Ljusets dotter

Nemert, Elisabet

| 1905

Extra MP3-CD medfljer! Det r sent 1700-tal och Edsbergs slott i Sollentuna utanfr Stockholm sjuder av liv. P ladugrdsplanen samlas drngarna och traktens torpare fr att tilldelas dagens arbetsuppgifter, fiskare lgger ut sina nt p Edsvikens vatten, i kket styr kokerskan ver en rad pigor och frn slottets salar hrs glada rster. I den unga Marias liv r glden emellertid en sllsynt gst. Hennes far, som r frman p Edsbergs, styr sin familj med jrnhand och tvekar aldrig att lta knytnvarna tala. Hans brutala uppfostringsmetoder har gett Maria en hftskada och hennes haltande gng och bortkomna stt r stndigt freml fr grymma skmt och trakasserier. Den enda ljuspunkten i hennes liv r musiken; d Maria sluter gonlocken och lyssnar till mktiga kyrkorgeln eller till spelmannens sprittande musik tonar skammen, ensamheten och hjlplsheten fr ett gonblick bort. I hemlighet...

M E

2019-01-06

Underbar bok. Vacker text.

villa-freja.se

2018-09-27

Nu har jag lst nnu en fantastisk bok av Nemert. Hon kan verkligen konsten att vva ihop en berttelses alla trdar och jag lskar det faktum att hon skriver historiska romaner. Den hr gngen skriver hon om en makes och faders makt och misshandel av svl som hustru och barn och om vilken inverkan det psykiska och fysiska vldet har p dem alla. Det r en stark bok.

Egentligen vill jag genast kasta mig ver nsta av hennes verk, samtidigt som jag vill suga p karamellen s mycket som mjligt. Jag vljer drfr att sprida ut hennes bcker ver tid. Det r hrligt att veta att jag har ngot riktig bra att se fram emot.

Izabela Horn

2016-05-01

Elisabeth Nemert skriver sta och lttlsta bcker i harlequin anda. Ljusets dotter r en typisk semester bok som nan kan frdriva tiden med under en solparasol. Karakrrerna r inte trovrdiga d de r antagligen dla och genom goda och och besiter sknhet eller r de onda ,och fula.
Man dras fort in i handlingen men man glmmer den lmnar inga djupare intryck efter sig.

Iris Eriksson

2015-08-23

En bra bok av Nemert som vanligt. Jag har kanske lite svrt fr hur... naiva huvudpersonerna i hennes bcker ofta r. Men det ger en nd en fin knsla som gr att man mr bra trots att det hnder hemska saker.

Hoppsan denna hade jag visst redan lst

Rebecka Angelin

2014-01-05

Jag gillade denna, den hade i stort stt allt jag gillar i en bok. Lste slut den p mindre n 1 dygn. Krlek, spnning men ven drama (gillar dock ej drama i vanliga fall) men denna var bra.

Erica S

2013-12-05

ingen bok i min smak lngtrkig

Maria Jnsson

2013-07-19

En varm bok om musik, knsla och sjlvknsla.

Cajsa Holm

2013-06-19

Frutsgbar och onyanserade karaktrer men likvl mycket spnnande och svr att lgga ifrn sig.

Karin Lfstrand

2013-05-02

130501: Trevlig och alldaglig - lite som spaghetti och kttfrsss, gott men inte s spnnande.
Jag var inte srskilt frtjust i det vernaturliga fenomenen i boken men en krlekshistoria i 1700-talsmilj knns helt rtt.

Helena Almqvist

2012-12-23

St historia men vldigt lngrandig och torr i sprket, kunde inte lsa ut den tyvrr! lskar historiska romaner men denna var fr gammaldags fr mig.

Nettan Holmr

2012-12-10

Lttlst och gulligt.

Amelie Adrielsson

2012-11-17

Inte fullt lika bra som Elisabets andra bcker men vlskriven och medryckande

Emma Pa-Fo

2012-11-01

En vldigt st historia, precis vad man behver s hr i hstmrkret. Snabblst var den ocks.

Michaela Schuller

2012-05-20

Hyfsat bra, gillar alltid att lsa ur historiskt perspektiv. Hrliga miljskildringar men lite fr mycket Askungen fr att n hela vgen fram.

Pia Stendahl

2011-08-18

De bcker av Elisabet Nemerts som jag lst har varit lttlsta och intrigerna har varit lttsamma och enkla. S hon skriver kanske inga litterra msterverk men hennes vilja att frmedla kunskap om historien gr att bckerna nd fngar mitt intresse.

Ljusets dotter r en klassisk krlekshistoria i historisk tappning och den innehller allt man kan tnka sig (och frvnta sig) i en krleksroman i klassisk kiosklitteratur-stil men frutom det historiska speglingarna s r ocks sprket ngra snpp vassare n kioskromanerna i allmnhet.

Utsatta, svaga mnniskor som fr upprttelse och s smningom ett mycket bttre liv r alltid lite gott att lsa om. Det knns s sknt att rttvisan segrar till sist.

P www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Ciccis bokblogg

2011-07-11

Man vet precis hur boken kommer att sluta om man lst Elisabet Nemerts tidigare bcker. Det r precis samma sak i alla hennes bcker. Den utsatta flickan med dlig sjlvknsla som testas genom olika prvningar men hon har ett gott hjrta och det fr henne till den stora krleken till slut. De frsta bckerna tyckte jag var riktigt bra nr jag lste dem, men tyvrr s knde jag inte s den hr gngen. Boken r precis som de frra med samma sorts stereotypa personer i, det r bara miljerna som ndras. Hade jag inte lst de andra bckerna s hade betyget blivit hgre, fr boken r underbart skriven och har ett hrligt budskap. Men tyvrr s knns det som jag har lst den frut.