Löparen

Wikner, Pontus

| 2010

Expolisens efterlängtade deckardebut. "Löparen". Frågeställningarna är många: Hur är det möjligt att råna Sveriges största penningdepå så enkelt? Förvaras verkligen sju miljarder utan vare sig larm eller annan övervakning? Läcker polisen uppgifter till media? Hur korrupta kan poliser bli? I den här fartfyllda deckaren tar författaren dig med till polisens vardag och verklighet, Riksbankens innersta utrymmen samt en brutal värld där allting kan hända...

Ann-Catrin Malmlöf

2010-11-23

Spännande polisdeckare som ger en realistisk beskrivning av vad som kan och troligen har hänt. Ser fram emot nästa bok.

Annica Bark

2010-09-28

Denna bok läste jag idag. Jag kunde inte släppa den, det gick inte. Den fängslade en så otrligt mycket.
Den är välskriven, den är intressant och otroligt spännande. Den är härligt oförutsägbar och sånt älskar jag!
Man märker lång väg att författaren vet vad han skriver om, att han varit där!
Detta är en bok som vinner över många svenska deckare!
Allt är så välbeskrivet i boken, karaktärer, känslor och miljöer. Vid ett tillfälle i boken blev jag så gripen att det tom trillade ner en tår på kinden. När det gör det på mig, då har författaren lyckats!

Eva Bommelin

2010-09-02

Boken är mycket ojämnt skriven. Det märks att polisarbetet funkar bra men det som är emellan är mycket svajigt.

Tarja Ahlgrén

2010-03-14

Här fick jag helt nya bilder av en polismans arbete i Stockholm. Sen blir det lite väl mycket kring värdedepåarbete men rånarjakten i skogen är riktigt spännande skrivet.
Om Wikner har flera historier att berätta så hoppas jag att något av förlagen nappar så att författaren får hjälp med textredigering och lite annat. Det hade behövts i Löparen.
Kan ändå rekommenderas till den som söker trovärdig svensk action.

2010-03-06

Den här kriminalromanen var lite annorlunda än andra deckare tycker jag. Möjligtvis så är det för att den är skriven av en person som verkligen vet vad han skriver om. För boken kändes nästan lite som en dokumentär bok ibland.

Men den var spännande, intressant och lättläst. Storyn var bra, men det bästa med boken var nog att få följa med i polisernas vardag.

Boken är en debut för författaren. Och jag kan rekommendera den. Och jag ser fram emot att få läsa fler böcker av honom.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Kristina Simar

2010-02-25