Lördag

McEwan, Ian

| 2005

Lördagen den 15 februari 2003 vaknar hjärnkirurgen Henry Perowne före gryningen. Han går fram till fönstret och uppfattar genast en skrämmande syn, ett brinnande flygplan på väg in mot London. Är det en terroristattack? Har det att göra med kriget mot Irak som snart ska bryta ut? Det visar sig dock vara falskt alarm. Men denna händelse blir ändå som ett tecken för Perowne. Den lördag som nu börjar kommer att bli en mycket speciell dag i hans liv. Annars är han en lycklig man: framgångsrik i sitt yrke, med ett stabilt äktenskap och två begåvade barn som han visserligen grälar med om världshändelserna men ändå är omåttligt stolt över. Sin sköna lediga lördag tillbringar han som så många andra med att stressa runt i London. Staden är igenkorkad på grund av en jättelik demonstration mot kriget. Perowne försöker ta en smitväg med sin bil och bucklar till ett annat fordon. Han råkar i gräl med...

Ida Fäldt

2024-01-02

Karin Adrian

2021-01-14

2020-11-11

Att en kall lördag I februari 2003 kan innehålla så mycket. Boken sätter sig direkt och bara växer för varje sida. Det är en betraktelse av världen ur en hjärnkirurgs perspektiv. Samtidigt påverkas huvudpersonen och hans familj starkt av händelserna under dagen. McEwan tillhör mina absolyuta favoritförfattare med gripande berättelser och ett helt fantastiskt språk. Rekommenderas starkt. Betyg 4,5.

Henrik Johansson

2017-06-30

Vilken fantastisk bok! Texten bara flödar fram. En oväntad händelsekedja som jag känner att ja på något sätt är en del av. Läste "Nötskal" för ett tag sedan och blev tagen. Denna är bättre

Torbjörn Nilsson

2014-06-26

Lång dags färd mot natt. Sömnlöshet och hyperstress.

Petra Norstedt

2011-06-10

Seg! men det var en bok som gett avtryck.

Lars Andersson

2011-05-18

Fylld av klichéer. Mitt betyg är inte rättvist, då jag slutade boken lika snabbt som jag började, men jag orkade inte med hans språkbruk, tyvärr.

Det händer verkligen inte mycket, och ibland tyckte jag att den var seg. Men något i McEwans sätt att beskriva saker får mig att fortsätta läsa ändå. Ett plus för ett mycket oförutsägbart slut. I min mening.

Anna Fransson

2011-03-07

Att läsa exakt alla tankar en vit, rik medelåldersman tänker under ett dygn kändes ganska snart som ett straff. Efter en för många beskrivningar av saker som inredningen i stadsdelens privatläkarmottagningars vänterum ger jag upp mitt i boken. Vad han har att berätta vill jag inte veta. Det är synd för när det väl händer saker i boken, sådär var trettionde sida, så är det trevlig läsning.

Karin Lundberg

2010-12-17

Trots höga förväntningar blir jag inte beskviken. McEwan levererar med besked (som vanligt)!

Emma Utter

2010-12-08

Lördag var för mig en väldigt annorlunda roman. Den utspelar sig under ett dygn i en kall februari 2003 och rymmer på något vis ett helt liv hos neurokirurgen Henry Perowne. Den är en intensiv samtidsroman som funderar kring hur man hanterar ett vardagligt liv i en krigsparanoid och allt kallare västvärld. För mig kom boken slutligen att sammanfattas i frågeställningen om lycka som Perownes 18årige son formulerar ? är lycka endast möjlig i det lilla livet, eftersom att så fort man höjer blicken och betraktar omvärlden, är världen olycklig. Boken är högst obehaglig och genererar den ena melankoliska funderingen efter den andra. Samtidigt är den, hoppfull och alldeles alldeles underbar! McEwan skriver ytterst elegant och översättning är fenomenal. Jag älskade den här boken och ville inte att den skulle ta slut!

Christer Bergström

2010-08-30

Samuel Karlsson

2010-05-16

En bok som jag försökt läsa flera gånger men stupar alltid.

Samuel Karlsson

2010-05-16

En bok som jag försökt läsa flera gånger men stupar alltid.

Absolut lika bra som hans övriga verk. Intressant historia, vill ha mer av den sorten.

Titi Af

2010-03-05

Att få boken att fungera med de medel han har till sitt förfogande. Jag hatar små berättelser men denna är super.

2010-03-04

Hjärnoperationer i detalj och annat tröttsamt.

Johanna Galenpanna

2010-01-13

Påbörjade, men fann den alltför långrandig för att slutföra. Hade passat mycket bättre som novell.

Marianne Bergkvist

2009-12-07

Redan i bokens inledning förstår man att något obehagligt kommer att hända. Man måste bara läsa vidare för att se vad katastofen kommer att bestå av.

Ulla Englund

2009-11-25

Jag håller med Sara: en av McEwans bästa! Att få med så mycket under ett drygt dygn. Detaljrikedomen bidrar till att jag kände mig delaktig i förloppet. Toppen, lika bra som Försoning.

Sara .

2009-10-28

En av McEwans bästa!

Eva E

2009-10-11

Språkligt bra men bitvis ganska tråkig i sin oändliga detaljrikedom. Trots detta får den en svag fyra för sitt språk

Mankan

2009-08-18

Ingen engagerande bok, men det finns partier som är mycket bra (språk och stämning).