsta dessvrre!!

Petra Gardtman

2010-06-07

Arne Johansson

2010-05-22

Vad ska man sga - dumheterna frn del tv fortstter... Trovrdigheten r minimal. r det deckare eller fantasy? Fick verkligen kmpa fr att ta mig igenom denna.

BoelMaria *

2010-04-11

Jag tycker att Flickan som lekte med elden r bst.

Bengt Mnsson

2010-04-04

Del 3 i trilogin. Hr upprknad i tidsordning. Filmad med gott resultat.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

trg, inte srskilt trovrdig i vare sig personskildring eller annat... spnnande trots allt

Maria B Hansson

2010-03-21

Ovanligt bra svensk bok.

Roger Gyllensten

2010-03-17

Tack Stieg i din himmel. Du har givit mig en speciell upplevelse med dina bcker.

harriet karlsson

2010-03-08

Bttre n frra, inte lika mnga irriterande upprepningar om Lisbets liv.
Bara s frustrerande nr hon aldrig lr sig ngort och ker ensam till bruket, men det blev ju s bra.Alla flugor i en smll.

Hans Olof Andersson

2010-03-07

Intressant! En otrolig historia nd skildrad p ett trovrdigt stt.

2010-02-24

En bladvndare som man inte kan lgga ifrn sig. Inte lika bra som de frra delarna.

A Bookaholic Swede

2010-02-03

Frutom det ngot otillfredsstllande slutet s var boken fantastiskt bra.

Tony Markl

2010-01-04

En vrdig avslutning p triologin. Gillar nr man inte blir sittande med en massa frgetecken.

2010-01-03

Jag ville inte att denna bok skulle ta slut, heller. Visste vid lsstart att det skulle vara den sista. Sorg. Fortfarande gller tyvrr samma text som till den frsta boken: Ngra hackiga stycken dr jag undrade om det var en ny frfattare eller om redaktren somnat, men helhetsupplevelsen med triologin var magisk! Jag tnker fortfarande p Sallander. Sknt med starka kvinnor ven i denna genre!

Hamphus Kjellman

2009-12-06

Den hr boken var frhllandevis till de tidigare - och frmst den andra - aningen svag. Jag saknade originalkaraktrerna och i bland kndes det lite rrigt. Men nd ett relativt bra avslut p boken ven om jag hade velat ha lite mer Salander och Blomkvist i centrum.

Yvonne Mostrm

2009-11-24

Lika bra som de tv frsta =o) Ls dem om ni inte gjort det, om ni gillar spnning och inget krngligt sprk.

Katrine Hammarstedt

2009-11-18

Jag vill lsa flera, trkigt att det inte gr att uppfylla

Robert Krook

2009-11-08

Mycket bra. Mste lsas tillsammans med de tv andra ur trilogin.

Nenne N

2009-09-26

Det hr r det bsta jag lst och jag befarar att jag inte kommer att lsa ngot lika bra ngonsin igen... Fr kan det bli bttre n s hr?? Hela serien r underbar och man vill bara ha mer!!

Ulrica Wiln

2009-09-06

Mycket bra. En bok utan luckor. Man vill lsa en fortsttning.

ingela lindgren

2009-09-02

En mycket bra bok...lite mer tunglst n de tv frsta..men nd mycket bra...

maria hansson

2009-08-28

Svr att sluta lsa! och sorgligt nr den vl tog slut och man vet att man inte kommer f trffa karaktrerna mera i nya situationer..Men ska bli spnnande och se om filmerna uppfyller bckerna!

Pernilla Hjertzell

2009-08-24

Helt trollbunden kunde inte sluta lsa.

Mia Dahlstrand

2009-08-11

2007-07-15
Superbra. Man kan inte sluta lsa.

Cicci Harstrm

2009-07-27

Det hr r tredje och sista boken, tyvrr, om tidningen Millenium och Lisbeth Salander. Den tar vid dr "Flickan som lekte med elden" slutar. Lisbeth gr hr upp med sitt frflutna och Mikael Blomkvist, journalist p Millenium, skriver p ett repotage som ngra gr vad som helst fr att stoppa, de skyr inga som helst medel fr att f som de vill. Erika Berger, som r redaktr fr Millenium, rkar ut fr en sk. stalker, men hon fr hjlp frn ovntat hll. Den r som de tv frsta bckerna, oerhrt svr att lgga ifrn sig. Det r spnning frn brjan till slut. Tycker att det hr r bland det bsta i svensk deckarvg som jag lst.

Jack Russel

2009-05-23

Bra avslutning p trilogin. Lite segt i brjan tycker jag, men det lossnar s fort Salander fr mjlighet att "koppla upp" sig igen. D visar hon sina gamla takter igen och lite till...