Löpa varg

Ekman, Kerstin

| 2021

Då kom han ut. Han gjorde det med en självklarhet som var lätt att begripa; den här världen var ju hans. Han kom fram ur skogen lite längre bort än där skidspåret gick. Han ställde sig i myrkanten mellan en enbuske och en förkrympt tall. Han såg uppmärksamt ut över myrens lilla snövidd, vände på huvudet så att jag såg profilen med den ädla nosen, den branta pannan och öronen som stod opp.Ulf Norrstig, pensionerad jägmästare, är den som berättar i Kerstin Ekmans täta historia om en mans förändrade relation till jakten och skogen, till minnena och det egna åldrandet?

Pernilla Hansson

2023-12-19

Det är första boken jag läser av Kerstin Ekman och tyckte om den, men det var något som saknades för att jag skulle finna den där riktiga entusiasmen. Kerstin har ett språk som känns väldigt grundat i henne.
Jag tror jag ska lyssna på ljudboken vid ett annat tillfälle, med Lassgård som uppläsare.

Gustav Johansson

2023-03-09

Tar upp den känsliga varg-diskussionen på ett (mycket) vinklat sätt. Är du jägare eller äger boskap kommer du inte uppskatta boken.

Gunilla Pellerina

2022-12-29

Naturbeskrivningen, glesbygdens kringelochkrokar människor i mellan, vad vi får i arv. Att se varandra med klokskap.

2022-07-22

Vilket språk!
En tankeväckande roman som stannar kvar, länge.

Jan Svensson

2022-05-27

Lyssnade på Lassgårds uppläsning. Svårt att sluta lyssna. Intressant att höra en äldre kvinna skildra en äldre mans inner tankar. Själv är jag 60+ och känner igen en del. Vanmakt kopplat till åldrandet och verkligheten. Omständigheter och civilkurage han kan styra men som också skadar andra.

Ola Pripp

2022-05-21

Kerstin Ekman har ofta ett språk som får mig att sjunka in i berättelsen och det här är en av dessa böcker.
Jag lyssnade på den via SR Play och det är en enorm skillnad att lyssna på en bok uppläst av en duktig uppläsare, i det här fallet Rolf Lassgård.

Rebecka Öhrn

2022-05-01

Fantastisk

Emma W

2022-03-30

Att med relativt få ord kunna sätta ord på de stora sakerna i livet. Mycket fin bok!

Emma W

2022-03-30

2022-03-12

Fantastiskt fin berättelse! Varm, gripande, karg och kanske lite svårmodig om åldrande och tvåsamhet. Kändes som fångad på kornet, framkallade en och annan tår. En minnesvärd lässtund.

Marianne Skoglund

2022-02-19

I många fall handlar en bok om det som sägs i boken och inget annat, men vissa författare har förmågan att formulera sina berättelser så att de säger någonting om sakernas tillstånd. Kerstin Ekman är en sån författare, och hon får det att verka så lätt! Löpa varg handlar om att åldras och titta bakåt snarare om framåt. Det är en varm skildring av ett äktenskap och en berättelse om att se saker i nytt ljus och omvärdera människans plats i tillvaron. Och ett lite mysterium också, det är ju trots allt Kerstin Ekman som för pennan här.

Kerstin Kolm

2022-02-01

Så fin bok- allt- handling, språk och inläsning. Ren njutning!
Människa miljö. Dessutom en underbar skildring av ett femtioårigt äktenskap.

Morgan Lundberg

2022-01-13

En långsam men vacker berättelse om en äldre man, hans äktenskap och reflektioner över naturen, djuren och livet. Språket är vackert, handlingen något svårgreppad ibland.

Anna Christina

2022-01-11

Ja, vad säger man. Tack, kanske. Ja, det är det minsta att göra; Tack Kerstin Ekman för denna fina läsupplevelse.

Kristina Carlsson

2022-01-09

Årets julklappsbok var ”Löpa varg” och nu är den utläst. En finstämd historia som är vackert berättad med underbara naturskildringar som gör att man känner doften av granbarr och fuktig mossa. Man oroar sig hela tiden över hur det skall gå för den vackre varghanen där uppe i Hälsinglands skogar. Huvudpersonen Ulf är fantastiskt fint beskriven och man följer hans tankegångar och minnen under sitt långa liv i skogen, med jakten och med varghatet i byn där han bor.
Rekommenderas!

