Lord Arthur Savile's Crime

Wilde, Oscar

| 1998

Stories in the Travelman Short Stories series take the reader to places of mystery, fantasy, horror, romance, and corners of the universe yet unexplored. In turn, readers take them on the bus or subway, slip them into briefcases and lunchboxes, and send them from Jersey to Juneau. Each classic or original short story is printed on one sheet of paper and folded like a map. This makes it simple to read while commuting, convenient to carry when not, and easy to give or send to a friend. A paper envelope is provided for mailing or gift-giving, and both are packaged in a clear plastic envelope for display. The cost is not much more than a greeting card.

Lars B.

2022-11-02

Rolig och stilbildande

Mikaelita Bovalius

2017-08-01

30 sidor berättarglädje av Oscar Wilde. En enkel och underhållande liten berättelse som handlar om det ökända spöket på slottet i Canterville och om familjen Otis som flyttar in och där med fokus på tuffsnälla dottern Virginia. Självfallet tycker man barnsligt synd om det oläskiga spöket Simon. Boken bjuder inte på någon djupare lärdom eller något grundligt resonemang, men det är nog heller inte dess mening. En må-bra-bok a la 1800-tal, perfekt återhämtning mellan tyngre själsläsning.

Marc Moore

2014-05-02

Dom flesta goda citat jag stöter på kommer från Wilde så därför är jag lite besviken på denna novellen, den gav mig inte särkilt mycket.

Alekzandra K.

2013-10-04

Så himla charmig och rolig. Wilde är ett geni.

Berättelsen är lite smårolig och man tycker synd om spöket som misslyckas i försöken att skrämma den nyinflyttade familjen. Till slut vackra Virgina som fick hjälpa spöket, det rena och vackra segrade.

Anna Lindström

2013-03-24

"Stackars spöket" sa min yngsta dotter. "Hur långt har du kommit?" frågar jag. "Han sitter på sitt rum och vill inte gå ut". ;) Oscar Wilde charmar som vanligt.

Oscar Wilde är en mycket känd irländsk författare, dramatiker och samhällssatiriker. Han levde under andra halvan av 1800-talet och har lämnat efter sig bland annat många roliga citat, han var känd för sin kvickhet. Mix förlag (e-bok) har skrivit att lästiden för den här novellen är ca 37 minuter, men det tog mig lite längre tid.

Spöket av Canterville är en rolig novell som du med fördel kan läsa för dina barn. Det handlar om en amerikansk familj, där familjeöverhuvudet ministern Otis köper ett slott i England. Säljaren, Lord Canterville, informerar köparen om att ett spöke ingår i köpet och att det har skrämt många som bott där. Den amerikanska familjen låter sig inte avskräckas utan flyttar in i slottet till spökets stora förtret. Det är roligt att läsa om spökets alla vedermödor tills han till slut träffar dottern i familjen, Virginia.

Har du inget för dig under halloween – läs denna novell för ett barn! Åtta kakor av tio.

Erik Berglund

2011-08-06

Den var jättebra.

Mattias Renström

2011-06-15

En halvkul genomgång över ett stundtals dråpligt händelseförlopp. Likt andra böcker från sena 1800-talet gör den inga försök att vara extra spännande vid något enda tillfälle. Den bara mal på.

Denna bok gillade jag inte alls :(

Ruth Lezz

2011-03-02

Minns att jag läste Spöket på Canterville som tonåring men jag förstod inte det roliga det gör jag bättre nu, väl värd att läsa om.

Liza Bolin

2010-12-09

ljudbok. svidande satir över amerikaner.

Tor von Geijer

2009-09-23

Tor von Geijer

2009-09-16

Rörande. Rolig.

Jack Russel

2009-05-23

Jag lyssnade på denna berättelse då jag var liten och tyckte därför att det skulle vara intressant att själv läsa den i vuxen ålder. Den var betydligt mer humoristisk än vad jag mindes. Trevlig läsning under någon timme.