Lotus blues

Ohlsson, Kristina

| 2014

"rasande underhållande läsning i en tillbakalutad, småironisk, hårdkokt stil och jag blir lika totalcharmad som jag blivit av Ohlssons tidigare böcker". Skånska Dagbladet "Intrigen, språket, spänningen och de rika persongallerierna. Allt stämmer så väl". Östgöta Correspondenten "en thriller i full fart framåt, skickligt berättad med kluriga intrig trådar och karaktärer som jag vill veta mer och mer om". Aftonbladet Dagen då allt går åt helvete regnar det. En desperat mankommer till advokat Martin Benners kontor och berättar atthans syster behöver hjälp. Det är bara det att systern är död. Innan hon tog sitt liv erkände hon fem mord. I tidningarnakallades hon seriemördare och gavs namnet Sara Texas. Nuvill brodern ge henne upprättelse och samtidigt hitta hennesförsvunne son Mio. Martin Benner har det mesta. Karriär, kvinnor, ett litet barn.Men han har också svagheter. Framför allt...

2023-08-30

Stark 3:a

Håkan Carlsson

2022-11-01

Detta är mitt första möte med Kristina Ohlsson och det är första boken om advokaten Martin Benner, det finns en fortsättning Mios Blues.

Språkstilen i boken påminde mig lite om en gammal noir-deckare med jag-formsberättandet och den machoaktige huvudkaraktären som inte direkt har den bästa kvinnosynen. I början hade jag lite svårt med just attityden på huvudkaraktären, det blev lite för mycket med hans tankegång och man hade svårt att gilla honom. Men handlingen var spännande och man ville läsa vidare och efter ett tag så hamnade hans åsikter i bakgrunden, tills man inte tänkte så mycket på dem, och själva fallet/privatutredningen fick ta över handlingen.

Det är ett bra språk och en spännande handling där det händer något hela tiden som gör att det blir svårt att lägga ifrån sig boken. Lager efter lager nystas det upp vad som ledde till kvinnans självmord och det tar sin ena vändning efter den andra. Martin Benner blir även personligen indragen i fallet så hans enda väg ut är att gå till botten med det.

Rekommenderar denna till alla som vill ha en deckare av det lite hårdare slaget, den är spännande men inte direkt våldsam.

Karin Johansson

2018-02-19

Ingen bok man kommer ihåg.

Elin D

2017-08-03

För mig en typisk semesterdeckare som man plöjer snabbt och är spännande

Linda Jansson

2017-01-19

2016-11-07

Riktigt, riktigt bra! Lite kioskdeckarstil, men en rappt välskriven, underhållande och spännande sådan. Nödvändigt att läsa nästa del.

Marina Pedersen

2016-10-16

Jag tycker den är så där

Nina Gustafsson

2016-09-29

Mn första bok om.Martin Brenner som framställs som en lite smådryg advokat fd polis men som även har mjukare sidor. Han dras in i en ofattbar härva som inte nystas upp ens på slutet, inte helt iallafall. Tycker att Ohlsson lyckas i sin karaktärsbeskrivning även om storyn är lite väl crazy ibland.

Inger Jonsson

2016-09-27

Lättläst. En ganska egotrippad advokat. Förutom sig själv, verkar han bara tycka att Bell är OK. De flesta andra människor ser han ner på.

Gunnel Lindström

2016-08-27

Spännande och välskriven.

2016-08-23

Ungefär halvvägs blev den spännande, före det störde jag mig mest på huvudpersonen som skulle vara så övertydligt macho, känslolös och jag vet inte allt.

Lena Knutsson

2016-07-24

Lättläst, plöjdes på en dag. Bra historia.

Boken var raffinerande och var helt fullspäckad med innehåll, kanske mer än vad fyra "vanliga" deckare kan uppbåda tillsammans; det var maffiabossar, trafficking, ett stort antal mord, katt- och råtta-lekar, triangeldrama,"en kamp mot tiden", korrupta poliser, hemlighetsmakeri, försvunna och bortrövade barn, mordbränder, prostituerade och dåliga uppväxter. Berättelsen nöjde sig inte med att endast utspela sig i Sverige utan pendlar också till USA och Texas då och då, framförallt när huvudpersonen far över till USA för att få rätsida på fallet.

