Lgnen p femte vningen

Van Ranst, Do

| 2013

Lgnen p femte vningen handlar om Jeff som bor i ett hghus i frorten tillsammans med sin mamma, hennes pojkvn och sin utvecklingsstrda storasyster Iene. Sin pappa har han aldrig trffat och hemma r det strngt frbjudet att prata om honom. Men Jeff har sjlv listat ut att pappan mste ha blivit knivskuren till dds. Varfr skulle det annars finnas en ingrodd flck p vardagsrumsmattan som ser ut som blod? Och det r naturligtvis mamman sjlv som r mrdaren, det r Jeff vertygad om. I samma hus bor Jeffs vn Sleyman som Jeff kan prata om allt med men konflikterna str ttt bde inom familjen och med vnnen. Vad r det egentligen Sleyman sysslar med? Hur ska Jeff kunna hindra mammas pojkvn frn att skicka bort Iene till ett hem fr utvecklingsstrda och r pappan verkligen dd? Om frfattaren: Do Van Ranst har alltsedan debuten 1999 etablerat sig som en av Belgiens frmsta...

2013-11-21

Den hr boken blev jag nyfiken p nr Massolit frlag skickade ut ett mail om hstens utgivning. Jag tror aldrig jag har lst ngon belgisk frfattare s det var extra roligt. Boken r klassad som ungdomsbok (12-15 r), nu r jag inte i nrheten av bokens mlgrupp, men det kan jag nog knna r rtt. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2013/11/lognen-pa-femte-vaningen-av-do-van-ranst.html

Anna-klara Akar

2013-10-02

Jeff bor med sin mamma och utvecklingsstrda syster i ett hghus. De r en liten och tt familj. P mattan finns en blodflck det r den nr jeffs mamma dda hans pappa i sjlvfrsvar. Men nu har mamma trffat Harry som hotar familje sammanhllningen. Dr finns ocks Jeffs kompis Suleyman, och alla andra i hghusets mikrokosmos.

Do van ranst (hon?, han?) skriver vldigt vackert, killigt och argt. Jag trodde det var en thriller nr jag tog den i hyllan men det r en riktigt bra bok om att ha ett syskon med funktionsnedsttning, om "styvfrlder, och familj. Mycket bra, men baksidestexten ger lite fel knsla. Och vem! Ska jag ge den till. Underskattar jag tonrskillar, eller skulle den funka. Klasslsning?