Lockwood & Co. 4 : Den flammande skuggan

Stroud, Jonathan

| 2017

Lucy har lämnat spökjägarbyrån Lockwood & Co. Numera frilansar hon för olika agenturer, som hon tycker bättre uppskattar hennes unika talang för att förgöra spöken. Men när Anthony Lockwood ändå ber Lucy om hjälp kan hon inte säga nej. Hans agentur är den enda som anses skicklig nog att åta sig fallet med det legendariska spöket som kallas den flammande skuggan. Det är ett extremt farligt uppdrag, och Lucys begåvning är helt nödvändig om Lockwood ska lyckas. Men stämningen mellan Lucy, Anthony och de övriga agenterna är minst sagt spänd, vilket försvårar en redan hotfull situation. De måste hitta ett sätt att försonas och kunna samarbeta igen, om de ska lyckas. Men så uppdagas en chockerande sanning som kommer att skaka om dem alla.

Jag tycker ju hemskt mycket om de här böckerna. Lockwood och co har ända sedan första boken snörjt in mig totalt, det är något med dem som får mig helt såld. Att få träffa Lucy, Lockwood och George igen och tillbringa tid med dem på Portland Row 5 är numera lite som att komma hem. I den här boken jobbar dock Lucy som frilansande spökjägare, till följd av de hemska uppenbarelserna hon bevittnade i uppgörelsen till förra boken. Det gör att lite av den hemvana känslan försvinner. Ändå är det förstås som alltid ett helt gäng hemsökningar som måste tas om hand, och spöken som måste drivas ut, och det är under just de momenten som böckerna är som bäst. Jag fullkomligt älskar beskrivningarna av de olika spökena, av morden som ägt rum eller de hemska saker som väggarna i en hemsökt bostad har sett. I den här boken går Stroud lite djupare in på hur det faktiskt går till när de döda tar sig över till våra sida, och Lucy och Lockwood kommer närmare svaret på gåtan om hur the Problem en gång uppstod, och därmed förhoppningsvis också lösningen på hur man kan bli av med spökinvasionen för gott..? Längtar återigen tills nästa bok kommer ut, eftersom de alltid slutar när det är som mest spännande.