Älskade jävla jul

Bergin, Birgitta

Amy älskar julen. Tror hon, i varje fall. Fast senare tid har alla jultraditioner och att-göra-listor känts som ett tvång. Inte blir hetsen mindre av att Amys deckardebut verkar ha gått både läsare och bokhandel förbi, trots hennes ansträngningar om att göra sig hörd i mediebruset.       Allt förändras när Sveriges mest framgångsrika förläggare hör av sig. Han viftar med ett femboksavtal, uppfinner en ny genre, tycker att hon ska ha med mer sex och ser till att Amy hamnar i en morgonsoffa i teve. Mediesverige nappar och plötsligt är Amy eftertraktad - och förföljd av ett nättroll.       Livet snurrar allt fortare och Amy inser att hon inte hänger med. Hon har tappat kontrollen över sitt författarskap och hennes älskade jul är i fara. Inte blir det bättre av att hon slår vad med sin man om att klara sig utan sociala medier i en hel vecka.  Julen närmar sig med stormsteg, totalrenoveringen...

Jan Banan

2021-08-07

Ingen av Bergins bättre, men väl läsvärd.

Stinas_boksida

2021-01-07

Det börjar närma sig jul, och det är något Amy alltid älskat, eller?

Amys debutdeckare säljer inte riktigt så bra som hon hoppats på, så när Ola, en av Sveriges mest framgångsrika förläggare, hör av sig för ett samarbete kan hon inte säga nej. Fem böcker vill de att hon skriver. Hon ser det som sin stora chans att upptäckas.

Det Ola inte berättat för henne är att hon ska skriva erotisk deckare, något hon får veta genom media. Det är ju inte riktigt vad Amy vill, men ju mer media drar i henne desto större blir lögnen.

Hemma är det också kaos, vattenläcka i köket, och en dotter som går sin väg. Och julen närmar sig.

Hur ska hon komma ur allt kaos och alla lögner?

Wow, vilken bok. Sträckläste boken som var svår att lägga ifrån sig. Här finns igenkänning med julångest och stress.
Men den är även rolig, charmig och händelserik.

Karaktärerna är av blandad sort. Just Ola gillar jag inte alls, och Amy ville man ibland ge en spark i baken.

En härlig julig feelgood som jag rekommenderar.

Det här boken innehåller både lite humor och underhållning. Jag själv är en som använder listor så kände igen mig i boken. Boken är välskriven och jag älskar hur författaren tar fram även de negativa kring julen. Ibland lite ledsam var den men det är sådant jag iallafall gillar, att allt inte är frid och fröjd. En härlig bok ni måste läsa helt enkelt!

Amy älskar julen, tror hon iaf...de senaste åren har det mer och mer känts som ett tvång. Amy har också precis debuterat som deckarförfattare och hon anstränger sig för att boken ska höras och synas men boken verkar gå obemärkt förbi folket. En dag ringer Sveriges mest framgångsrika förläggare och han lovar guld och gröna skogar och Amy jublar men kan priset för kändisskapet bli för högt....och hur ska det bli med julen när köket fått fuktskador....

För mig är Birgitta Bergin en favoritförfattare, jag har läst det mesta som hon har skrivit och verkligen gillat alla hennes böcker och denna bok WOW - den här boken var verkligen i min smak - Jag älskade boken. Boken är välskriven, rapp i språket, lättläst med ett bra driv framåt och jag sträckläste den. Boken har humor men också en allvarlig underton - Vad är det vi jagar här i livet? Framgång och lycka och vad är det egentligen? Är det att vara känd och se lycklig ut på sociala medier? och Vad är den perfekta julen? Vill man läsa om en bok som är underhållande, har allvar och humor med komplicerade relationer både inom yrke, vänner och familj och som handlar om jul då är den perfekt. Titeln på boken tycker jag är fantastik för det är nog så många av oss känner Älskade jävla jul... och jag säger Älskade bok - den är helt underbar att läsa.

2020-12-18

Jag tyckte om den här boken! Lättläst, underhållande, feelgood med lite eftertänksamhet och julstämning. Underbart!

”Älskade jävla jul” är en fartfylld, humoristisk och härlig feelgoodroman med en del igenkänningsfaktorer (måste också skriva listor!! Hur överlever man annars?!).

Jag tycker om hur berättelsen är uppbyggd, att den är som en adventskalender som startar den 1 december. Historien är trovärdig, välskriven med ett rappt språk. Birgitta är bra på att skriva böcker som jag inte vill lägga ifrån mig och jag tycker om hur hon vävt in problematiken med att vi alltid är så uppkopplade till sociala medier. Hon är även bra på att skriva om det vardagliga livet, hur det kan vara med stress och en vilja att livet kanske ska vara på ett sätt som det inte är.

”Älskade jävla jul” är en bok med både hjärta och smärta, en bok jag rekommenderar varmt!

Idas Recensioner

2020-12-12

Älskade jävla jul är en annorlunda julroman som verkligen visar hur livet inte alltid går som man tänkt sig. Jag blev snabbt fast i handlingen, och jag kunde inte sluta läsa förrän boken var utläst. Birgitta Bergin har skapat en underhållande, men ibland också ledsam roman som jag verkligen kan rekommendera till er som inte bara vill läsa om glada, mysiga juldagar utan som också vill ha lite svärta och djup.

Handlingen är intressant och underhållande från början till slut, varje kapitel innehåller händelser som för handlingen framåt fint och som skapar en fängslande läsning. Karaktärerna är dessutom välgjorda och har ett fint djup och trovärdiga känslor. Jag blev positivt överraskad av hur genomtänkt och välskriven Älskade jävla jul är, för varje liten detalj ger något till handlingens helhet.

Älskade jävla jul bjöd på en underhållande, och ibland fyndig läsning fylld av svärta och tankeväckande ämnen. Julen är en period där många mår som bäst – men också en period där många mår som sämst. Julstress, utmattning och för mycket att göra är några ämnen som denna bok tar upp, vilket gör Älskade jävla jul till en läsvärd julroman som innehåller allt från julglädje till smärta. Jag kan varmt rekommendera denna bok till er alla!

Recension av: idasrecensioner.se

Pia Gummesson

2020-11-30

Underbar bok! Tack Birgitta Bergin för läsupplevelsen💗⭐

2020-11-26

Betyg: 4,5 av 5.

Underhållande, härlig & lysande!