Luften är fri

Lövestam, Sara

| 2016

Kouplan har blivit hemlös. Allt han äger finns nu i hans ryggsäck, och han måste hitta en plats som skyddar mot både regn och gränspoliser. Det är tufft, inte det ultimata tillfället att ta ett nytt uppdrag. Å andra sidan behöver han pengarna. I en villa i Bromma bor en kvinna, som misstänker att hennes man, Håkan, är otrogen. Ett rutinuppdrag för en detektiv men ju mer Kouplan upptäcker, desto mer förstår han att detta handlar om något helt annat. Något värre. Samtidigt som han nystar upp de alltmer mystiska trådarna kring Håkans förehavanden, försöker han reda upp sitt eget liv. Snart får han söka asyl igen och röra sig fritt på gatorna men det är inget mer än en andningspaus. Luften är fri är en spännande och gripande berättelse om ett fall och en människas kamp för ett riktigt liv. Det är Sara Lövestams tredje bok om Kouplan.

Lisa K

2017-08-31

Lättläst, handlingen var sådär..

Therese

2017-05-20

Bok 3 om Kouplan och den håller lika hög klass som de 2 föregående. Efter hand som man får veta mer om Kouplan får historierna också mer djup.

2017-01-13

Nej det är ingen deckare. Läs om hur den hemlöse flyktingen Kouplan tar sig fram i Stockholmsmijöer som vi aldrig besökt. Man måste älska denna kloka och medkännande roman. Spännande och gripande och autentisk. Det blir en fjärde del, lovar Lövestam som också är SFI-lärare.

2016-12-29

Kanske inte så mycket deckare, även om Kouplan försörjer sig som privatdetektiv. Det är en mycket gripande och charmig historia som Lövestam presenterar. Och så mycket klokt det finns i Kouplan! En inblick i livet för en papperslös och hemlös på Stockholms gator bjuder Lövestam också på. Ytterst läsvärt, kan rekommenderas.

Den här serien om Kouplan är som pärlor, helt unika. Författaren är mycket duktig på att skriva så att man kommer in i och fastnar i berättelsen från början. Böckerna om Kouplan är deckare, men inte i den bemärkelsen som man vanligtvis tänker sig en deckare. Nej, detta är något helt annat. Något som man inte alls förväntar sig av en deckare. Något väldigt aktuellt och spännande som tar oss med till platser som man inte kunde föreställa sig innan man har läst. Jag gillar det skarpt. Så vill ni läsa en annorlunda deckare, varsågoda här har ni en serie med välskrivna böcker att läsa. Här har jag skrivit om boken som föregås av denna och där hittar ni länkar till övriga.

Betyg 5 av 5

Pia Gummesson

2016-12-05

Kanon bra bok.Spännande och svårt att lägga ifrån sig denna bok.Bra skriven.

2016-10-26

Luften är fri är den tredje boken i serien om Kouplan. Den första heter Sanning med modifikation och den andra heter Önska kostar ingenting. Och som jag har förstått det så ska nästa bok i serien, den fjärde, bli den sista och avslutande.

Jag tycker oerhört mycket om böckerna om Kouplan. Dom är lite speciella, och liknar inga tidigare böcker som jag har läst. Serien om Kouplan är ju en sorts detektivromaner och en serie, och skiljer sig lite på det sättet från Sara Lövestams andra böcker.

För Saras övriga böcker är helt fristående från varandra, och har inga deckarinslag. (Här är en länk till ett inlägg där det finns länkar till alla Saras tidigare böcker som jag har recenserat).

Men det som genomsyrar alla Saras böcker är ju hennes stora hjärta, hennes människosyn, och hennes förkärlek för lite annorlunda karaktärer i böckerna. Finns även alltid med samhällsproblem i böckerna. Och dom är alltid välskrivna, lättlästa, spännande, och gripande.

Rekommenderar varmt böckerna om Kouplan, men läs serien från början. Och jag rekommenderar absolut också alla Sara Lövestams tidigare böcker.

Spännande, fängslande och gripande!