Lost Illusions

de Balzac, Honor

| 1976

Zack Simone

2016-08-02

Emellant vrd ett mycket hgre betyg. Plotten r snyggt utfrd och tillrckligt allmngiltig fr att vara relevant i mnga kulturer och sekler. Den r politiskt intressant svl som kulturellt, konstnrligt och persoblighetsmssigt. Den r intelligent och kul. Den r dock vl pladdrar. Fr mycket skvallerblaska och fr mycket analys av karaktrerna. Boken drivs inte tillrckligt av dialoger och jag har lite svrt att knna med de kantiga karaktrerna. En ideroman.

Att betyget lika grna skulle kunna vara en fyra har sina ponger i sammanhanget (och jag borde kunna vara storvinst, med tanke p bokens hga lder), men jag fredrar hans samtida kollegor, som Flaubert och Hugo.

Per Appelgren

2009-09-07

Det blir ingen recension den hr gngen, jag brukar annars frska skriva en sdan varje gng jag har lst ut en bok. Nr jag skulle lna boken fanns endast den frkortade Nilo-upplagen tillgnglig och jag skulle inte gra Balzac rttvisa genom att recensera den. Mitt intryck av denna frkortade variant r att boken r obegriplig, osammanhngade och konstig. Jag terkommer nr jag har hittat den ordinarie varianten.