L+OVE=LOVE

Askerin, Karin

Love går i trean och drömmer om att bli rockstjärna. Hans stora intressen är att lyssna på musik, spela gitarr, skriva låtar och Pokémon Go. Love vill börja i musikklass på Blomstraskolan i fyran. Kommer Love bara in på skolan så blir han säkert rockstjärna. Och kanske finns det kanske någon på skolan som vill bli hans kompis? Först måste Love bara klara sångprovet på skolans audition.   L+OVE=LOVE utspelar sig i Västerås och är en bok om drömmar, saknad, vänskap och mycket musik.

Jag/Vi gillar dessa små Musik & Sång snuttar som spelas upp för oss.
Boken är Fin & Välskriven Fängslande & en härlig Bladvändare Storyn var helt 👌 så
Av oss så får den
Full Pott
5/5st 🧡🤎

Fin, gripande & underhållande!

@barnbokstips

2020-09-24

Love drömmer om att komma in på en musikskola. Han drömmer om att en dag bli rockstjärna och han önskar hitta kompisar. Love bor med sin pappa och bonusmamma men undrar i smyg varför hans mamma lämnade honom som liten. Pappa verkar inte vilja prata om det och Love vågar inte fråga förrän en dag när frågorna och tårarna bara väller ur honom. Det är fint tycker jag att Love tillåts vara känslosam, vara ledsen och att han vågar berätta jobbiga saker för en ny vän. För alla som gillar Pokémon så finns det med som ett tema hela boken och jag gillar att Love jämför människor med Pokémons. Undrar vem jag skulle vara? Boken tar upp bonusfamiljen fint och Loves bonusmamma gör det bra. Hon visar att hon verkligen bryr sig om och ser Love som sitt barn men utan att förminska hans riktiga mammas värde. Dessutom har Love en finfin bonusmorfar. Jag lärde mig även lite nytt för jag har precis som Loves kompis alltid trott att det heter Vinbärssnäckor men de heter Vinbergssnäckor och jag har precis som Love alltid sagt bara sniglar men det heter tydligen Snäckor.
I boken finns svartvita illustrationer av Ammy Nymberg och jag tycker illustrationerna är söta. Vissa tydliggör hur området där Love spenderar mycket tid ser ut och det är bra. Däremot så fastnar jag inte för illustrationerna av människorna. Jag vill se Love som på framsidan, verklig och illustrationerna är lite mer i serietidningsstil tänker jag. Missförstå inte jag gillar bilderna men hade hellre läst boken utan bilder. Berättelsen är stark nog att klara sig utan förstärkande bilder tycker jag.
Läsålder 9-12 år och jag tänker att den passar både killar och tjejer. En bok om drömmar, sorg, saknad, familj, vänskap, musik och Pokémon. Jag tycker om boken och extra kul att ha fått följa boken längs vägen fram till färdig bok på Instagram.

@barnbokstips

2020-09-24