Löpa varg

Ekman, Kerstin

| 2021

Då kom han ut. Han gjorde det med en självklarhet som var lätt att begripa; den här världen var ju hans. Han kom fram ur skogen lite längre bort än där skidspåret gick. Han ställde sig i myrkanten mellan en enbuske och en förkrympt tall. Han såg uppmärksamt ut över myrens lilla snövidd, vände på huvudet så att jag såg profilen med den ädla nosen, den branta pannan och öronen som stod opp.Ulf Norrstig, pensionerad jägmästare, är den som berättar i Kerstin Ekmans täta historia om en mans förändrade relation till jakten och skogen, till minnena och det egna åldrandet?

Själslig omprövning i jaktmarken

Möte med varg kan sätta skräck i en människa. Det kan också få hen att ifrågasätta sitt tidigare liv. Om det senare handlar Kerstin Ekmans tänkvärda roman.

Ulf är en pensionerad jägmästare och före detta handläggare på skogsstyrelsen i Bollnäs. Mötet med en högrest varghanne på en myr i Hälsingland vänder upp och ner på tillvaron för den inbitne jägaren och hans hustru.

Han kommer på kant med jaktlaget, där vissa individer inte drar sig för att bortom lagen hetsa gråben till döds. Hjärtinfarkt tvingar honom att ställa undan bössan. Med passiviteten kommer tankar om det förflutna, bildar en väv av självrannsakan. Hur svensk skog fått vanskötas till kalhyggen och monokulturer - till nackdel för miljö och artrikedom.

Hans moral och rättskänsla retar upp en granne vars får dödas av varg på grund av bristfälligt stängsel. Och när sotiga benrester av en tjuvskjuten varg hittas på hans egen mark, gör han sig till privatdeckare i sökandet efter de skyldiga.

Kerstin Ekman visar hur komplicerad verkligheten är. Att sådant som kläs i termer av svart och vitt kan innehålla väsentliga gråzoner. Handlingar kan om inte ursäktas så göras begripliga i de sociala sammanhang vi tilldelas.

På en delvis dialektal prosa skildrar hon naturens befriande lockelser lika ömsint som två åldrande livspartners relation långt från stadens bekvämligheter.

2/10 2021

2021-09-14

Det vilar något melankoliskt över denna roman. Fint och känsligt porträtt av ”Uffe”, romanens huvudperson. Kerstin Ekman gör honom så levande. Och vi får också en inblick i modern skogsskötsel, som kanske inte alltid är så ”vacker”. Längre bakåt i tiden sköttes skogarna på ett annat sätt, en mer hänsynsfull hantering. Den här hänsynsfulla och vårdande synen blir också tydlig när det blir tal om djur och jakt. Det hela speglar hur olika synsätt vi har på natur och kultur.

Torbjörn Nilsson

2021-09-05

Mycket njutbart att höra Lennart Jäkhel läsa denna allt för korta berättelse. Slutet är på sitt sätt perfekt, men samtidigt snopet tvärt. Men kanske det också också en poäng från den 88- åriga Kerstin Ekman.

Solveig Andersson

2021-08-30

Underbart, som alltid med Kerstin Ekman!