Ljudet av fötter. Första Monikabok

Lövestam, Sara

| 2021

Sara Lövestam skriver på ett sätt som går under huden, det går inte att värja sig eller förbli oberörd. En helt underbar bok och det bästa är att två böcker till om Monika snart finns ute.  Eva Åström, Expressen SöndagHon har en nästan kuslig förmåga att få sina romanpersonligheter att bli le­vande från första meningen ... Sällan har jag läst en bok som i så lätt ton lyckas berätta om svåra upplevelser. Och sällan har jag skrattat så mycket, för Sara Lövestam lyckas använda hu­morns kontrastverkan för att ge allvaret större djup. Lotta Olsson, Svenska DagbladetJag ser det i min kollegas ansikte innan hon ens rört en muskel.Hennes ögon lenas, hon vispar med fingret över mobilen för att hitta det jag redan vet att jag inte vill se. Ultraljudsbilden, dess svartvita prakt och suddiga löfte om en obeskrivlig framtid. Livets mirakel , svarar jag, grattis. Jag tar lätta,...

Terese Olofsson

2022-05-23

Väldigt fin. Bra och vackert språk och lättläst och trovärdig dialog. Ser mycket fram emot fortsättningen.

Lotta Strandberg

2022-03-27

Lyssnade på denna och även den andra boken i seriens. Spännande med olika röster för de olika berättelserna. Den från förr är mycket bättre, mer intressant och inte lika tillrättalagd och förutsägbar som nutidshistorien.

2022-02-23

Betyg 3,5

Heléne Niitsoo

2022-01-06

Har ännu inte läst en bok av Sara Lövestam som inte varit bra. Denna bok är inget undantag. Hon kan verkligen väva en intrig, förmedla ett samtal och skapa förväntan för fortsättningen med säker hand. Dessutom är det roligt och det är inte lätt att få till så naturligt som SL gör. Kul också med referenserna i marginalen till figurer ur tidigare produktion.

För någon som aldrig behövt sätta sig in i problematiken kring barnlöshet är detta direkt folkbildande. Hur många saker som kretsar kring just detta i olika sätt att uttrycka sig, fråga, kommentera var för mig tämligen omedvetet. Självklart är man antagligen som en som är i den situationen som Monika är antagligen extremt känslig för detta men vissa självklara och plumpa fällor är jag förhoppningsvis bättre på att undvika efter denna läsning.

Ser fram emot fortsättningen på sviten - om 3 - i Monika-serien.

Ellinor

2021-12-28

Viktig och berörande bok. Lövestam skriver så äkta, så verkligt.

Monika Bengtsson föddes i en familj men växte upp i en annan. Hon gör alla för attt vara duktig - hon klarar skolan, har doktorerat i mytologi och fått en tjänst som forskare på Stockholms universitet. Monika gör allt för att inte bli som hennes biologiska alkoholiserade mamma - och hon ska bli en bra mamma om bara hennes kropp kunde bli gravid någon gång. Monika genomför ett flertal provrörsbefruktningar och genom denna kris börjar hon nysta i sin biologiska familj och släkt - för vem är hon? Och om hon får ett barn, vem kommer hon/han brås på?

Boken Ljudet av fötter är den första delen av romansviten om Monika. För mig är Sara Lövestam en ny bekantskap som författare och Wow - vilket språk, så hon berör med sitt sätt att skriva, jag kommer verkligen nära karaktärerna, det känns så personligt, levande och nära. Att läsa om Monikas kamp och längtan efter barn - ofrivillig barnlöshet det berör och är så starkt - jag tror att eftersom jag själv kämpat med detta så blir boken så mycket starkare. En otrolig bok på många sätt där jag som läsare får uppleva - kamp, besvikelse, hopp, längtan, sorg, trasiga uppväxtförhållanden och släktskap - så många känslor. Jag ser verkligen fram emot att få fortsätta läsa om Monika.

ilket otroligt fångande av längtan om barn, kamp för barn, omgivningens oförståelse och dumma frågor, om att inte kunna få barn, om ofrivillig barnlöshet, om att allt kretsar kring att vilja få barn. Också om släkthistoria, om hopp, om längtan. Det är faktiskt den första boken jag läser av @saralovestam , men det blir inte den sista. Jag är mäkta imponerad av språket och av hur äkta allt känns, trots att det är fiktion!

Jag tycker så mycket om Ljudet av fötter: Första Monikabok.
Allra mest tycker jag om språket. Det är enkelt utan att förenkla, tydligt utan att skriva mig på näsan och känslosamt utan att bli smetigt. Det mest sorgliga beskrivs så vackert och med en humor som gör att det berör ännu mer. Här finns gråten som låtsas att den inte finns, som ett skrik som inte får höras eller en värk som inte får kännas. Annars blir sorgen för mycket. Det träffar mig som en knytnäve i mellangärdet på det allra mest tänkbara njutningsfulla sätt.
Lövestam har ett sätt att skriva personer som är så perfekt ofullkomliga att de blir levande och verkliga som att jag nyss hade träffat dem. Jag känner så mycket för dem och önskar att de ska nå det de behöver för att bli lyckliga så starkt att det gör ont. Den fina skildringen av den sköra, viktiga vänskapen mellan Monika och tonårsgrannen Texas är ännu en sak som jag tycker allra mest om.
Några av karaktärerna från Hjärta av jazz skymtar dessutom förbi i bakgrunden! Det är inte avgörande för handlingen, men en spännande detalj.

Monika är framgångsrik och stabil, tryggt förankrad i det akademiska livet. Samtidigt lurar desperationen precis under ytan och hålls tillbaka av det förrädiska, ständigt närvarande hoppet.
Tanken på och längtan efter ett barn föder en nyfikenhet på föregående generationer. Som hon uttrycker det själv, hon har inget släktträd. Hon har ”en släktstubbe, eller på sin höjd en släktbuske”. För att lära känna sig själv tar Monika reda på så mycket hon kan om sin familj. Det blir en berättelse om en längtan och saknad som går i arv. I generation efter generation kämpar släktens kvinnor för att inte upprepa tidigare misstag och brister bara för att omforma dem i sitt eget sammanhang. Monika har det oberoende och den självständighet som mormödrarna saknade men hon kommer inte undan längtan och sorg. Hon saknar ett barn. Även för Monika blir det som inte finns det som tar störst plats i livet.

2021-04-13

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Sara Lövestam tillhör verkligen en av mina absoluta favoritförfattare. Jag har läst alla böcker som hon har givit ut. Grammatikböckerna är bra. Ungdomsböckerna är jättebra. Hennes deckarserie på fyra böcker är superbra. Och allra, allra bäst är hennes fristående romaner. Nu har hon kommit ut med boken Ljudet av fötter, Första Monikabok som är den första boken i en romanserie om Monika. Jag hade väldigt höga förväntningar på den här boken, och har verkligen längtat efter en ny roman av författaren. Men jag blev absolut inte besviken. För den här boken var precis så bra som jag hade förväntat mig. Älskar när böcker handlar både om nutid och även går tillbaka i tiden. Nu längtar jag ju redan efter kommande böcker i serien, så jag får läsa vidare om Monika och alla andra i boken. Som jag har förstått det, så blir det två böcker till i serien. Rekommenderar varmt den här boken till alla, precis som jag gör med Sara Lövestams tidigare utgivning.