Lördagens stora bröllopsfest

Nu kommer den tolfte delen av succséserien om Mma Ramotswe och Damernas Detektivbyrå. Mma Ramotswe har verkligen händerna fulla: Charlie, lärlingen på bilverkstaden Tlokweng Road Speedy Motors, verkar ha ställt till det ordentligt. I ett försök att få honom att ta sitt förnuft till fånga ber Mma Ramotswe sin kollega Mma Makutsi att tala med honom, men detta får dessvärre motsatt resultat. Mma Makutsi, å sin sida, har fullt upp med alla förberedelser inför sitt stundande bröllop med Phuti Rhadiputi. Allting är planerat och klart, men har hon verkligen kommit ihåg allt som måste göras inför den stora festen? Och vem är den hemlighetsfulle Botsalo Moeti som söker upp Mma Ramotswe? Någon skadar hans kor, men hon anar att det är något som inte står rätt till med hans berättelse. Och kan man verkligen lita på ett vittne eller på någons erkännanden? Mma Ramotswe får använda all sin intuition för...

2022-03-18

Som vanligt en trivsam läsning, deckare är väl kanske inte rätta ordet? Man kan inte undgå att fascineras av klokheten, godheten och vänligheten hos Mma Ramotswe. Hela serien präglas också av en kärlek till människor och natur i Botswana.

Marianne Strandberg

2015-04-22

Mysig bok, Humörhöjande...

Irene Malmeling

2014-05-15

Älskar dessa damer! De vet allt om livet. Skrattar och lyssnar.

Elisabet Ekdahl

2012-10-10

Lika varm och mysig som de tidigare böckerna i serien. Jag gillar de filosofiska funderingarna som genomsyrar de flesta av Alexander McCall Smiths böcker oavsett serie.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Det är högtidsdag när en ny bok av McCall Smtih kommit på biblioteket.

Eva Jämting Lundh

2012-07-05

Det är högtidsdag när en ny bok av McCall Smtih kommit på biblioteket.

Carina Svensson

2012-06-05

Förra sommaren läste jag alla tidigare böcker om "Damernas detektivbyrå" och tyckte att de var riktigt underhållande. Blev därför så glad då jag såg att det kommit ut en ny. Vet inte om det är min smak som ändrats, men den här kändes inte alls lika underhållande. Tyckte den kändes för beskrivande och att det var för lite dialog och handling i nuet.

Pia Stendahl

2012-05-16

Boken är charmig och lättläst bok. På ett sätt är den nästan definitionen av en feel-good bok men det händer för lite. Miljö- och karaktärsbeskrivningarna är mysiga och det är nog det bästa med boken.

Dessvärre känner jag nog likadant för denna som jag gjort för tidigare böcker i samma serie. Dom är för händelsefattiga och nu känns temat dessutom ganska uttjatat.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Marita Ryen

2012-03-25

Lättläst och charmig bok.