Lolita

Nabokov, Vladimir

| 2001

Vladimir Nabokovs Lolita - en klassisk, epokgörande moderna amerikansk bok skriven av en ryss i exil. Nu för första gången på svenska i komplett skick.Lolita, exilryssen och amerikanen Vladimir Nabokovs beryktade romanstudie i erotisk besatthet från 1955, är ett svåröverträffat språkkonstverk som efter fyra mer eller mindre misslyckade överföringar till svenska sedan 1957 nu äntligen funnit sin kongeniale översättare i författaren och kritikern Aris Fioretos. Lolita framstår, vid sidan av Marcel Prousts På spaning efter den tid som flytt, James Joyces Odysseus och Robert Musils Mannen utan egenskaper, som en av förra seklets märkvärdigaste romaner. I en tid av allt mer brutna språk måste denna amerikanska roman av en ryss i exil fungera som ett föredöme och en inspirationskälla för framtida författare.

Mikaela86

2022-03-28

Svår bok att betygsätta. Den är verkligen välskriven samtidigt som den berör ett ämne som får de flesta att rysa. Första delen får en att känna massor av motstridiga känslor, varför läser jag ens det här? Senare i boken ändrar den karaktär och fokuset ser lite annorlunda ut, vilket gör det lättare att läsa. En bok jag inte kommer glömma.

Mattias Hellqvist

2021-02-08

Förvånades av hur vackert skriven denna roman är. Skriven i jag-form och öppen med karaktärens tankegångar och lustar. Det var bitvis svårläst på grund av att den berörde STARKT.

Tor Karl

2018-11-03

Min spontana känsla är att visst är det en läsvärd bok, men definitivt ändå en överskattad sådan. Jag föreställer mig att bokens upphöjda status delvis kommer från högutbildade, inflytelserika och manliga "dåliga läsare", såna som läser boken som att ett slags sanning ändå finns i huvudpersonens världsbild. Jag ser poängen i den ironiska juxtaposition mellan protagonistens djupt förhatliga personlighet (en våldsam, manipulativ, sociopatisk, narcissistisk, kvinnohatande pedofil) och hans flamboyanta, överdrivet högtravande språk som är retoriskt med utsmyckat med allusioner och referenser som snarast försöker att ge en intellektuell auktoritet och distans. Och hur boken visar just vilket brådjup av hänsynslösa, själviska perversioner som kan relativeras och omformuleras av mäktiga och bildade män. Men jag tror att det jag beskriver som flamboyant och överdrivet högtravande är avsett att tolkas annorlunda. Bara en känsla jag har. Boken har prisas för sitt vackra språk. Hursomhelst är jag ingen kritiker eller litteraturvetare. Kanske är det jag som är den dåliga läsaren. Storyn i sig är okomplicerad och har ett driv framåt. Men efter läsning av boken finns inga frågor eller insikter så som god litteratur efterlämnar, (eller möjligen på en metanivå dvs varför boken överhuvud taget blev så hypead) utan det som dröjer sig kvar är mest en kuslig känsla av att ha stirrat mer i avgrunden några timmar för länge.

Izabela Horn

2017-12-10

Lolita är ingen lättläst bok, språket är gammalmodigt och gör att man lätt tappar bort sig och man blir fort trött när man läser. Men handlingen är jätte bra. Det finns ett djup i boken och fast ämnet är frånstöttande lämnar boken mycket plats för eftertanke. Huvudkaraktären är förövaren, och det är jätte intresssnt att följa hans tankar och vad som föregår i hans inre.
Lolita (offret) 12 årig flicka är inget typiskt offer eller så är hon det men inte som vi vill föreställa oss ett offer för pedofilism.
Det är inte svårt attförstå varför denna bok har blivit en klasiker

Maria Blomkvist

2015-10-19

Nabokovs kärlek för det skrivna språket är tydlig i hur noggrant utmejslad varje mening är. Men storheten ligger främst i de motstridiga känslor han lyckas skapa i läsaren trots att historien om en vuxen man och en tolvårig flicka endast borde väcka simpel avsky.

Linus R

2015-05-11

Jag tvekar om somliga läsares maktlöshet för sitt känsloliv är en tillgång för dem vid läsandet av den här boken eller ett handikapp. Hur som helst har de detta gemensamt med den moraliskt förkastliga huvudpersonen. Vilket jag, som inte störs det minsta av det sjuka och förkastliga, inte har. Jag undrar också om någon av de som inte kan värja sig mot sin våg av vämjelse reflekterar över källan. Är mordet i slutet verkligen så obetydligt jämfört med incesten och våldtäkterna? Hur står det till med den moraliska kompassen?

I övrigt ansluter jag mig till hyllningskören för detta författargeni.

