Lova mig tystnad

Jari och Maria befinner sig mitt i livet med lyckade karriärer och en välordnad tillvaro på vackra Stavstensudde i Trelleborg. Deras tonårsdöttrar Isabella och Amanda gör bra ifrån sig både i skolan och sina idrotter. På andra sidan stan bor Sasho och Linda i skuggan av den gamla gummifabriken. Egentligen hade de inte tänkt att bli långvariga på ICA, men nu har de passerat fyrtio och sitter fast. Sonen Niko är det stora glädjeämnet, duktig och disciplinerad. En sommarkväll träffas Amanda och Niko och det slår omedelbart gnistor om dem, men föräldrarna tycks inte lika nöjda med sina tonåringars förälskelse. Familjerna delar ett mörkt förflutet och det dröjer inte länge förrän livet vänds upp och ner, och snart är katastrofen ett faktum.

Maria Jacobsson

2023-08-07

Mattias Edvardsson är en mästare på att portionera ut händelser i små bitar. Precis när man tror sig veta hur allt ligger till, kommer en sån där liten pusselbit och ställer till det i hjärnan, och jag älskar det! Karaktärerna känns trovärdiga och man lär känna dem mer och mer allteftersom man blir insyltat i deras intriger och problem. Alla hans böcker handlar om ganska vanliga människor som ställs inför olika dilemman.
I denna boken är det dottern som blir förälskad i en pojke som inte riktigt når upp till föräldrarnas (pappans) krav. Papporna till det förälskade paret känner varandra sedan lång tid tillbaka, men umgås inte, av anledningarna som uppdagas bit för bit.
Mästerligt skriven, jag gillar allt med den här boken!

2023-06-17

I höstas läste jag manuset till Lova mig tystnad, vilket alltid är en ära. När den väl släpptes nu i maj så var min ambition att läsa den under ett besök i Trelleborg. Nu var det tyvärr inte möjligt att klämma in där, men jag fick ju försöka se staden framför mig efter de två besök som jag tidigare gjort. Palmerna har jag sett, men påfåglarna hade jag faktiskt ingen aning om.

Att skriva ett inlägg om Mattias Edvardssons böcker är alltid mycket svårare än att skriva om andra. Jag har helt klart inte samma förmåga att få till en text som han har, men allt jag vill är att få orden rätt, så att precis alla vill läsa den, men jag får försöka. Det är i alla fall inte alls svårt att relatera till småstaden och hur det är att växa upp i en sådan. Jag är själv uppvuxen i en liten by och blev ständigt jämförd med mina äldre syskon. I mitt fall så var det så att det var jag som kom vinnande ur den jämförelsen, men det är aldrig roligt. Dessutom har jag aldrig brytt mig om vad andra eventuellt tycker och tänker om mig. Det är inte de som definierar mig.

Om jag hade kunnat så skulle jag ha satt Lova mig tystnad i händerna på alla som har fördomar mot den så kallade spänningsgenren. De påminner faktiskt lite om karaktärerna i boken. Detta är ingen (dussin)deckare. Detta är insiktsfullt, komplext och helt oemotståndligt. Och nu kommer det jobbiga med att vänta på nästa bok.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/06/bok-lova-mig-tystnad-av-mattias.html

Eva Pettersson

2023-06-02

Han har gjort det igen! En spännande berättelse där karaktärernas mörka hemligheter avslöjas en efter en, och jag omöjligt kan gissa hur allt hänger ihop förrän författaren själv väljer att avslöja det.

Monica Bäckelin

2023-05-26

Serien Lundasviten är riktigt bra.
Spännande, berörande, engagerande. En bladvändare som jag sträckläste.

2023-05-19

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Den här boken, Lova mig tystnad, är den fjärde boken i Lundasviten av författaren Mattias Edvardsson. Dom tre tidigare böckerna heter En helt vanlig familj, Goda grannar, och En familjetragedi. Alla böckerna är helt fristående från varandra, och alla böckerna har fått högsta betyget av mig. Och det får även den här boken, för den var precis lika bra som dom tre tidigare böckerna i serien. Jag tycker väldigt mycket om Mattias Edvardssons sätt att skriva sina spänningsromaner. Helt oförutsägbar, spännande, och gripande, var boken. Och jag kan verkligen varmt rekommendera den. Jag lyssnade på boken, och den var bra inläst av Jonas Malmsjö.

2023-05-04

Boken är efterlängtad och förväntningarna höga!

Lova mig tystnad är en bladvändare. En sådan där bok man inte vill sluta läsa. Jag tycker om att man får följa de olika karaktärerna, lära känna dem på djupet för att till slut inse att man inte känner dem så bra som man trodde.

”Lova mig tystnad” är uppbyggd före och efter mordet. Med korta kapitel skapas det ett driv och tempo i berättelsen som är svårt att värja sig från. Jag blir galet nyfiken och måste bara få veta hur det ska gå.

Mattias ger mig i sin historia ledtrådar och händelser som jag som läsare får lägga ihop till ett pussel. Ett pussel till vad som egentligen har hänt och vem som är skyldig till det hemska. När jag sedan tror att jag har koll och tror mig veta ställer Mattias allt på ända igen. Gillar sånt! Alla pusselbitar, alla perspektiv smälter till slut samman till en helhet och jag förstår vad som hände. Hur det gick till den där hemska mordnatten.

Mattias är fantastisk på att gestalta karaktärer, miljöer och stämningar med sina ord och sitt språk. Berättelsen känns väldigt levande som om det har hänt på riktigt. Jag tycker att den här boken är den bästa Mattias har skrivit, så för allt i världen, missa den inte!