Lola uppochner

Monika Fagerholm

| 2013

Lolauppochner är en kuslig berättelse om ovanliga människor i ett trångt sammanhang. Sällan har småstadens släpiga dynamik, brådsvärta och humor framträtt så sanna som här.Flatnäs 1994. En ung man hittas livlös i den lilla staden. Mördad, död. Hans namn är Flemming och brottet undersöks av tvillingpoliserna Lilla och Stora Berglund. När mordet på Flemming följs av ytterligare ett brutalt brott mot liv är paniken i staden ett faktum.Kring brotten i Flatnäs, staden där det annars aldrig händer nånting, lever Flatnäsborna. Rullstolsbundna Anita i Kvarnen till exempel, hennes syster Ca Bäck som har en affär med kommunalpampen, och så Jana Marton.Jana Marton är den som återvänder till sin barndoms stad hösten 2011, inbjuden till en middag för att "fira höstens intåg". Till festen anländer överraskande också några personer som är som uppståndna från de döda.Jana Marton konfronteras med...

Thriller var kanske lite stora ord...
Inte en av hennes bättre böcker.

Lars Willfors

2013-08-06

Pinsamt misslyckad "lek" med deckargenren. Förlaget marknadsför Lola uppochner som en thriller, vilket är anmärkningsvärt eftersom den aldrig är skuggan av spännande. Jag hade aldrig i livet läst färdigt den här smörjan om den inte ingick i en universitetskurs. Undvik - sprid ordet!

Hanna Bragberg

2013-03-26

Rörig och omständig historia, men inte utan vissa spänningsmoment. Men sammanhangen var så komplicerade att jag knappast kan redogöra för intrigen trots att jag precis avslutat boken.

Hanna Bragberg

2013-03-26

Kenneth Olausson

2013-03-25

Fagerholm är ingen lätt författare. Hon gör det inte lätt för sig själv och hon gör det inte lätt för sina läsare. Hennes språk är krävande att läsa och, föreställer jag mig, att skriva. Men när hon lyckas är det en sann njutning att följa. Hennes historier är komplexa och sammansatta. Men när hon lyckas få ihop det blir man som läsare uppfylld av hennes story. Men här lyckas hon inte fullt ut enligt min mening - språket fungerar inte lika väl som i andra av hennes böcker och inte heller själva storyn. Det känns som att Fagerholm har kämpat och kämpat men gått vill. Som läsare följer man henne på allt snårigare stigar. Och går också vill.

Sara Urger

2013-02-26

Jag ville verkligen att den skulle vara bra, men jag kände inte att den riktigt grep tag som Fagerholms tidigare romaner har gjort. Kanske beror det på mordhistorien, den fungerade inte så bra ihop med den fagerholmska berättarstilen. Tyvärr känns den lite som en mellanbok, hoppas på mer i framtiden.

2013-02-01

Jag har inte läst något av Monika Fagerholm förut, så jag har ingenting att jämföra med.

Tyckte om handlingen och stämningen i den här boken.

Men däremot så tyckte jag att den var lite svårläst och lite svår att förstå och få grepp om.

Så ett medelbetyg blir det bara från mig.