Long John Silver : den äventyrliga och sannfärdiga berättelsen om mit

Larsson, Björn

| 2013

Vid Rater's Bay på Madagaskar sitter den åldrade John Silver och gör bokslut över sitt liv. Alla hans gamla kumpaner är döda: kapten Flint, Pew, Israel Hands, papegojan som sjöng "Femton gastar på död mans kista", alla de andra. Men hemma i England behandlas han som mänsklighetens fiende, mycket på grund av den historia om Skattkammarön som en viss Jim Hawkins tecknat ned och låtit trycka. Det är dags att berätta hur det egentligen förhöll sig - hur den unge pojken från Bristol som kunde läsa och skriva både engelska och latin hamnade till sjöss och lärde sig att hata kaptener och all annan överhet lika mycket som han lärde sig älska friheten och livet.

Jonas Enger

2017-02-05

Mycket bra!

Lotta Karlsson

2013-11-16

En stark trea till denna härligt mustiga berättelse. Sjörövarhistorier är väl inte så där alldeles ofta jag läser. Glad att jag fann denna.

Izabela Horn

2012-08-16

Ett riktigt äventyr , kunde inte slita mig från boken

Elisabeth Karlberg

2011-09-06

Trevlig och fängslande läsning för alla som gillar äventyr och pirater. Jag läste boken med ett leende på läpparna.

Mattias Renström

2011-06-20

Bra ihopvävd historia där Larsson får in både verklig fakta, historier berättade i Skattkammarön och egenpåhittade anekdoter. Underhållande läsning. De enda minus jag vill ge är att den blir något enformig emellanåt, samt att jag hade förväntat mig mer prat om historien i Skattkammarön.

Anne M

2010-10-03

Jag älskar Skattkammarön och den enbente Long John Silver. Kul att läsa hans historia! Läsvärd.