Long Lost

Coben, Harlan

| 2009

Harlan Coben's millions of fans have waited three long years for a new Myron Bolitar novel and soon their patience will be rewarded in spectacular fashion. Myron hasn't heard from Terese Collins in years. Not since their affair ended without explanation. He's had no contact with her since, so her call catches him off guard. She's in Paris, she says, in trouble and only Myron can help. Terese tells him a sad story she's never before revealed: a good marriage, her struggles to get pregnant, the happiest moment of her life when her only child was born, the day everything she'd ever loved was taken from her. As the years passed Terese heard nothing from her ex-husband, until the phone call that brought her to Paris. But on arrival, Terese finds her husband has been murdered, leaving her as a prime suspect. Then comes a startling piece of evidence that turns the entire case upside down, laying...

Eje Snygg

2014-04-26

"Bladvändare", "spänning från första till sista sidan" skriver flera recensenter. Det stämmer inte med min uppfattning av den. Var ganska medioker, svag spänning, det chockartade slutet var chockartat "vanligt". Den kändes överhuvudtaget inte som en thriller. Den är dock läsvärd som tidsfördriv och får därför betyget 3 av mig.

Besviken. Den förra "Berätta inte för någon" som var så jäkla bra. Den här höll inte riktigt mina förväntningar.

Wilhelm Fajers

2012-10-02

Skön machodeckare med snabba fräna dialoger och action från början till slut.

Rasmusmatte .

2012-10-01

Ingen bok i min smak. jag upplevde den lite spretig med många trådar att hålla ordning på.

Sofie Petersson

2011-05-24

Hårdkokt deckare med machofasoner! Brukar inte tycka om att läsa om män som är tuffa men samtidigt känslosamma och kan gråta av kärlek samtidigt som de skjuter utan att fråga och hellre slåss än flyr. Men det är svårt att lägga undan den här boken, det händer något hela tiden och uppläget känns filmaktigt. Kanske blir handlingen något overklig på sina ställen, speciellt mot slutet - men jag köper det ändå. Verkligheten kan ibland överträffa fiktionen, se bara på händelserna i Knutby. Ska ta mig an fler böcker av Harlan Coben. Perfekt för mörka kvällar.

Pia Stendahl

2010-11-24

Harlan Coben brukar innebära hög spänningsnivå och det gör det även denna gång. Det är ett högt tempo i boken och den är skriven med ett drivet språk. Försvunnen är så pass spännande att man nog får kalla den för en bladvändare.

Sannolik är dock något som boken inte är. Idéen till storyn är god men det håller inte riktigt hela vägen. I och för sig knyter Coben ihop alla trådar till sist men dessför innan är det många vändningar och vändningarna blir tyvärr mer och mer osannolika.

Något som jag ofta saknar i denna typ av spänningsroman är nyanser och det sankas även här. I boken finns det ingen hejd på hur onda, kallsinniga och beräknande muslimska terrorister kan vara. Dessutom har de i boken ett enormt tålamod och planerar ett attentat nästan 20 år innan det genomförs.

Jag får nog erkänna att jag inte är helt förtjust i någon av de böcker jag läst av Coben. Nu har jag långt ifrån läst alla och jag kanske har haft otur och inte lyckats plocka russinen ur kakan. Jag har lite svårt att sätta fingret på varför jag inte faller för dom. För spännande är dom men av någon anledning känner jag mig helt enkelt inte övertygad.

www.bokbrus.se finns mina ljudboksrecensioner.
/Pia

Ullis N

2010-11-08

En riktigt bra bladvändare och jag gillade de kvicka dialogerna och ömheten hos en riktig machoman-
Slutet, eller förklaringen, påminde mig starkt om en annan bok skriven för många år sen. Men om jag avslöjade vilken skulle jag förstöra läsupplevelsen.