Livvakten

Anna Karolina

| 2021

Miljardären Martin Spendel mördas och snart grips hans fru för mordet, affärskvinnan Anita Spendel. Köhlers Advokatbyrå med den skarpa utredaren Ebba Tapper tar sig an Anitas försvar. Ebbas efterforskningar leder henne in i en parallell värld med gängskjutningar, droger och trafficking. På andra sidan stan kämpar förortstjejen Bianca Aquilera med att få vardagen att gå ihop. Hon är ensamstående mamma, lever på existensminimum och har ett ex som åker in och ut på kåken. Men så förändras allt. Bianca rekryteras till en topposition inom Spendels fraktbolag. Ingen förstår hur det har gått till. Hennes väg mot makten ter sig alltför snabb och omgärdas av frågetecken. Livvakten är andra delen i serien om den före detta polisen Ebba Tapper som arbetar som utredare på en av Sveriges främsta advokatbyråer.ANNA KAROLINA har arbetat som polis i 15 år och är känd för sina trovärdiga polisiära...

Sofie Johansson

2024-01-07

Jag tycker att "Livvakten" av Anna Karolina är både fängslande och tankeväckande. Boken ger en djup inblick i två helt olika världar i samma stad, vilket är något jag verkligen uppskattade.

Ebba Tapper, huvudkaraktären och en skarp utredare, är en figur jag lätt kunde relatera till. Hennes dedikation och beslutsamhet i att försvara Anita Spendel, trots de överväldigande odds och dunkla sanningar hon stöter på, gör henne till en inspirerande karaktär. Hennes efterforskningar tar henne in i en mörk värld av gängskjutningar och droger, vilket ger berättelsen en stark känsla av realism och aktualitet.

Berättelsen om Bianca Aquilera är också djupt gripande. Som en ensamstående mamma som kämpar med att få vardagen att gå ihop, representerar hennes berättelse de utmaningar och svårigheter många unga kvinnor står inför idag. Hennes plötsliga och mystiska rekrytering till en topposition inom Spendels fraktbolag tillför en fascinerande vändning till berättelsen. Jag kände både sympati och nyfikenhet för hur Biancas liv skulle utvecklas.

Anna Karolinas skrivstil är direkt och fängslande, vilket gjorde det svårt för mig att lägga ifrån mig boken. Intrigen är väl utformad och jag uppskattade särskilt hur författaren flätade samman Ebbas och Biancas berättelser.

Dock, även om boken är spännande, fann jag att vissa delar av handlingen var något förutsägbara. Detta är dock en mindre aspekt och påverkade inte min övergripande njutning av berättelsen.

Som helhet är "Livvakten" en stark och engagerande läsning. Den erbjuder en intressant blandning av kriminalmysterium och samhällskommentar, vilket jag som läsare verkligen uppskattar. För alla som söker en deckare som är både spännande och meningsfull, är detta en bok jag varmt rekommenderar.
⭐⭐⭐⭐
#recension #boktips #deckare #bokrecension #bokstagram

Linda Vanil

2022-12-14

Bra uppföljare av Anna Karolina. En riktig bladvändare!

Omdöme: Gillade första boken så hade höga förväntningar på även denna del. Även denna bok föll mig direkt i smaken. Handlingen är välskriven, spännande och intressant. Språket är rappt men samtidigt enkelt. Bra gestaltade karaktärer, särskilt Ebba Tapper.
Hon är mycket intressant att följa. Miljöbeskrivningarna kunde varit lite mera detaljrikare annars helt okej.
Slutet kändes välplanerad och gillar slutet. Rekommenderas varmt att läsa denna serie.

2022-01-09

Det här är den andra delen om den fd polisen Ebba Tapper som arbetar som utredare på en av Sveriges främsta advokatbyråer.

Jag tokgillade första boken om Ebba Tapper, ”𝙵𝚘̈𝚛𝚜𝚟𝚊𝚛𝚊𝚛𝚎𝚗“ och bok nummer två gör mig inte besviken. Det här är en väldigt spännande bok ända till sista sidan. Boken är lättläst och lätt att hänga med i. En välskriven spänningsroman där alla delar knyts ihop på ett bra sätt.

Rekommenderas varmt!

2021-12-29

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Boken Livvakten av författaren Anna Karolina är den andra boken i serien om den före detta polisen/biträdande juristen Ebba Tapper. Den första boken heter Försvararen. Jag har läst den boken, och även alla andra böcker som författaren har skrivit, och jag har tyckt om dom alla. Och jag tyckte även om den här. Kan absolut rekommendera Livvakten, men läs allra helst Försvaren först.

Miljardären Martin Spendel mördas och snart grips hans fru Anita för mordet. Köhlers advokatbyrå där Ebba Tapper är utredare tar sig an fallet, men i hennes efterforskningar möter hon en värld med gängskjutningar, droger och trafficking. I förorten finns Bianca och hon kämpar med att som ensamstående mamma få ekonomin och livet att gå ihop. Hennes ex åker in och ut i fängelset och hon hamnar i en dramatiskt situation och nästlas in i den kriminella världen och rekryteras till en topposition inom Spendels fraktbolag….

Det här är den andra delen i serien om Ebba Tapper och boken var verkligen efterlängtad efter hennes förra bok "Försvararen" som var riktigt bra och denna lever upp till samma nivå. Det här är en riktigt bladvändare från första till sista sidan, jag är fast, den är fartfylld, rapp och med ett tempo och driv som gör att sidorna flyger fram. Boken bjuder på spänning, kärlek, gängkriminalitet, droger, våld och sexhandel och den gör mig stundtals mörkrädd. Det är en obehaglig värld att läsa om och det känns realistiskt att mycket av det som skrivs i boken skulle kunna hända i verkligheten vilket gör boken mer spännande och trovärdig. Det bjuds på oväntade tvister och många intriger och jag försöker trassla upp och reda ut dem men lyckas inte - vilket jag uppskattar. Den här boken skulle verkligen göra sig bra som film eller tv-serie, det skulle bli ruskigt bra.

”Livvakten” är @anna_karolina_author ’s andra spänningsroman om Ebba Tapper som jag läser, och den var verkligen spännande från första till sista sidan. Det är gängkriminalitet, kidnappningar, trafficking, droger, våld, övergrepp, kärlek, vänskap, död, action. Det känns som att läsa en amerikansk actionfilm, och boken skulle passa perfekt som just film. Novembers sista utlästa bok är en riktig bladvändare som verkligen har en imponerande fantasifull story.

Spännande, rapp och underhållande!

Monica Bäckelin

2021-10-20

Spännande, underhållande och välskriven. En bladvändare, rekommenderas.