Lotta på Bråkmakargatan

Lindgren, Astrid

| 1987

Lotta på Bråkmakargatan skrevs 1962 och har redan hunnit nå ut till flera generationer barn och föräldrar. Den har blivit en klassiker, inte minst tack vare filmerna om lilla envisa Lotta i det gula huset på Bråkmakargatan. En dag när Lotta nyss hade fyllt fem år vaknade hon på morgonen och var arg redan från början. Och så kom mamma och ville sätta på henne en jumper som kliade och stacks. En dag som börjar så avigt kan väl inte bli trevlig ? eller kan den det? Börja läsa-serien

Lilla Peggy

2019-01-01

Boken blir bättre efter ett par lästa kapitel. Blir mindre presentationer - mer händelser då. Lotta är väl en något jobbig unge. I alla fall när hon leker med maten. Och Lottas mamma känns emellanåt riktigt läskig. Särskilt när hon tjatar på sitt barn och undrar om hon är snäll nu. Märker hon inte det själv. Jag hoppas att inte fler mammor och pappor följer hennes exempel.

Lovisa Ståtenhag

2017-07-04

Astrid Lindgren vet så väl hur det är att vara barn. Man blir som barn på nytt av att läsa hennes böcker!

Lotta Berling

2012-12-28

En helt underbar berättelse att läsa högt. Replikerna passar verkligen att dramatisera och orden ligger perfekt i munnen. Perspektivet är helt och hållet femåriga Lottas och hennes känslor tas på allvar och skildras så fint och roligt. Helt omärkt av tidens tand.

eva arkelid

2011-10-06

Astrid Lindgren får en alltid att vilja vara barn

M W

2009-12-01