Ljus i augusti

Faulkner, William

| 2001

Det är tidigt 1930-tal i den amerikanska Södern. En kvinna är nästan framme i Jefferson, staden där hon tror sig kunna finna fadern till sitt ofödda barn. Samtidigt går en tragedi mot sin fullbordan: Ett mord begås, ett hus sätts i brand, och jakten inleds på en man vid namn Joe Christmas.

2018-04-24

En stark skildring av rasmotsättningar i den amerikanska södern under det tidiga förra seklet. Den var aktuell då men tyvärr är den lika aktuell idag. Faulkner är en stor berättare.

Anders L

2010-08-10

Inte så mycket ljus i augusti, snarare svart som en skogstjärn. Väldigt bra roman. En sådan där som man hela tiden längtar tillbaka till i de ofrivilliga läspauserna.

Adrien Combier Hogg

2010-05-13

Inte Faulkners bästa. Mycket tror jag beror på att LIA är mycket lättare att ta till sig jämfört med t ex "Absalom! Absalom!" och "Stormen och vreden". Historien är, för att vara Faulkner, förvånansvärd linjär och kronologisk. Och någonstans i enkelheten förloras storheten och LIA blir för mig därför en lätt besvikelse.

Samuel Karlsson

2009-06-15

En av Faulkners bästa. Här är det rasismen som är den centrala konflikten. En man som heter Christmas växer upp under en tyrann till styvfar. Han flyr och flyttar så småningom in med en vit äldre kvinna. Christmas har några droppar av afrikanskt slav blod i sina ådror och det gör att han hatar sig själv och alla andra. En stark skildring av söderns hårda verklighet i början av seklet.

Samuel Karlsson

2009-05-15