Livstjuvarna

Andersson, Linda

Vem känner sig egentligen redo för döden när man är sexton år gammal? Inte Mariell i alla fall. När Mariell dör i en bussolycka tillsammans med resten av sitt basketlag kan hon inte skaka av sig känslan av att det inte var meningen. Vilse i dödsriket bestämmer hon sig för att försöka ta reda på vad som egentligen hände. Driven av viljan att ta sig tillbaka till de levandes värld ger sig Mariell ut på en hisnande och farlig resa igenom ett dödsrike där ingenting är vad det utger sig för att vara, och där folk sällan säger hela sanningen förrän det är för sent. Är Mariell verkligen redo att offra evigheten för en livstid?

Sextonåriga Mariell och hennes basketlag sitter i en buss när den plötsligt kör av vägen. De flesta av ungdomarna hamnar i dödsriket. Mariell vägrar acceptera det faktum att hon dött och ger sig ut på jakt efter svar. På vägen träffar hon på en mängd personer, både de som vill henne väl och de som vill se henne misslyckas. .
📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖 I dödsriket målas en hel värld upp, en fantastisk värld som består av flera olika delar. Vi kommer bland annat till stranden, till vintern och till staden. Det låter som ganska trevliga platser men första intrycket stämmer inte alltid. Det är så spännande och lite läskigt att få följa med på upptäcksfärd där. Det är en värld full av vackra miljöer men även av obehagliga platser och människor. .
📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖 Jag tycker om att det, trots att det utspelar sig i dödsriket, inte alls är någon snyfthistoria. Det är en berättelse om en cool ung tjej som försöker hitta en väg tillbaka till det liv som hon känner sig bestulen på. Mariell är orädd och har ett bra självförtroende. Hennes bästa vän Bibbi, som först kan verka lite ytlig, har ett stort hjärta och ett stort rättspatos. .
📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖📖 Ett språk och innehåll som torde passa ungdomar ypperligt. Mig passar det också väldigt bra trots att jag inte är ungdom längre. Jag imponeras av uppfinningsrikedomen och fantasin hos författaren. Jag gillar person- och miljöbeskrivningarna samt de rappa dialogerna. Jag hoppas på fler böcker av @fantasybylinda
En mycket snygg framsida för övrigt!

A wrinkle in time & Alice i underlandet & ett upp & upp & nervänt dödsrike är vad Mariell hamnar i när boken börjar...

Mariell från erfara delar av dödsriket så som stranden & vårängen & staden & himlen & vintern. Miljöbeskrivningar är målande & framkallar känslor som ger mig rysningar av obehag om vad som föregår i vissa delar av dödsrike. Men också en nyfikenhet på den himlen som Linda väljer att porträtteras i sin saga om livstjuvarna & vad det universum har att erbjuda de döda. Därför är Lindas dödsrike en unik tolkning snarare än den klassiska romantiska bild vi har av himlen när vi dör.

Genom navigeringen i dödsrike har Mariell sin bästa vän & vapendragare Bibbi vid sin sida men träffar även sin mentor Jaque. Jaque ger henne en ovanlig gåva som hjälper henne genom många utmaningar & kriser & beslut. Med gåva får hon reda på mer om hennes egen gåva & magiska krafter & kan klara sig genom alla prövningar för att bli en livstjuv. Vilket val kommer Mariell att ta? Att vara en av de döda i dödsrike eller bli en av de levande igen & återse alla hon älskar?

Linda .A. tar mig med i en ovanlig fascinerande magisk fantasy med många element som "makes no sense" men ändå så gör de det. Det är det jag älskar allra mest med universumet det så kallade dödsrike Linda har skapat för sina karaktärer. Det jag ibland kan uppleva är att huvudkaraktären är emellanåt väldigt naiv men jag förstår berättartekniken att vi som läsare ska lära oss om dödsriket genom Mariells ögon & erfarenheter. Vilket är snyggt porträtterat.

Dock utöver huvudpersonen är nog Bibbi min favorit då hon hela tiden byter outfits till olika bröllopsklänningar trots att giftermål ej är i sikte. Bibbi tillhör ett mer tonårsbeteende element i allvarliga situationer som är väldigt underhållande för mig som läsare.

Citat ur boken:

"Välkommen till Herr Vintervit", sa hon när hon såg min plågade blick. "Kom nu, det är fyra våningar kvar." Och så ökade hon tempot utan någon som helst hänsyn till min onda höft. Varför var alltid en sådan brådska när tiden ändå var oväsentlig?

Min favorit del i dödsrike måste nog vara VINTER det är där all action sker. Det den delen av boken som är min kreativa bild inspirerade & Mariell växer & utvecklas något enormt som person, vilket är väsentligt för karaktären. Jag gillar vintervit starkt samt hans sidekick Cleo med hennes bittra syn på livet & hens arbetsuppgifter!

Så om du vill läsa om ett oväntat äventyr där du kan tänka dig till allt från vilken outfit du ska ha eller vilken del av dödsrike du önskar besöka & ja till & med förändra ditt nuvarande kön till det du alltid känt att du tillhört fördomsfritt & att vara en del i en ändlös värld full av möjligheter att skapa ditt drömliv. Så BÖR du läsa boken & köpa boken den finns tillgänglig hos @fantasybylinda & @vistoforlag.

För att sammanfatta boken med några ord: unik & säregen & magi & fantasy & identitetssökande. Mitt betyg blir 4,5/5 📚📚📚📚.

