Lotterifusket : Emil Wern 16

Jansson, Anna

Det närmar sig skolavslutning. Fåglarna kvittrar, solen skiner och syrenerna har precis slagit ut. Emils klass pratar om hur de skulle kunna samla in pengar till klasskassan. Rudolf kommer med den briljanta idén att klassen ska ha ett lotteri. De ska sälja lotter på marknaden och tjäna ihop till en studsmatta som ska stå på skolgården. På avslutningsdagen ska de dra vinnarna. När dagen är inne har eleverna samlat ihop riktigt fina vinster. Bland annat kan man vinna världens största chokladkaka. Men något lurt är på gång. Efter dragningen visar det sig att Rudolf har vinst på nästan alla sina lotter. Emil saknar bevis men är helt säker på att det finns ett fall att lösa. Dags att samla detektivbyrån!

Om du gillar deckare så är serien ”Emil Wern” ett perfekt val. Jag har läst ”Lotteri-fusket” som är en deckare. Jag tyckte att boken var rolig, bra och spännande. Den handlade om att Emils klass skulle ha ett lotteri. Då hade de priser som ryggsäck, chokladkaka, ett monopol och massa mer. Det var Rudolf, Emils klasskompis som skulle Lotta lotterna. Lotterna var nummer på pingisbollar som Rudolf drog en efter en. Han vann den första, nummer 201 han vann den andra, nummer 202 och den tredje vann…Emil? Emil smög efter Rudolf och hans storebrorsa när lotteriet var över. Kunde han kanske lista ut vem som hade fuskat?Fröken tyckte att det var nåt skumt så Rudolf fick inte sina vinster. Rudolf berättade för brorsan och sa att han hade fuskat. Emil flämtade till. Han hade bytt ut en annan säck med hans nummer på. Den säcken med hans nummer på hade han lagt i frysen. Så sen när han skulle dra lotterna så visste han vilka som var vinstlotterna.

Av Inez SÖ11B 18/11-2021

Dalaskolan Norra

2021-09-30

Boken var spännande! Den handlar om en detektiv som heter Emil och de ska ha lotteri i klassen. Efter dragningen visar det sig att Rudolf har vunnit nästan alla gånger. Emil är säker på att det finns ett fall att lösa.