Lönndörrens hemlighet

Blixt, Hanna

Sam vet att det är förbjudet att gå in i biblioteket, men nu tar han mod till sig och smyger in. Han fingrar på några av böckerna och råkar öppna en lönndörr som leder ner till en mörk grotta. Där hittar han ett mystiskt pussel med 24 siffror som glimmar av guld. Plötsligt är ingenting sig likt. I vilken tid har han egentligen hamnat? Vilka är pojkarna han sluter en pakt med och vem är den mystiska flickan från skeppsvraket? Sagt om Lönndörrens hemlighet:?Spännande och fängslande med korta kapitel. Fantasifull högläsningsbok för små och stora som otåligt väntar på julen.? ? Gullis lästips ?Underbar, spännande och rolig? ? Betyg 5 av 5 ? Jennies boklista

Gullis lästips

2020-11-09

Lönndörrens hemlighet är en spännande och fängslande högläsningsbok med korta kapitel för små och stora som otåligt väntar på julen.

Det här är en underbart magisk julsaga som är skriven med 24 lättlästa och korta kapitel. Det är en adventsbok som bjuder på ett magiskt spännande äventyr redan från första kapitlet där vi får ta den av en fängslande berättelse som tar oss genom tid och rum.

”Julsagan Lönndörrens hemlighet handlar om den föräldralösa pojken Sam som en dag hittar en lönndörr som leder honom till ett magiskt fängslande äventyr i en annan tid, ett livsavgörande och spännande äventyr som kommer förändrar Sams framtid för alltid.”

Boken är i ett mindre format och är skriven med med en lättläst text och korta kapitel som ofta avslutas med en spännande cliffhanger, tillsammans med en del svartvita illustrationer. Det här är en finstämd bok som verkligen passar att läsas högt i skolan, som i hemmet för barn mellan 6 - 12 år.

Till boken finns det även en tillhörande lärarhandledning.

Boken är skriven av författaren Hanna Blixt som även är författare till den storslagna Sagofallen-serien, här har hon återigen skrivit en välskriven berättelse med ett målande språk och en fantasifull berättelse som gör att man bara vill fortsätta läsa klart boken. Även om boken är ämnad som en adventsbok, så är det inte en så julig berättelse, dock tar den upp innebörden av att vara generös och givmild och hålla vad man lovar samtidigt som det är en fängslade fantasy med ett spännande äventyr som går att läsa året runt.

Gustav 10 år:
Jag vet inte hur jag ska berätta om boken utan att avslöja för mycket så jag säger: böcker, bokhylla, lönndörr, pussel och skatter… Den är rolig också.

Philip 8 år:
Jag tycker att denna bok är sååå bra och spännande. Man ville läsa hela på en gång. Man ville veta hur det skulle gå för Sam. Bokens bilder är fina och de är bara svarta och vita.

AC (mamma):
Detta är en välskriven och stämningsfull bok som fick mig att längta till julen. Hanna är duktig på att fånga in läsaren direkt. Bokens kapitel är lagom långa för att läsa ett kapitel varje dag i december. Vi kommer att läsa den igen.

Vi hade saker att prata om medan vi läste och vi vill läsa mer om Sam. Det är ett par illustrationer i boken och vi uppskattade dem.

@barnbokstips

2020-09-12

När snön förhoppningsvis kommit och adventsmörkret är här då ska vi läsa Lönndörrens hemlighet av Hanna Blixt. En julsaga med 24 kapitel. Sam bor med sin sura farbror eftersom hans föräldrar är döda. Han vet att han inte får gå in i biblioteket men en dag gör han det ändå. När han fingrar på böckerna i bokhyllan råkar han av misstag öppna en lönndörr som leder till en mörk grotta. Där hittar han ett pussel med 24 siffror i guld, det visar sig vara magiskt och Sam kan plötsligt resa i tiden. Vilka är pojkarna han möter? Kan man göra något som hänt ogjort? Kan man förändra framtiden? Lönndörrens hemlighet är en finstämd och spännande berättelse!Sams känslor och saknad efter en kärleksfull familj blandas med äventyr, magi och spänning. Julsagan vi läste förra året var bra men för långa kapitel. Den här boken är i litet format och med lagom långa kapitel. Den utspelar sig på Västkusten och inspiration från vackra Havstensund där jag och Hanna träffades för en kaffe i somras. Bokomslaget bjuder in till magins värld. Det finns svartvita illustrationer i boken men jag tänker att boken hade klarat sig bra utan dem. Den här boken blir vår julsaga i år! Vill man läsa mer av Hanna Blixt så har hon skrivit den populära serien Sagofallen, Äventyret på Hildasholm och alldeles nyss släppte hon en feelgood för vuxna Glasveranda med sjöutsikt.

Underbar, spännande & rolig!