Trots allt innehåll är jag inte överväldigad eller helt slut när jag har läst färdigt boken. Ohlsson lyckas hålla en fin balans och blandar in alla dessa ingredienser utan att det känns intryckt eller påhittat, och det ska hon ha eloge för. Det märks att hon försökt förekomma problemet och den eventuella kritiken mot den nästan komiska mängden schabloner: genom att låta huvudpersonen bli intervjuad emellan kapitlen om det som händer och låta honom uttrycka hur otroligt allt har blivit men att han inte hittar på, utan ibland överträffar verkligheten dikten (trots att vekligheten just i hans fall ju är dikt för oss andra).

Språket flöt på och det var just språket som varit en stark anledning till att min gamla högstadielärare, tillika min pappas bästa vän, tipsade mig om den här boken. Han gillade det okonstlade sättet och hur Kristina Ohlsson genom sin karaktär Martin Bennet berättar sin historia, med en gnutta humor, en del moralkängor och också en hel del fördomar som man ju kommer undan med (och som det vore konstigt om de uteblev) när det är jag-perspektiv i en bok.Jag kan personligen känna att det är lite problematiskt med att en vit kvinnlig författare berättar en svart mans historia, vad gäller tolkningsföreträde och vad hon rimligtvis kan veta om hur det känns att vara uppväxt i Stockholm under 70-talet som svart och halvamerikan, men samtidigt är ju det charmen med fiktion: att man kan ge vilken karaktär som helst luft under vingarna. Kan man skriva en historia om en hund eller en utomjording utan att vara en själv kan man förhoppningsvis också klara av att skriva om motsatta könet. Men det störde mig ändå till en början.

Nu läser jag del 2, för jag vill såklart ha ett slut på den här röran som Martin Bennet dragits in i så fort som möjligt!

Marianne Strandberg

2016-05-10

En stark 4, nästan en femma... Men de är jag ju så snål med :-)

Jenny Majgren

2016-02-05

Riktigt jäkla bra! Jag har en ny favoritförfattare..

E H

2016-01-19

En stark 4:a i betyg. Tycker detta är Sveriges bästa kriminalromanförfattare. Kastar mig genast över fortsättningen Mios blues.

Tomas Karlsson

2015-12-10

Snabbt rappt och väldigt spännande, Storyn känns stundvis osannolik, men man köper den med tiden och den blir svår att lägga ifrån sig. Fyran i betyg är därmed gjuten.

Helena Rasmusson

2015-10-30

Mycket bra

Anneli Johansson

2015-10-10

Gillade inte alls slutet.

Sandra Gustafsson

2015-10-09

En av de bästa spänningsromanerna jag har läst på länge.

Y

Yngve Carlsson

2015-08-12

Denna + Mios Blues var nog sommarens bästa läsning av de 6 st deckare av kända svenska författare

Pernilla Nilsson

2015-07-22

Oväntat riktigt bra! En ganska osannolik historia visserligen, men än dock :en "bladvändare" med mycket spänning. Ska ta tag i fortsättningen nu med en gång!

2015-07-01

Riktigt, riktigt bra när jag skippade ljudboken och istället valde att läsa den. Nu vill jag läsa fortsättningen.

Stefan Teppas

2015-06-30

Intrigen kändes först lite krystad men den vann sig eftersom. Vill läsa Mios blues nu. 3,6 på min skala.

Jenny Dahl

2015-06-26

Bra från första sidan, kunde inte sluta läsa.

Therése Lönneberg

2015-06-23

Jag har ovillkorligen älskat de tidigare böckerna, men den här har ett helt annat språk, som krävde lite mer energi. Men den tog sig och jag vill definitivt läsa nästa bok!

Lilian Lidforss

2015-05-25

Oj, så bra!!

Christin Holmberg

2015-05-14

Brukar du somna när du läser en bok? Då ska du läsa Lotus Blues för den är så spännande att man inte kan sluta läsa den. Istället ligger man och läser halva natten, vilket gör att man istället är trött p.g.a. läsning...Är du ute efter en spännande bok, med högt tempo och intressanta karaktärer, så ska du läsa den här boken!

Monica Helmersson

2015-04-22

Måste bara läsa Mio blues så att man få veta hur det ska sluta.

