Long Ships

Bengtsson, Frans G

| 2014

This saga brings alive the world of the 10th century AD when the Vikings raided the coasts of England.

Ida Fäldt

2024-01-02

En av mina bästa läsupplevelser någonsin! Det var längesedan jag läste den nu men rekommenderar den alltid till andra. Dags att läsa om den nu :)

Fredrik Umark

2023-02-20

En bok som med fördel kan läsas flera gånger. Intressant ur ett historiskt perspektiv, skriven av ett one-hit-wonder.
Vilken man som helst kan med lätthet identifiera sig med den svenske vikingen och vem vill inte vara en hjälte?

Sammy Helgesson

2022-09-13

Helt fantastisk!
Språket!

Maja Nilsson

2022-09-07

Stina Heimonen

2021-12-30

Favoritboken för mig. Älskar språket. Boken är både spännande och rolig.

D

David Fryxelius

2021-04-26

Kan nog vara min favoritbok. Har läst den många gånger. Hittar nya detaljer varje gång. Spänning för alla åldrar!

Max Karlsson

2018-01-15

En av mina absoluta favoritböcker. En äventyrsroman när den är som bäst. Skriven på ett gammalmodigt språk som kan verka jobbigt för en del men ju längre in i boken man kommer desto mer vänjer man sig och lär sig uppskatta det. Boken fick mig att fängslas, att skratta och gråta. Otroligt bra!

Ludvig af Klercker

2017-08-07

Möjligen är jag partisk för äventyr men Röde Orm är en definitiv favorit. För en del kan språket kännas lite tradigt och/eller gammalmodigt. Till er säger jag: Håll ut. Efter ett eller två kapitel vänjer du dig. Med det sagt har Röde Orm ändå en enorm styrka. Med ett spännande och världsomspännande äventyr som kärna, klassresor och små glimtar in i historiska oroshärdar så underhåller boken mycket väl. Trovärdigheten och igenkännligheten varierar utmed berättelsens gång: Ofta kan man känna igen sig som en äventyrssökande ungdom men nästan alla karaktärer lider av en viss "Chumminess" och oövervinnlighet. Röde Orm är inte en bok som får dig att fundera över varken din egen eller mänsklighetens indentitet. Boken försöker varken undersöka de filosofiska förhållandena för sanning, skuld och existens eller ställa frågor kring dessa. Både intrig och språk kan kännas banala beroende på läsarens fokus. Röde Orm är inte en bok som förändrade hur böcker skrivs eller läses. Allt detta till trots är Röde Orm enormt underhållande. Ibland vill man grubbla och fundera. Ibland vill man ha ett underhållande och medryckande äventyr.

Om du skäms över att ha böcker i bokhyllan som inte behandlar mycket allvarliga och intellektuella teman så råder jag dig att gömma den under sängen för då du är sugen på äventyr. Rekommenderas varmt.

Acke Andersson

2017-08-06

Läste den för många år sedan och den håller hela vägen än.

Jouni Gustafsson

2017-01-12

Mycket underhållande och skrivet med stor berättarglädje.

Benjamin Elfors

2016-09-26

Favoritbok?! Läsa om?! Blir chockad av alla höga betyg. På sin höjd en svag trea. Bra driv i berättelsen, särskilt första halvan, men tjatigt och litterärt ganska torftigt. Känns lite som ett Asterix-seriealbum i romanform.

Agathon Sax

2016-04-02

Ett mästerverk!

Många hemskheter och otroligt otroliga sammanträffanden men ett oerhört driv i berättelsen och en fantastisk berättarglädje.

Tina Schander

2014-11-19

Den bästa boken jag någonsin läst!

jon jon

2013-12-04

Odysséen och Illiaden med en dos svensk slapstick.

Pia Stendahl

2012-05-16

"Röde Orm" tillhör en av mina favoritböcker och ny har den kommit ut i en ny utgåva.

Jag älskar Frans G. Bengtssons sätt att skriva. Det är språket och det lite putslustiga som gör hela boken enligt min mening. Jag fnissar för mig själv flera gånger.

Intrigen blir på så sätt lite sekundär för min del men även det håller måttet. Första delen, "Sjöfarare i Västerled", är mycket händelserik. Även om det är en ganska romantiserad bild av vikingar så är det spännande att följa med Orm och Toke på deras äventyr.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Mina böcker är gamla och skrivna med den gamla formen på våra svenska ord, men man vänjer sig ganska fort. Det är svårt att hitta naturliga ställen när man vill lägga ifrån sig boken, då det är långa kapitel utan stycken. Handlingen är en bra blandning mellan historia och rent ?hittepå?, som mycket väl skulle kunna vara sann.

Narayn Edman

2011-11-12

Bäst

Kamali 

2011-10-11

Det inte Röde Orm fixar lämnas vidare till Mc Gyver. Hurra för oslagbara män! =)

D

Daniel Bergvall

2011-09-22

Min absoluta favorit. Underbart språk, enormt underhållande. Jag har läst om den ca vart tredje år sedan jag var 13. Lika bra varje gång.

Klinga

2011-01-24

Min kommentar syftar på serieutgåvan. Ganska stillastående och kvinnor är schablonmässigare än annat. Skön Tintinstil i bilderna.

Annika Sjöström

2010-10-01

hörd som ljudbok

Mattias Dahlberg

2010-06-10

En favorit som tål att läsas mer än en gång. Mustig, livsbejakande och lärorik. Härlig helt enkelt!

Niklas Hall

2010-03-30

Ovärderlig klassiker som inte går att efterlikna. Väl lämpad för högläsning med ett otroligt bra och mustigt berättarspråk. Nästa som skånes äppelmust ;-)

Mikael Björs

2010-02-19

En av mina stora och tidiga läsupplevelser, som jag läst om flera gånger. Lika bra varje gång!

Fredrik Skaring

2009-11-11

En bok jag läst så många gånger måste ju vara en femma!

Linda Svanberg

2009-10-22

Jo, men den är ju bara helt underbar! Bröllopet, säger jag bara. Bröllopet!

Jonas Olsson

2009-09-13

En av mina favoriter

Fredrik Broberg

2009-08-19

Bara inledningen är värd att gå och införskaffa den här boken. Sedan löser resten av sig självt.

marten l

2009-08-19

jag har läst den 3 lr 4 gånger, första gången var jag nog 12 år. lika bra varje gång.

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2003-08-14
Kul, underhållande och bra. Om Röde orms (en vikings) irrfärder och äventyr

Samuel Karlsson

2009-08-11

Borde alla läsa minst en gång i livet.