Ljusets dotter

Nemert, Elisabet

| 1905

Extra MP3-CD medföljer! Det är sent 1700-tal och Edsbergs slott i Sollentuna utanför Stockholm sjuder av liv. På ladugårdsplanen samlas drängarna och traktens torpare för att tilldelas dagens arbetsuppgifter, fiskare lägger ut sina nät på Edsvikens vatten, i köket styr kokerskan över en rad pigor och från slottets salar hörs glada röster. I den unga Marias liv är gläden emellertid en sällsynt gäst. Hennes far, som är förman på Edsbergs, styr sin familj med järnhand och tvekar aldrig att låta knytnävarna tala. Hans brutala uppfostringsmetoder har gett Maria en höftskada och hennes haltande gång och bortkomna sätt är ständigt föremål för grymma skämt och trakasserier. Den enda ljuspunkten i hennes liv är musiken; då Maria sluter ögonlocken och lyssnar till mäktiga kyrkorgeln eller till spelmannens sprittande musik tonar skammen, ensamheten och hjälplösheten för ett ögonblick bort. I hemlighet...

M E

2019-01-06

Underbar bok. Vacker text.

villa-freja.se

2018-09-27

Nu har jag läst ännu en fantastisk bok av Nemert. Hon kan verkligen konsten att väva ihop en berättelses alla trådar och jag älskar det faktum att hon skriver historiska romaner. Den här gången skriver hon om en makes och faders makt och misshandel av såväl som hustru och barn och om vilken inverkan det psykiska och fysiska våldet har på dem alla. Det är en stark bok.

Egentligen vill jag genast kasta mig över nästa av hennes verk, samtidigt som jag vill suga på karamellen så mycket som möjligt. Jag väljer därför att sprida ut hennes böcker över tid. Det är härligt att veta att jag har något riktig bra att se fram emot.

Izabela Horn

2016-05-01

Elisabeth Nemert skriver söta och lättlästa böcker i harlequin anda. Ljusets dotter är en typisk semester bok som nan kan fördriva tiden med under en solparasol. Karakrärerna är inte trovärdiga då de är antagligen ädla och genom goda och och besiter skönhet eller är de onda ,och fula.
Man dras fort in i handlingen men man glömmer den lämnar inga djupare intryck efter sig.

Iris Eriksson

2015-08-23

En bra bok av Nemert som vanligt. Jag har kanske lite svårt för hur... naiva huvudpersonerna i hennes böcker ofta är. Men det ger en ändå en fin känsla som gör att man mår bra trots att det händer hemska saker.

Hoppsan denna hade jag visst redan läst

Rebecka Angelin

2014-01-05

Jag gillade denna, den hade i stort sätt allt jag gillar i en bok. Läste slut den på mindre än 1 dygn. Kärlek, spänning men även drama (gillar dock ej drama i vanliga fall) men denna var bra.

Erica S

2013-12-05

ingen bok i min smak långtråkig

Maria Jönsson

2013-07-19

En varm bok om musik, känsla och självkänsla.

Cajsa Holm

2013-06-19

Förutsägbar och onyanserade karaktärer men likväl mycket spännande och svår att lägga ifrån sig.

Karin Löfstrand

2013-05-02

130501: Trevlig och alldaglig - lite som spaghetti och köttfärssås, gott men inte så spännande.
Jag var inte särskilt förtjust i det övernaturliga fenomenen i boken men en kärlekshistoria i 1700-talsmiljö känns helt rätt.

Helena Almqvist

2012-12-23

Söt historia men väldigt långrandig och torr i språket, kunde inte läsa ut den tyvärr! Älskar historiska romaner men denna var för gammaldags för mig.

Nettan Holmér

2012-12-10

Lättläst och gulligt.

Amelie Adrielsson

2012-11-17

Inte fullt lika bra som Elisabets andra böcker men välskriven och medryckande

Emma Pa-Fo

2012-11-01

En väldigt söt historia, precis vad man behöver så här i höstmörkret. Snabbläst var den också.

Michaela Schuller

2012-05-20

Hyfsat bra, gillar alltid att läsa ur historiskt perspektiv. Härliga miljöskildringar men lite för mycket Askungen för att nå hela vägen fram.

Pia Stendahl

2011-08-18

De böcker av Elisabet Nemerts som jag läst har varit lättlästa och intrigerna har varit lättsamma och enkla. Så hon skriver kanske inga litterära mästerverk men hennes vilja att förmedla kunskap om historien gör att böckerna ändå fångar mitt intresse.

Ljusets dotter är en klassisk kärlekshistoria i historisk tappning och den innehåller allt man kan tänka sig (och förvänta sig) i en kärleksroman i ”klassisk” kiosklitteratur-stil men förutom det historiska speglingarna så är också språket några snäpp vassare än kioskromanerna i allmänhet.

Utsatta, svaga människor som får upprättelse och så småningom ett mycket bättre liv är alltid lite gott att läsa om. Det känns så skönt att rättvisan segrar till sist.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Ciccis bokblogg

2011-07-11

Man vet precis hur boken kommer att sluta om man läst Elisabet Nemerts tidigare böcker. Det är precis samma sak i alla hennes böcker. Den utsatta flickan med dålig självkänsla som testas genom olika prövningar men hon har ett gott hjärta och det för henne till den stora kärleken till slut. De första böckerna tyckte jag var riktigt bra när jag läste dem, men tyvärr så kände jag inte så den här gången. Boken är precis som de förra med samma sorts stereotypa personer i, det är bara miljöerna som ändras. Hade jag inte läst de andra böckerna så hade betyget blivit högre, för boken är underbart skriven och har ett härligt budskap. Men tyvärr så känns det som jag har läst den förut.