
Läroplanen är ett viktigt styrdokument för lärare, men det räcker inte att lärare oreflekterat utför det som står där. Läroplanens innehåll måste tolkas och sättas i ett sammanhang. Läroplansteorin hjälper oss till exempel att förstå vilka historiska och samhälleliga idéer och tankeströmningar som påverkar läroplanen, vilket innehåll som väljs ut och hur det går till. Lärare behöver ha djupa kunskaper om hur styrdokument tar form samt hur dessa processer villkorar undervisning och utbildning. Syftet med den här boken är att ge en kort introduktion till läroplansteorins betydelse för lärares dagliga praktik eftersom läroplansteorin, med avstamp i läroplanens innehåll, både motiverar och pekar ut en riktning för vad lärare behöver kunna för att förstå sitt yrke. Boken är indelad i fyra korta kapitel: Läroplansteori ? en bakgrund, Läroplansteori och den professionella läraren, Strategier...
Visa mer
Recensioner
Bli först med att recensera denna bok