Lätta ditt hjärta

Wahlberg, Karin

Lätta ditt hjärta är tredje delen i Karin Wahlbergs älskade romanserie om människorna kring lasarettet i Ekstad under 1950-talet.Stina Rudström är äntligen färdig med sin utbildning och stolt och andaktsfull stiger hon in på Allmänna BB i Stockholm för att påbörja sitt första riktiga arbete som barnmorska. Hon vill vara en person som kan göra skillnad för andra människor. Hon ser till och med fram emot att få arbeta över. Glänsande barnkroppar, blod och fostervatten, uppdraget känns både påtagligt och livsbejakande.Sjuksköterskebristen, den eviga, härjar i Ekstad. Syster Greta, avdelningsföreståndare på Epidemin drar en lättnadens suck när hon får tag i en ny sköterska till sin avdelning även om hon känner sig lite tveksam till syster Katjas kvalifikationer. Var kommer hon ifrån egentligen?Lilla Marianne som bara går i andra klass oroar sig för mamma Sonja. Oftast...

Malin Sundman

2021-10-04

Bäst av de tre, vill gärna läsa en fortsättning.

A H

2018-09-12

bra

villa-freja.se

2018-04-30

Det här är tredje delen i Wahlbergs Lasarettet-serie och jag tycker mycket om att läsa om sjukvården i Sverige under 50-talet. Det är intressant att läsa om hur det var, vad som har förändrats men också om vad som fortfarande är sig likt. Som till exempel de delade helgturerna eftersom det är färre personal som arbetar då.

Wahlberg målar skickligt upp ett persongalleri och har återigen skrivit en varm relationsroman. Jag ser fram emot fler delar i serien.

2018-02-06

Bra och intressant fortsättning på serien. Jag uppskattar språket och detaljrikedomen, känns som att jag lever tillsammans med karaktärerna på sjukhuset och 50-talet. Rekommenderar serien om man vill ha något mer än sociala medier och yta som omger oss konstant nuförtiden.