Lönnmördare

Hultén, Jerker

| 2014

Albin bytte till människohamn och skyndade sig fram till dem. Allting hade gått så fort när han tog upp jakten på inkräktaren att han inte sett vad som hänt hans föräldrar. Trots kylan och snön kände han hur svetten trängde fram i pannan. ?Hur är det med dem?? sa han och kastade sig ned på golvet bredvid Vera.?De lever, men hur länge vet jag inte?, sa hon. ?Vi är rätt så säkra på att de blivit förgiftade.?Två år efter det att Vera och Albin besegrat Molgor får de besök av en mystisk inkräktare. De förlorade själarnas stav stjäls och både deras föräldrar och byns borgmästare, Gillis Holme, blir förgiftade. Det blir starten på en jakt för att ta tillbaka staven och på något vis försöka rädda sina föräldrar och borgmästaren. En farofylld jakt som leder dem till andra änden av Nordanländerna. Men de flesta av drakarna har gett sig av norrut för att hjälpa Arghan i kampen mot kung Carpean, så...

Nu har sonen lyssnat igenom ”Drakhjärta och Hamnskiftare” samt de tre efterföljande böckerna ”Lönnmördare”, ”Kungar och drottningar” samt ”Mörkermagiker”. Tillsammans är de fyra en fantasyserie skriven av Jerker Hultén och utgiven av Idus förlag.

När jag frågade A vad han tyckte om böckerna när sista boken var avslutad svarade han entusiastiskt:
”Fantastiska! Alla fyra böcker ihop får 1000 stjärnor av 5 stjärnor”.
När jag försökte fiska lite mer om vad som är bra så sa han ”Men skriv bara alla positiva ord du kan - då blir det rätt! För de är jättebra!”
Detta har verkligen varit en bokserie som tagit A med storm och han har försvunnit iväg in i böckernas värld och avskärmat sig.
En intressant detalj är att A också velat diskutera om karaktärerna. T.ex om Lönnmördaren som är på de ondas sida som ändå inte riktigt är ond. Författaren själv har påpekat att böckerna har många gråzoner vilket verkar stämma bra överens med A’s kommentarer. Utöver det har författaren sagt att böckerna är genusmedvetna, men då jag ej har lyssnat med A kan jag ej kommentera kring detta.

Läskighetsmässigt tycker A att böckerna är ungefär lika läskiga som Harry Potter, med undantag att det dessutom är ett krig med i varje bok. En detalj han har uppskattat är att böckerna är oförutsägbara t.ex i sättet som de goda hanterar situationer när de hamnat i knipa.

senior reporter

2018-05-21

Jättebra bok för de från 11 år gammal. Det är en fantasy bok. Jag tyckte jättebra om denna bok.

Kim M. Kimselius

2015-12-26

Jerker Hultén har gjort det igen, hållit mig trollbunden genom hela boken. Han är enastående skicklig på att bygga upp de olika fantasivärldarna och måla upp en bild för läsaren så att det känns som om man är där.

Jag skulle inte tveka att flytta in hos skogsvättarna vilket dag som helst:
"Vid första anblicken såg den ut som vilken äng som helst, med högt, friskt gräs, vackra blommor och betande får, med den enda skillnaden att den befann sig i änden på en gren, svävande långt, långt ovanför marken. När de kom närmare lade de däremot märke till att det inte alls var någon vanlig fårhage utan att skogsvättarna flätat samman kvistarna längst ut på grenen medan de fortfarande växte, och gräset var inget gräs utan en del av trädets lövverk och blommorna var trädets egna. Till och med skogsvättarnas boningar, vilka hängde som jättelika bollar eller avlånga skatbon runt plattformen, var byggda av sammanflätade, friska grenar och här och var syntes små runda fönster, dörrar i glada färger och till och med en skorsten."

Precis som i första boken, Drakhjärta och Hamnskiftare, andas varje sida magi. Skickligt låter författaren nya personer ana sina magiska krafter, utan att för den skull överdriva.

Allting börjar med att Albin och Veras föräldrar blir förgiftade av en Lönnmördare som stjäl De förlorade själarnas stav. Även stadens borgmästare, Gillis Holme, som även är magiker, blir förgiftad.

Albin, Vera och den lilla draken Lill-Flamma blir tvungna att ge sig ut på jakt efter Lönnmördaren för att hitta motgiftet innan föräldrarna dör. Deras jakt för dem genom hela riket, där de möter fasansfulla monster och skrämmande natur.

Det här är en bok jag hoppas kommer att ligga i många julklappshögar i år. En bok man kan läsa om och om igen, och hela tiden upptäcka nya saker. Läs den!