Eleni Stavropoulou

2013-09-20

Tyckte mycket om språket, vilket gjorde det hela förvirrande eftersom det var en perverterad historia. Stundom långdragen men ändå läsvärd eftersom den är poetisk och har ett spännande tabubelagt tema.

Jenny Eriksson

2013-06-30

Här kan ni läsa min recension: http://jenny.jennytranslation.com/2013/07/01/lolita/

eva arkelid

2013-04-17

ligger mellan 2-3, vilken motbjudande bok. Jag håller med en tidigare kommentar, se filmen istället.

Sanna Carlborg

2012-08-21

Skit i den träiga boken som bara är bra i början & se den briljanta Kubrick-filmatiseringen i stället!

Sofia E

2012-02-05

Det här var en obehaglig bok att läsa för mig, den är så sjukt realistiskt berättad ur pedofilen HH?s perspektiv. På vissa ställen ville jag nästan inte fortsätta läsa. Men usch vad den är bra skriven, vilket fantastiskt språk! Alla motbjudande känslor som väcks medan jag läser är bara ett bevis på att det här är en av de bästa böckerna jag läst.

Sofie Petersson

2011-05-15

Vladimir Nabokov lyckades att skriva en roman om en pedofils kärleksaffär med en ung flicka utan att nämna intima ord. Utan att gå över den streckade linjen. Han håller sig hela tiden innanför. Missförstå mig rätt, det finns bara kärlek från ett håll i den här historian, men samtidigt som den är tragisk bjuder verket på underbar läsning, ett fantastiskt språk. Om jag skulle kunna skriva som någon skulle jag välja Vladimir Nabokov. Han har en genial enkelhet i sitt språk som aldrig blir tråkigt. Det finns många undertoner, inga onödiga ord.

Lolita är en bra klassiker, en av de bästa enligt mig. Läs den och imponeras av författarens skicklighet. En femma.

Nora B

2010-11-25

Jag tyckte att boken var lite svårläst, på grund av språket - det krävdes ett antal pauser i läsningen för att inte få helt stopp i huvudet. Trots, eller på grund av, detta är det ofrånkomligen en av de mest intressanta romaner jag läst.

Julia L

2010-08-11

Jag gillade den här något enormt! En av mina största läsupplevelser. Hade någon berättat historian för mig, eller om den varit skriven av någon annan, hade jag troligtvis inte alls gillat den. Men språket är fantastiskt! Jag kom på mig själv med att tänka med liknande meningar som jag läste i boken, ett sådant djupt avtryck gjorde den.
Att det inte blev en femma i betyg beror på att den stundtals förlorade intensitet.

Liza Bolin

2010-07-20

Jag förstår inte varför jag väntade så länge med att läsa den. Mycket vackert språk, gripande handling. Den tappar lite fart i andra halvan ungefär, när kärleksbeskrivningarna av Lolita blir färre och komplikationerna fler, men på det hela en riktigt bra bok om en omöjlig kärlekshistoria.

Ally Regins

2010-07-01

Fantastiskt språk och vackert bildspråk genom hela romanen. Jag blev positivt överraskad.

Jag är helt förstummad över hur en sådan vidrig bok kan vara så vacker. Hur är det möjligt? Den påminner om Brott & Straff i den bemärkelsen att man blir helt medryckt i edt psykologiska, i författarens tänk, och smusslas sakta men säkert in i hans hjärna och lider med honom när han lider. Bra för mig att läsa faktiskt. En riktig klassiker.

Madelene Helgesson

2010-02-19

Lolita! Sådan skönhet och vemod, käraste Lolita! Ja, kanske den vidrige, men ändå älskvärde, Humbert Humbert svävar bort från ämnet ibland i sina rabblande memoarer. Men det sätter bara den fantastiska ton som sipprar genom Lolita, och utan den skulle det inte vara en sådan underbar läsupplevelse. En äkta klassiker, helt enkelt (och jag tänkte länge efter att jag läst den i stora ordklyschor och inslag av francais).

Adrien Combier Hogg

2010-01-31

"Lolita" ger mig blandade känslor... Å ena sidan äcklas jag av HH's mer eller mindre subtila beskrivningar av det sexuella umgänget med sin dotter. Men, å andra sidan, finner jag mig själv flera gånger under romanens gång - och då främst under de partier vilka beskriver HH's kärlekskänslor, svartsjuka och oro kring Lolitas existens - nästan "acceptera" HH's sexuella läggning. På ett smygande sätt ger berättelsen mig en bild av en individ som till syvende och sist faktiskt är en livs levande människa, som trots sin uppenbart sjuka psykologiska särart ändå har högst verkliga känslor - skam, kärlek och ångest. Slutbetyget blir en trea då jag kände mig rätt uttråkad av romanens andra del, Nabokovs utsökta stil och förmåga till trots.