Lånat silver och krossat glas

Klingberg, Ewa

Charmig roman av Sveriges nya feelgood-drottning!»Välskrivet och varmhjärtat.« Kulturkollo»Klingberg har skapat en välskriven feelgoodroman om starka kvinnor och med fungerande tidsväxlingar. Det är både humoristiskt och, på sina ställen, spännande.« Bibliotekstjänst»Riktigt härlig sommarläsning som att drömma sig bort med. Romantisk, fängslande och oerhört charmig, en perfekt bok att läsa i hängmattan!« Villivonkans booksJeanette begraver sin förolyckade man och känner sig framför allt lättad. Nu behöver hon inte ta tag i pappersarbetet och bodelningen som den planerade skilsmässan skulle innebära. Men knappt är maken i graven förrän Jeanettes besvärliga svärmor kräver att få flytta in i huset. Jeanette flyr då upp till husets vind, som behöver rensas ut. Där gör hon ett oväntat fynd något som för henne samman med ett gripande livsöde i slutet...

Malin R

Jeanette är änka. Istället för frånskild. Hon som skulle flytta från maken och deras hus (och har rensat och packat för det), blir nu tvungen att rensa och packa även Kents saker. Och ta hand om svärmor som ramlar och skadar sig. I rensningen hittar hon gamla glasplåtar från en fotoateljé. Och i slutändan även vänskap och kärlek.
I en parallell berättelse - som utspelar sig drygt 100 år tidigare - följer vi Mathilda vars far tycker att hon ska bli piga hos (och gifta sig med) bonden i Rogstad. Det vill inte Mathilda och hon rymmer - med bondens silver... Hon hamnar hos Berta, som driver fotoateljé, och blir kvar.
***
En trevlig feelgood-historia som växlar mellan de olika historierna på ett bra sätt. Och det är roligt att återse bekanta från "Manglade dukar och vikta servetter". 🤗
En bok som passar bra på stranden eller i hängmattan nu i sommar. 🙂

Eva Pettersson

2019-07-18

Det är sällan man läser en bok som utspelar sig i två tidsåldrar, där båda historierna känns lika spännande, men Ewa Klingberg har lyckats med det!

Agnes

2018-11-10

Gillade verkligen denna bok, kanske till och med mer än den första boken i serien. I denna bok får man lära känna två olika personer i två helt olika tidsepoker vars liv sedan flytten samman. Många spännande händelser och mysiga stunder.
Läs den!

Pia Gummesson

2018-09-20

Kan varmt rekommendera denna bok,som innehåller romantik,spänning.En feelgood i härlig blandning av nutid och dåtid.

2018-08-13

Helt okej för stunden. Men den berör mig inte på något plan, vare sig berättelsen eller huvudpersonerna. Jag bryr mig inte om dem eller vad som händer. Gillar växlingarna mellan dåtid och nutid.

villa-freja.se

2018-07-23

Lånat silver och krossat glas är en charmig mix mellan nutida feelgood och 1800-tal. Något jag finner stor behållning av. De båda parallella berättelserna vävs skickligt samman i en välstrukturerad dramaturgisk kurva.

2018-07-07

Förra året läste jag den första delen i den här, vad det verkar, löst sammanhållna serien. Den boken blev en väldigt trevlig överraskning och läsupplevelse, vilket gjorde att jag genast började längta efter den här andra delen. Som vanligt är det lite nervöst att börja läsa en bok som man har höga förväntningar på, men jag hade inte behövt vara orolig. Alls. Läs mer på min blogg

2018-06-21

Jeanette och maken Kent har precis bestämt sig för att skilja sig, när Kent dör hastigt i en olycka. Plötsligt är Jeanette änka istället. Men maken är knappt begravd förrän Jeanettes besvärliga svärmor Gun bestämmer sig för att flytta in.
🐴
Lånat silver och krossat glas är en mysig roman om Jeanette. Istället för bodelning får Jeanette börja städa ur huset inför kommande försäljning. Uppe på vinden hittar Jeanette saker som finns kvar sen 1800-talet då Mathilda jobbade som fotograf. På ett väldigt fint sätt vävs de båda tidsperioderna samman, båda är intressant att följa och jag fattar tycke för både Jeanette och Mathilda. Jag gillar att vi även får träffa på Felicia lite som var med i förra boken. Det här är riktigt härlig sommar-läsning att drömma sig bort med! Romantisk, fängslande och oerhört charmig, en perfekt bok att läsa i hängmattan!

Underhållande, charmig och välskriven!