Ljuskällan

Landahl, Hanna

Men, alltså, inget wifi? sa han och stirrade på henne. Vad fan ska vi säga till barnen om denna totala katastrof? Men Staffan, sa Anna och tryckte hans slappa hand. Det är väl ändå ingen katastrof? Alltså allvarligt talat? Jo, sa han. Jag tror faktiskt att det är precis vad det är. En stor jävla naturkatastrof. Staffan och Anna gör så gott de kan. I sin relation, på jobbet och som människor som just nu råkar leva på den allt varmare planeten Jorden. I alla fall så tycker Staffan det, men hans fru börjar tvivla. Skulle inte en annan livsstil kunna vara bra inte bara för klimatet, utan också för dem själva? När Anna av en slump besöker ekobyn Ljuskällan känner hon sig efter månader av nedstämdhet mer tillfreds än på länge. Och Staffan vill såklart också leva mer hållbart. Fast kanske mest av allt se Anna le lite oftare. Så ekobyn kanske ändå kan vara precis vad deras familj behöver?...

Anna Hallqvist

2020-12-01

I Ljuskällan får vi åter träffa Staffan och hans familj, frun Anna och de två sönerna. I första boken hade Staffan den framträdande rollen, nu är det Annas tur att ta större plats. Anna har en längtan att leva enklare och mer i samklang med naturen, så när hon får chansen att flytta ut till det röda torpet i ekobyn Ljuskällan vill hon ta den. Staffan är inte lika pigg på idéen men för Annas skull är han beredd att ge det en chans, för en tid i alla fall. Sagt och gjort, familjen flyttar ut på landet, där råder det brist på wifi men det finns får, kaniner och hårt kroppsarbete. Det finns även en hel del andra saker också, lockelser och krav som ingen i familjen kanske hade räknat med...

Jag uppskattade Under två timmar, men fastnade än mer för Ljuskällan. Kanske för att jag har lättare att känna igen mig i Anna, och hennes längtan till ett enklare liv på landet och klimatångesten. En lättläst feelgood med vissa komplikationer, som inte alls utvecklades på det sätt som jag hade trott till en början. Det finns lite av varje i den här romanen. Vardagsnära tankar och trovärdiga karaktärer, humor, igenkänning, kärlek och allvar. Nu hoppas jag på en tredje bok om Anna och Staffan!

Jag har tidigare läst Hannas bok Under två timmar och tyckte den var fantastisk, denna bok är en fristående fortsättning av den boken. Den handlar om Staffan och Anna som lever som de flesta av oss med jobb, barn, hus, renovering, förskola etc och försöker få livet att fungera så smidigt och smärtfritt som möjligt. Anna träffar Frida på ett tåg där hon berättar att hon lever i en EKO-by och det sätter igång tankarna hos Anna om hur deras familj lever angående miljötänk - det resulterar efter tag i alla fall till att Anna och Staffan med barnen flyttar ut till denna EKO-by som heter Ljuskällan.

Boken är lättläst och välskriven och jag kunde inte släppa boken utan sträckläste den. Jag tycker Hanna är fantastisk på att beskriva miljöerna och karaktärerna - jag kunde verkligen leva mig in i byn Ljuskällan och se allt framför mig, skickligt skrivet. Jag gillade boken skarpt och den ligger väldigt rätt i tiden angående miljötänket och hur vardagslivet ofta kan se ut i en familj. Och omslaget är ju helt fantastiskt.

Lättläst feelgood som tar upp ett aktuellt ämne: klimatångest och längtan efter att förändra sitt liv och leva mer ekologiskt. Är nyfiken på fortsättningen då jag tycker att den slutade lite abrupt. Önskar oxå lite mindre utseendefixering 🙌🏼

villa-freja.se

2020-03-22

En fin feelgood som ligger rätt i tiden när allt fler blir intresserade av att bli självförsörjande, eller åtminstone odla lite mer och leva en aningens närmare naturen. Här, lite mer extremt i en ekoby a la kollektiv. Det är lätt att leva sig in i berättelsen och byn och Landahl levandegör sina karaktärer.

Sofie Adolfsson

2020-03-13

Jag fastnade aldrig riktigt för den här boken. Jag tycker att allt kändes lite överdrivet och klyschigt och störde mig för det mesta på både Anna och Staffan. Den berör ju dock ett väldigt aktuellt ämne och jag gillar miljöbeskrivningar och allt som handlade om själva ekobyn! Den var ändå värd att läsa ut för jag ville veta vad som hände med karaktärerna.

Bettan_bokprataren

2020-02-18

Hanna är bra på att skapa karaktärer som är väldigt trovärdiga, de har både bra och dåliga sidor.
En mycket välskriven bladvändare som är lättläst, charmig och mysig. Dessutom med ett djupare budskap som ligger helt rätt i tiden och som manar till eftertanke. Jag både skrattar och blir berörd precis som jag vill bli när jag läser en feelgoodroman. Läs mer på min blogg https://bokprataren.blogspot.com/2020/02/ljuskallan-hanna-landahl.html