Lögnernas labyrint

Vine, Barbara

| 2005

Kerstin Kvist vet inte riktig vad hon ska förvänta sig när hon tar jobbet hos familjen Cosway i deras udda men ståtliga hus långt ute på den engelska landsbygden. Familjen visar sig vara konstigare än huset. På Lydstep Old Hall bor den gamla änkan mrs Cosway tillsammans med sina tre ogifta döttrar, som alla följer moderns minsta vink. Snart visar det sig finnas en fjärde dotter som kommer och går i huset och som öppet visar sitt förakt för de andra. Men det som förbryllar och framförallt upprör Kerstin mest är den son som också vistas i huset. Han är en sorgsen, inåtvänd gestalt i trettioårsåldern som hålls under kontroll med starka mediciner. "Det finns galenskap i familjen", säger en av döttrarna som förklaring. Precis när Kerstin börjar få grepp om vad som faktiskt försiggår i huset flyttar en bohemisk konstnär in i byn, och hans närvaro avslöjar hemligheter som aldrig borde ha kommit...

2023-11-04

Åh, en sådan infernaliskt tråkig bok!
Efter tio kapitel och snart 150 sidor så tackar jag för mig, jag orkar inte med de resterande dryga 200 sidorna.
Den är mycket välskriven, liksom alla andra av Ruth Rendells deckare. Då jag för det mesta uppskattat Rendells deckare så har aldrig böckerna hon skrev under pseudonymen Barbara Vine fallit mig i smaken- även om de kanske borde göra det då jag för det mesta uppskattar psykologiska thrillers mycket. Men det är så långtråkigt. Det händer ingenting, inte ens ett ynka litet fragment av spänning kan jag finna efter tio kapitel.
Slutbetyg, en 2:a!

2015-01-04

Fascinerande, men lite jobbig att ta sig igenom.

Klinga

2012-04-23

En tvåa till slut för denna ganska stillastående och tråkiga bok. Första tredjedelen var outhärdligt tråkig, men därefter tog det sig något. Ruth/Barbara är en skicklig författare och hon vet hur spänning skapas. men allt sjunker igen. Det är för mycket som är hopplöst. Stereotypa personer som dessutom är antingen otrevliga eller bara intetsägande. En svensk sköterska hos en familj med en psykiskt instabil man ska se det "typeikst engelska" med nya ögon. Fungerar inte. Och referenser till Bronte, Austen, Dickens och Trollope hjälper inte. En så tråkig roman om en isolerad familj i ett stort gammalt herresäte hade jag gärna sluppit läsa.