Ljusets son

Jacq, Christian

| 2022

Ramses är fjorton år när hans far, Farao Sethos, låter honom mäta sin krafter med den vilda, svarta tjuren. Det är första tecknet på att han är utvald av fadern framför sin bror Chenar, utvald att bli nästa Farao. Ramses som hittills levt en privilegierad ung mans liv förändras under resans gång. Fadern inviger honom i allt fler av det gamla Egyptens hemligheter. Han kämpar mot guden Seth, invigs i Orsirismysterierna och möter sina förfäder i den lika skrämmande som fridfulla Konungarnas dal. Samtidigt vaknar också hans kärlek till den sköna Iset, en stolt och egensinnig kvinna. Sitt livs stora kärlek möter Ramses dock i Nefertari som så småningom blir hans hustru när han utnämnts till regent vid sidan av Farao Sethos.

Anna Jensen

2015-05-10

Svårt att betygsätta då historien är sjukt spännande och intressant men författarens förmåga att skriva i romanform inte alls är.. Hmm.. Så intressant. Bl a sätter han ut komma lite här och var, vilket gör texten rörig. Men en mkt bra bok ändå, tar dock en paus med en deckare och en skräckis emellan.

Maritha .

2015-01-29

Dumt nog läste jag denna bok inte långt efter att jag läst Mika Waltaris Sinuhe egyptiern. Språket är mycket enklare och ibland snudd på barnsligt och historien känns ibland ytlig. Gillar inte inslagen av faraos lätt övernaturliga krafter. Trots allt underhållande läsning för mig som gillar egyptisk historia, därför får den ändå en trea.

Kamali 

2011-10-11

En kommentar räcker för samtliga böcker i denna serie: otroligt tråkiga, ointressanta, dåligt skrivna med ständiga upprepningar. Inte värda att lägga tid på, även om de går sjukt snabbt att läsa!

Catarina Danielsson

2011-02-11

Tycker man om historiska romaner så är Christian Jacqs romaner om Egypten mycket bra.

Catarina Danielsson

2011-02-11

2010-07-25

Läste inte färdigt. Kanske en annan gång.

2010-02-21

En absolut underhållande roman skriven av en fransk egyptolog, väl insatt i sitt ämne. Han tar sig friheten att dikta in kända mytologiska personer i handlingen, vilket kanske roar. Intressant, tycker jag, är att läsa om dåtidens möjliga tankevärld och hur de levde.

Karin Löfstrand

2009-09-28

Jag följer hela serien! Delvis med ett leende på läpparns eftersom det är lite för mycket "magi" för min smak.