Lobbyisten

Bodström, Thomas

| 2010

Det är tre veckor före valet. Partiallianserna och deras lobbyister utnyttjar media för att till fullo smutskasta varandra. När dessutom rättshaveristerna i "Rättvisa för Sverige" tar till våld är kaoset ett faktum. Den unga socialdemokratiska justitieministern Catarina hamnar i ett svårt dilemma när justitieutskottets medlemmar tas som gisslan i riksdagen. Det är ett gäng rättshaverister, "Rättvisa för Sverige", som kräver att 12 fångar omedelbart ska släppas, annars kommer gisslan att skjutas. Catarina måste ta ett snabbt beslut, och det måste vara det rätta. Det är bara några veckor före valet och mycket står på spel. Mer tur än skicklighet räddar Catarina ur dilemmat. Hon får en gigantisk medial framgång som gör att högeralliansens Sifosiffror skjuter i höjden. Genast måste de röd-gröna hitta ett smart motdrag. Till sin hjälp har de lobbyisterna i hemliga "Valallians 2.0" som inte...

Kickie Boman

2013-07-09

Spännande men ibland lite väl mycket politiskt snack för min smak vilket drar ner betyget.

Ulf Pettersson

2012-09-24

acceptabel deckare med inblick hur strategi inför val påverkar tänkandet

Rasmusmatte .

2011-07-10

Inte en av Bodströms bästa men klart läsbar

Lena L

2011-05-23

2,5a. Rörigt, minns inte ens handlingen så här en vecka efteråt. Bättre kan Du Bodström.

Bia Sigge

2011-01-09

Den riktiga behållningen ligger inte i språket eller personteckningarna, där saknas det en del. Däremot får man mycket intressanta inblickar i det politiska och juridiska spelet bakom kulisserna. Bör passa t ex de som tittar på Drottningoffret och läser Rörmokaren av Cavling.

Pia Stendahl

2010-08-15

Jag tycker att det är en helt okej bok som är mycket lättlyssnad och helt utan extra krusiduller. Språket i känns dock periodvis lite fattigt och monotont. Ibland känns det även ganska torrt och opersonligt.
Karaktärsbeskrivningarna i Lobbysisten saknar djup. Jag kommer dom aldrig riktigt in på livet. Det känns mest som Bodström skrapar på ytan av vem karaktärerna är och hur dom tänker.
Boken är inte direkt jättespännande. Den ger ingen lägre behållning men den är perfekt bok för den läsare som söker kortvarig underhållning.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.

/Pia

Karin Karlsson

2010-08-07

För mycket politik är min kommentar om denna bok. Hans tidigare böcker har vart bättre, speciellt bok nummer två. Så denna är ingen bok som sätter några större spår i mig, ganska trist faktiskt.

Margareta Karlsson

2010-07-02

Tog ett tag innan jag kom in i boken. Inte lika bra som de föregående men ändå bra.