Lojalitetens pris

Trosell, Aino

| 2014

Karolin lever i ett harmoniskt äktenskap. Men plötsligt en dag svingar döden sin lie, hennes make fastnar med bilen på en obevakad järnvägsövergång, tåget dyker upp och han omkommer. Länge får Karolin kämpa med sin sorg, det är svårt att acceptera den oväntade döden. Till sist tvingas hon dock godta det som har hänt, att hon är ensam kvar, att hon är änka. Fast i grannhuset bor ju Gabriel, de har känt varandra jämt, han är som ett inventarium och har aldrig varit gift. I puberteten förekom en del känslor mellan dem. Men de var ju barn. Ändå var det där kanske livsavgörande för Gabriel? Karolin och Gabriel hjälper varandra, det finns mycket praktiskt att ta tag i och de har gemensam vårdnad om en häck. De kommer varandra allt närmare, de skojar och har roligt. Efter ett tag ser hon på Gabriel med den förälskades blick. Men än en gång lägger döden krokben. Karolin hinner aldrig visa vad hon...

2017-05-27

Riktigt bra och engagerande kort roman där mycket hinner hända. Att ta vara på livet skulle jag ändå vilja kalla romanens ledmotiv där flera oförutsägbara tvister finns. Som vanligt fantastiskt bra och realistisk skriven av Aino Trosell som tillhör en av mina absoluta favoritförfattare.
Till det Irene Linds professionella uppläsning blir det här en riktig bra liten bok helt enkelt.
Mitt slutbetyg blir, en mycket stark 4:a! Kan varmt rekommenderas samt Trosells andra verk!