Lost Illusions

de Balzac, Honoré

| 1976

Zack Simone

2016-08-02

Emellanåt värd ett mycket högre betyg. Plotten är snyggt utförd och tillräckligt allmängiltig för att vara relevant i många kulturer och sekler. Den är politiskt intressant såväl som kulturellt, konstnärligt och persoblighetsmässigt. Den är intelligent och kul. Den är dock väl pladdrar. För mycket skvallerblaska och för mycket analys av karaktärerna. Boken drivs inte tillräckligt av dialoger och jag har lite svårt att känna med de kantiga karaktärerna. En ideroman.

Att betyget lika gärna skulle kunna vara en fyra har sina poänger i sammanhanget (och jag borde kunna vara storvinst, med tanke på bokens höga ålder), men jag föredrar hans samtida kollegor, som Flaubert och Hugo.

Per Appelgren

2009-09-07

Det blir ingen recension den här gången, jag brukar annars försöka skriva en sådan varje gång jag har läst ut en bok. När jag skulle låna boken fanns endast den förkortade Niloé-upplagen tillgänglig och jag skulle inte göra Balzac rättvisa genom att recensera den. Mitt intryck av denna förkortade variant är att boken är obegriplig, osammanhängade och konstig. Jag återkommer när jag har hittat den ordinarie varianten.