Lorinas bok

En och annan vit lögn drar alla. Så även trettioåttaåriga Lorina Vallmo. Hon, som helt saknar biologisk klocka, ljuger hejdlöst när omgivningen irriterande ofta påtalar att det är dags för henne att bilda familj. Andra tycks inte förstå att hon redan har allt hon önskar av livet: ett arbete hon trivs med, en fantastisk vindsvåning tillsammans med sambon Petri, härliga vänner och en nära relation till sina systrar.   Ett bröllop är också i antågande. Förvisso ljuger hon om det med, men hon har sina anledningar.   När en okänd kvinna en dag skickar ett brev med ett par få, men brutala ord, rämnar alla Lorinas framtidsplaner. Hon får högst ofrivilligt ett barn på halsen och hennes förmåga att ljuga sig fram i livet verkar inte längre kunna hjälpa henne ett dugg.   JOSEFINE SANDBLOM skriver böcker i en salig blandning av allvar, romantik och under-bältet-humor, och har innerst...

”Vallmosystrar”, wow! Har läst både ”Selektiva Selma” och ”Fridlysta Fridolf”, men den här tycker jag är bäst av dem alla. Samma kvicka, smarta språk men med mer djup och ett viktigt tema: Att inte lägga sig i hur andra väljer att leva sina liv. Alla vill inte ha barn. Sen kan man få ett oväntat barn ändå… och det kan bli bra. Även om man inte ville det från början. Osv. Bladvändare, mysig, underhållande. Boktips!

Idas Recensioner

2022-08-16

Ännu en välskriven feelgood skriven av Josefine Sandblom! Vallmosystrar bjöd på en lättsam och underhållande läsning fylld av färgstarka karaktärer och roliga scener. Jag satt fastklistrad framför boken under hela läsningens gång, och fastnade snabbt för karaktärerna och deras unika egenheter.

Handlingen har ett högt tempo, men samtidigt har Josefine Sandblom gett utrymme till karaktärernas tankar och utveckling. Läsaren får tid till att lära känna karaktärerna, vilket leder till att de blir enkla att tycka om. Jag fastnade speciellt för Blossom och hennes härlig personlighet, men även för Lorina och hennes ibland något bittra tankar.

Jag hade dock önskat mig mer miljöbeskrivningar i boken. Under läsningens gång får vi följa karaktärerna genom sommaren och hösten, men jag fick inte en tydlig känsla för någon av årstiderna. Det hade gett mer liv till handlingen om miljöerna hade beskrivits, både inomhus -och utomhusmiljöerna.

Men bortsett från detta är Vallmosystrar en välskriven, mysig och charmig feelgoodroman som jag starkt kan rekommendera er alla att läsa. Jag tycker speciellt om att Josefine Sandblom, till jämförelse med hennes tidigare böcker, har en mer allvarlig ton i handlingen. Det gav ett fint djup till karaktärerna, och jag hade mer än gärna läst fler böcker som denna. Varmt tips!

/ Idas Recensioner

38-åriga Lorina Vallmo är nöjd med sitt liv, hon har ett arbete hon trivs med, vänner, en fantastisk vindsvåning, en nära relation till sina systrar och sin älskade sambo Petri. Det hon saknar helt är den biologiska klockan och när omgivningen gärna och ofta talar om för henne att det är dags att bilda familj ljuger hon hejdlöst. En dag kommer det ett brev från en okänd kvinna med ord som får hennes framtidsplaner att falla, hon får ett ofrivilligt barn på halsen och hon vill ju inte ha barn.

En helt underbar bok, jag fastnar direkt och som vanligt med Josefines böcker är det ett bra driv, tempo och ett rappt språk - en författare som aldrig gjort mig besviken. Jag får en nära relation till karaktärerna, jag känner och ser miljöerna i mitt huvud. Allt blir så levande och när jag närmar mig slutet vill jag inte sluta umgås med varken Lorina, Petri, Joel och Blossom - jag vill vara kvar i denna bubbla. I denna bok lyfts ett ganska tabubelagt ämne som väcker känslor hos många - att som kvinna inte har någon önskan om egna barn. Jag gillar verkligen att Josefine tar upp olika ämne i sina böcker som berör, som i en tidigare bok om selektiv ätstörning, även om det är djupa och svåra ämnen så blandas det med humor och en härligt glimt i ögat. Det här är en hjärtevärmande feelgood med mycket känslor och hjärta.

2022-07-19

Var beredd på att fastna när du sätter dig med den här boken! Den är inte lätt att släppa när du börjat läsa!

”Vallmosystrar” är en välskriven, charmig feelgood som blandar både glädje och sorg, kärlek, humor och allvar. Det är en bok som gjorde mig glad, men även gjorde så jag fick en klump av tårar i halsen.

Josefine kan skriva böcker, helt klart. Hon har en underbar berättarröst, karaktärerna och miljöerna blir så verkliga och levande. Språket och dialogen är rapp, humoristisk, träffande och har ett flyt som gör att sidorna flyger fram vilket även gör att boken tar slut för fort.

Jag tycker om karaktärerna, hur relationerna mellan dem utvecklas. Hur man kan tänka om när livet inte riktigt blir som man tänkt - att det kan bli bra ändå.

Josefine är även väldigt bra på att lyfta viktiga ämnen i sina böcker. Hennes två senaste böcker handlade om selektiv ätstörning (eller selektiv ätovilja) och ”Vallmosystrar” handlar om frivillig barnlöshet. Att alla faktiskt inte vill ha barn men får stå ut med omgivningens kommentarer om att ”är det inte dags att skaffa barn snart - innan du blir för gammal”. Det kanske är dags att låta var och en bestämma själv om man vill ha barn eller inte. Och sluta kommentera det!

@josefinesandblom , jag älskade din bok! Älskar dina nya karaktärer! Vill gärna läsa mer om dem, vill veta mer! Är inte klar med Vallmosystrarna!