2015-04-18

Jag har läst fyra av Kristina Ohlssons böcker om Fredrika Bergman och verkligen uppskattat dem. När jag såg att hon gett ut Lotus blues, som är en ny serie, så tänkte jag ändå först inte läsa den. Varför kommer jag inte alls ihåg. Sedan började alla ösa lovord över den och när då sambon sa att han skulle köpa en bok till mig om jag bara lovade att den skulle bli min påskekrim så var valet enkelt. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/04/lotus-blues-av-kristina-ohlsson.html

Marc Moore

2015-04-17

En bok som får andra deckare som jag läser parallellt att verka futtiga, en uppkäftig och energisk historia. Martin är dessutom en väldigt väl genomtänkt karaktär, sexistisk, dogmatisk i sina åsikter men samtidigt måste det ju finnas en gnutta moral i någon som adopterar sin döda systers barn. Svårt att inte analysera honom!
Hur som helst är den intensivt spännande och jag kommer definitivt läsa mer av författaren med det alldagliga namnet......

2015-04-17

Om jag gillar Martin Benner? Inte ett förbannade dugg. Om jag skulle förföras av hans syn på bilar, pengar, klubbar och kläder? Inte en chans, han skulle få ett garv. Han är en man jag föraktar. Och ändå är han så grymt bra!

Så jäkla bra. Och vilken otrolig uppläsning, ville bara lyssna vidare och vidare. Ska bli spännande med fortsättningen.

Kristina Blom

2015-03-21

Annorlunda än hennes andra böcker, tog en liten stund innan jag fastnade ,men riktigt bra! Egentligen 3,5-4 betyg.

Jag gillar Kristina Ohlssons tidigare böcker och denna var ingen besvikelse.. nu väntar jag på Mio`s blues med stor förväntan :-D

Tarja Ahlgrén

2015-01-18

Så förbannat bra!

Jenny Hjärtberg

2014-12-02

Började bra och verkade lovande. Tyvärr blev storyn lite för rörig och overklig för min smak. Det kommer säkert en fortsättning men jag är inte jättesugen på den.

Å

Åsa Sjögren

2014-11-27

Njaaaeä, inte riktigt min smak. Gillade hennes tidigare mycket, detta var en ..inte besvikelse men nåt åt det hållet för mej. Känns lite som en kopia på Michael Connolly's Harry Bosch.

Åse Bandling

2014-11-16

Känns som en annan författare. Första halvan, då blir jag mest irriterad över den dryga advokaten och hans sätt att uttrycka sig. Andra halvan är bättre, högre tempo.

Marita Ryen

2014-11-15

Bok nr 1 om advokat Martin Benner. Del 1 av 2. Spännande och annorlunda än K. Ohlssons tidigare böcker. Misstag att läsa del 1 innan del 2 kommit ut tycker jag.

2014-11-10

Välskriven och spännande men helt annorlunda jämfört med hennes tidigare böcker. Kan hålla med Britt-Marie Kullin om vem som kan tänkas har skrivit boken, (om man nu får vara så generaliserande ;) Den är absolut läsvärd och jag kommer att läsa även nästa. Men samtidigt saknar jag en fortsättning på hennes böcker om Fredrika Bergman.

Rasmusmatte .

2014-10-26

Inte en av Kristina Olssons bästa böcke

Denna börjar i lite lugnt tempo, men ganska snart accelererar det och Martin och "hans" flickvän Lucy blir indragna och utsatta av någon som inte vill att sanningen ska komma fram. Boken välskriven och spännande. Den skiljer sig väl kanske inte så mycket från andra deckare, inget som sticker ut direkt. Men underhållning är det från sida 1 till 434 och självklart vill jag läsa del 2 som ska heta Mios blues.

2014-10-15

Jag har läst alla Kristina Ohlssons tidigare kriminalromaner. Det är fem böcker, som utspelar sig i Stockholm, med Fredrika Bergman och Alex Recht i huvudrollerna. Jag har tyckt mycket om dom allihopa, och här är en länk till den femte och senaste boken, ?Davidsstjärnor?.

Kristina Ohlssons nya bok, ?Lotus blues? är den första boken i en serie om två böcker. Den andra och avslutande boken kommer om cirka ett halvår, och heter ?Mio blues?.

?Lotus blues? är helt olik dom fem tidigare böckerna. Om jag inte hade vetat vem som har skrivit den, så hade jag nog trott att den var skriven av en amerikansk man bosatt i Sverige, och inte av en svensk kvinna. ;-)

Boken är mycket välskriven, har ett snabbt tempo. är väldigt spännande, har ett riktigt skönt läsflyt, och den känns härligt modern.

Högsta betyg får den av mig. Det enda felet med den, är att man måste vänta ett halvår på att få ett riktigt slut på historien.

Rekommenderar verkligen denna bok till alla älskare av deckare/kriminalromaner/thrillers.