Henrik Johansson

2021-12-27

Spännande och fängslande berättat om tillbakablick och omprövning. Vackert och vemodigt på något sätt

Linda Stålberg

2021-12-13

Jag har precis lyssnat klart på boken Löpa Varg. Titeln och dess korta sammanfattning intresserade mig på grund av att jag själv är jägare. Denna bok skildrar en jägares innersta tankar, med ett helt jaktliv i bagaget. Den skildrar vad detta jaktliv gjort med honom och hur hans etiska och moraliska kompass förändrats med åren. Boken gestaltar även konsekvenserna av den hets och det grupptryck som enkelt kan upplevas inom jakten. Jag gillade verkligen boken och tror att den passar både jägare och icke-jägare.

2021-12-13

Betyg: 4,5 av 5 - 📚 - Boken Löpa varg är den första boken som jag har läst av författaren Kerstin Ekman. Trots att hon har gett ut böcker i drygt sextio år, så tror jag inte att jag någonsin har läst någon bok av henne tidigare. Skulle då vara någon bok för länge, länge sedan, som jag har glömt bort. Vet egentligen inte varför det är så. Men nu har jag i alla fall läst romanen Löpa varg, och den tyckte jag mycket om. Jag både läste och lyssnade på den, och jag kan verkligen rekommendera ljudboken, för den var strålande inläst av Lennart Jähkel. Boken får en extra halvpoäng i betyget för uppläsningen.

2021-12-12

Dötrist

Björn Öijer

2021-10-26

Själslig omprövning i jaktmarken

Möte med varg kan sätta skräck i en människa. Det kan också få hen att ifrågasätta sitt tidigare liv. Om det senare handlar Kerstin Ekmans tänkvärda roman.

Ulf är en pensionerad jägmästare och före detta handläggare på skogsstyrelsen i Bollnäs. Mötet med en högrest varghanne på en myr i Hälsingland vänder upp och ner på tillvaron för den inbitne jägaren och hans hustru.

Han kommer på kant med jaktlaget, där vissa individer inte drar sig för att bortom lagen hetsa gråben till döds. Hjärtinfarkt tvingar honom att ställa undan bössan. Med passiviteten kommer tankar om det förflutna, bildar en väv av självrannsakan. Hur svensk skog fått vanskötas till kalhyggen och monokulturer - till nackdel för miljö och artrikedom.

Hans moral och rättskänsla retar upp en granne vars får dödas av varg på grund av bristfälligt stängsel. Och när sotiga benrester av en tjuvskjuten varg hittas på hans egen mark, gör han sig till privatdeckare i sökandet efter de skyldiga.

Kerstin Ekman visar hur komplicerad verkligheten är. Att sådant som kläs i termer av svart och vitt kan innehålla väsentliga gråzoner. Handlingar kan om inte ursäktas så göras begripliga i de sociala sammanhang vi tilldelas.

På en delvis dialektal prosa skildrar hon naturens befriande lockelser lika ömsint som två åldrande livspartners relation långt från stadens bekvämligheter.

Ulla Englund

2021-10-02

2/10 2021

2021-09-14

Det vilar något melankoliskt över denna roman. Fint och känsligt porträtt av ”Uffe”, romanens huvudperson. Kerstin Ekman gör honom så levande. Och vi får också en inblick i modern skogsskötsel, som kanske inte alltid är så ”vacker”. Längre bakåt i tiden sköttes skogarna på ett annat sätt, en mer hänsynsfull hantering. Den här hänsynsfulla och vårdande synen blir också tydlig när det blir tal om djur och jakt. Det hela speglar hur olika synsätt vi har på natur och kultur.

Torbjörn Nilsson

2021-09-05

Mycket njutbart att höra Lennart Jäkhel läsa denna allt för korta berättelse. Slutet är på sitt sätt perfekt, men samtidigt snopet tvärt. Men kanske det också också en poäng från den 88- åriga Kerstin Ekman.

Solveig Andersson

2021-08-30

Underbart, som alltid med Kerstin Ekman!