Louise

Bley, Mikaela

Mördare eller offer? Den kontroversiella justitieministern Louise Bohman vaknar upp på morgonen och nås av beskedet att hennes pressekreterare hittats död. Ett förmodad självmord ser ut att vara ett mord och mycket talar för att justitieministern själv är inblandad. I media hängs hon ut och porträtteras som ett monster.På TV4 får kriminalreportern Ellen Tamm uppdraget att göra en dokumentär om justitieministern. Hon lyckas nästa sig in hos Bohman och möter en kvinna som har ganska lite gemensamt med den bild som media målat upp. Ändå verkar det som om Louise döljer något.Samtidigt brottas Ellen med sitt eget kaotiska privatliv. Och ju mer hon gräver i Louise Bohmans förflutna, desto mer påminns hon sin egen familjs mörka hemligheter.Louise är den tredje delen i Mikaela Bleys serie om den egensinniga kriminalreportern Ellen Tamm. De två tidigare delarna i serien heter Lycke...

Lika bra som den första i serien, Lycke. Det tempo som tappades lite i Liv är tillbaka igen i den tredje boken i serien om Ellen Tamm. Sträckläsning. Måste få veta vad som händer. Och vill helt klart ha mer.

Justitieminister Louise Bohman vaknar upp på morgonen till beskedet att hennes pressekreterare hittats död. Det ser ut som ett mord och mycket talar för att Louise är inblandad. I media porträtteras hon som ett monster. Kriminalreportern Ellen Tamm får uppdraget att göra en dokumentär om Louise. 🐴
Louise är den tredje boken i serien om Ellen Tamm. Lycke och Liv som är de två innan, gillade jag mycket. I Louise slungas man genast in i justitieministerns liv, där hon försöker fly undan det stora mediadrev som riktas mot henne. Ihop med maken och dottern, håller hon sig instängd i sitt hem och vägrar gå ut. Boken är oerhört lätt att komma in i, snabbt är jag tillbaka i Ellens liv. Handlingen driver på framåt hela tiden, men utan den där lilla extra spänningen jag skulle vilja ha, där jag sitter som på nålar och inte kan lägga ner boken. Med den tredje boken känns det verkligen som författaren hittat sin egna stil i skrivandet. Nu ser jag fram emot nästa bok i serien, vill veta hur det går för Ellen framöver, ska hon slippa Didrik någon gång?...

Boken Louise är den tredje delen i serien om kriminalreportern Ellen Tamm. Jag har även läst dom två tidigare böckerna, Lycke, och Liv. Länkarna går till mina recensioner av böckerna.

Jag tyckte mycket om både Lycke och Liv, och jag tyckte nu även mycket om Louise.

Boken är lättläst, spännande, snabbläst, inte helt förutsägbar, och en bra story har den.

Och jag tycker väldigt bra om huvudpersonen i alla tre böckerna, den lite speciella kriminalreportern Ellen Tamm, som jobbar på TV4.

Rekommenderas.

Förväntningarna var höga när jag påbörjade denna bok och inte blev jag besviken. Författaren har lyckats igen med kriminalreporter ”Ellen Tamm” Ni som inte läst ”Lycke, Liv & Louise” gör det! Böckerna är både spännande och gripande.