Lrdag

McEwan, Ian

| 2005

Lrdagen den 15 februari 2003 vaknar hjrnkirurgen Henry Perowne fre gryningen. Han gr fram till fnstret och uppfattar genast en skrmmande syn, ett brinnande flygplan p vg in mot London. r det en terroristattack? Har det att gra med kriget mot Irak som snart ska bryta ut? Det visar sig dock vara falskt alarm. Men denna hndelse blir nd som ett tecken fr Perowne. Den lrdag som nu brjar kommer att bli en mycket speciell dag i hans liv. Annars r han en lycklig man: framgngsrik i sitt yrke, med ett stabilt ktenskap och tv begvade barn som han visserligen grlar med om vrldshndelserna men nd r omttligt stolt ver. Sin skna lediga lrdag tillbringar han som s mnga andra med att stressa runt i London. Staden r igenkorkad p grund av en jttelik demonstration mot kriget. Perowne frsker ta en smitvg med sin bil och bucklar till ett annat fordon. Han rkar i grl med...

Ida Fldt

2024-01-02

Karin Adrian

2021-01-14

2020-11-11

Att en kall lrdag I februari 2003 kan innehlla s mycket. Boken stter sig direkt och bara vxer fr varje sida. Det r en betraktelse av vrlden ur en hjrnkirurgs perspektiv. Samtidigt pverkas huvudpersonen och hans familj starkt av hndelserna under dagen. McEwan tillhr mina absolyuta favoritfrfattare med gripande berttelser och ett helt fantastiskt sprk. Rekommenderas starkt. Betyg 4,5.

Henrik Johansson

2017-06-30

Vilken fantastisk bok! Texten bara fldar fram. En ovntad hndelsekedja som jag knner att ja p ngot stt r en del av. Lste "Ntskal" fr ett tag sedan och blev tagen. Denna r bttre

Torbjrn Nilsson

2014-06-26

Lng dags frd mot natt. Smnlshet och hyperstress.

Petra Norstedt

2011-06-10

Seg! men det var en bok som gett avtryck.

Lars Andersson

2011-05-18

Fylld av klicher. Mitt betyg r inte rttvist, d jag slutade boken lika snabbt som jag brjade, men jag orkade inte med hans sprkbruk, tyvrr.

Det hnder verkligen inte mycket, och ibland tyckte jag att den var seg. Men ngot i McEwans stt att beskriva saker fr mig att fortstta lsa nd. Ett plus fr ett mycket ofrutsgbart slut. I min mening.

Anna Fransson

2011-03-07

Att lsa exakt alla tankar en vit, rik medelldersman tnker under ett dygn kndes ganska snart som ett straff. Efter en fr mnga beskrivningar av saker som inredningen i stadsdelens privatlkarmottagningars vnterum ger jag upp mitt i boken. Vad han har att bertta vill jag inte veta. Det r synd fr nr det vl hnder saker i boken, sdr var trettionde sida, s r det trevlig lsning.

Karin Lundberg

2010-12-17

Trots hga frvntningar blir jag inte beskviken. McEwan levererar med besked (som vanligt)!

Emma Utter

2010-12-08

Lrdag var fr mig en vldigt annorlunda roman. Den utspelar sig under ett dygn i en kall februari 2003 och rymmer p ngot vis ett helt liv hos neurokirurgen Henry Perowne. Den r en intensiv samtidsroman som funderar kring hur man hanterar ett vardagligt liv i en krigsparanoid och allt kallare vstvrld. Fr mig kom boken slutligen att sammanfattas i frgestllningen om lycka som Perownes 18rige son formulerar ? r lycka endast mjlig i det lilla livet, eftersom att s fort man hjer blicken och betraktar omvrlden, r vrlden olycklig. Boken r hgst obehaglig och genererar den ena melankoliska funderingen efter den andra. Samtidigt r den, hoppfull och alldeles alldeles underbar! McEwan skriver ytterst elegant och versttning r fenomenal. Jag lskade den hr boken och ville inte att den skulle ta slut!

Christer Bergstrm

2010-08-30

Samuel Karlsson

2010-05-16

En bok som jag frskt lsa flera gnger men stupar alltid.

Samuel Karlsson

2010-05-16

En bok som jag frskt lsa flera gnger men stupar alltid.

Anita Glav Svanstrm

2010-03-10

Absolut lika bra som hans vriga verk. Intressant historia, vill ha mer av den sorten.

Titi Af

2010-03-05

Att f boken att fungera med de medel han har till sitt frfogande. Jag hatar sm berttelser men denna r super.

2010-03-04

Hjrnoperationer i detalj och annat trttsamt.

Johanna Galenpanna

2010-01-13

Pbrjade, men fann den alltfr lngrandig fr att slutfra. Hade passat mycket bttre som novell.

Marianne Bergkvist

2009-12-07

Redan i bokens inledning frstr man att ngot obehagligt kommer att hnda. Man mste bara lsa vidare fr att se vad katastofen kommer att best av.

Ulla Englund

2009-11-25

Jag hller med Sara: en av McEwans bsta! Att f med s mycket under ett drygt dygn. Detaljrikedomen bidrar till att jag knde mig delaktig i frloppet. Toppen, lika bra som Frsoning.

Sara .

2009-10-28

En av McEwans bsta!

Eva E

2009-10-11

Sprkligt bra men bitvis ganska trkig i sin ondliga detaljrikedom. Trots detta fr den en svag fyra fr sitt sprk

Mankan

2009-08-18

Ingen engagerande bok, men det finns partier som r mycket bra (sprk och stmning).