För mer info om mig och mina bokrecension följ gärna FruLuleHamilton på instagram! 💜🙋🏾‍♀️💜

Vanligtvis läser jag inte så mycket fantasy men man måste våga prova något nytt och jag blev inte besviken😊. Linda Anderssons bok "Livstjuvarna" var en häftig läsupplevelse som verkligen passar dem som vill ha en bok där det hela tiden händer spännande saker. Huvudpersonen i boken är Mariell en 16-årig tjej som förolyckas ihop med några andra tjejer och hamnar i dödsriket. Om någon trodde att det var dött i dödsriket så är det allt annat än dött. Det är full fart hela tiden och fast personenerna i boken är döda så känns inte boken sorglig tack vare författarens humoristiska språk. Boken är välskriven och den sätter igång tankar om hur det är på andra sidan och jag vill verkligen veta hur det går för Mariell och även hennes kompisar.
Den här boken hade jag verkligen önskat som ljudbok och jag ser även framför mig hur den skulle passa som ungdomsserie eller film. För är det något denna bok är så är det spännande och jag kan varmt rekommendera den. Jag väntar därför med spänning på fortsättningen.
Tack @fantasybylinda för att jag fick äran att recensera din fina bok 💕.
#Livstjuvarna #lindaandersson #boktips #läsning #bokrecension #recension #spänning #fantasy #rekommenderas #vistoförlag #visto

Jennifer Johansson

2019-09-14

Tack så mycket Linda Andersson för recex!

Livstjuvarna handlar om livet efter döden. Vart kommer man egentligen - och är det alltid egentligen meningen att man ska dö? Mariell känner att det var fel av henne att dö, hon skulle inte göra det den dagen hon gjorde det. Tillsammans med sin kompis Bibbi utforskar hon världen bortom de levande och dess lustigheter och oberäkneliga skeenden.

Andersson skriver träffsäkert, lättläst och har skapat en helt unik värld som jag aldrig tidigare ens haft en ynka bit av i andra böcker. Historien är fängslande och man vill enbart veta mer mer mer och förstå sig på världen mer och mer. Det som faller för mig så den inte får full pott är att det är så mycket frågor men du får aldrig något svar, något som jag har svårt för även när det är första boken i en serie. Jag vill att första boken ska ge mig några svar på de många frågor jag har, vilket jag tyckte att denna bok saknade i viss mängd.

Jag skulle rekommendera den här boken varmt till personer som vill påbörja läsa fantasy eller känner att fantasy-genren är så stor och skrämmande. Denna är PERFEKT att starta som en nybörjarfantasy då det inte är så mycket karaktärer, men ändå så att man får lite hjärngympa att hålla koll på och samtidigt en fantastisk värld som går att visualisera lätt framför sig.

Jag hoppas den här kommer att bli en film i framtiden! Och jag behöver nästa del i serien nu!

Malin Olsson

2019-08-19

En spännande bladvändare som är omöjlig att släppa! Unikt, gripande och välskrivet.

3,5/5

Vilken nytänkande idé kring vad händer egentligen efter döden och hur ser dödsriket ut? I Linda Anderssons version finns det olika delar av dödsriket som man kan besöka, man kan tänka det man vill så får man det så länge det behövs och det är inte mycket man inte får göra. Men det man inte får göra, det straffas och det straffas hårt. Dessutom är inte alls allting så lugnt som det verkar. De Kunniga verkar bete sig lite som de vill, och kanske vill de absolut inte att Mariell ska göra som hon vill?

Mariell känns verkligen som en tonåring i hur hon beter sig, pratar och inte alltid tänker på konsekvenserna (om man ska generalisera lite, inte alla tonåringar fungerar ju så såklart). Jag tycker att det här är en av Anderssons styrkor, hur hon har utformat sina karaktärer på ett sådant sätt att det är tydligt vem som är vem och jag behöver inte en massa anföringssatser utan jag förstår utifrån replik vem det är som säger det. Jag gillar också Bibbi, och tycker om hur olika de här bästa vännerna verkar vara.

Det är ett lagom stort persongalleri, en del som kommer förbi i periferin men ingen onödig finns medräknad. Jag gillar att det är Mariell som får vara i så stort fokus och jag gillar alla vändningar och twister som kommer med henne och hur hon fungerar tillsammans med dödsrikets regler. Det är bra blandning av personligheter och åldrar, och jag är nog ändå lite förtjust (skräckblandad förtjusning är nog en bra beskrivning) i Gräshäxan. Mariell är en väldigt stark kvinnlig huvudkaraktär och det är kul att se sådana, även när de är väldigt unga. Sådana förebilder behövs.
Språket är bra och passar genre och ålder. Ibland kan jag tycka att det blir lite mycket upprepningar och inre monologer, men det är ändå inget som stör min läsupplevelse. Handlingen intensifieras hela tiden och i slutet kan jag inte lägga ifrån mig boken utan måste bara veta hur det slutar.

Flera gånger funderar jag på hur allt ska lösas, men det knyts ihop väldigt bra och jag blir mycket nyfiken på hur det ska gå för Mariell i fortsättningen.

Och omslaget, hörni! Hur vackert är inte det?

Spännande, fascinerande & välskriven!

Maria Wälsäter

2019-08-05

Den här vackra boken, "Livstjuvarna" av Linda Andersson, har fått utstå så mycket i sommar. För mycket. Sol, bad, lotion, bilresor, handväskor, ryggsäckar...

Men det har inte gjort den mindre bra. Tvärtom är det en helt fantastisk debutroman som har det mesta. Lättläst språk som flyter på likt honung, korta kapitel som är enkla att sluka mellan doppen, intressant handling med intressanta karaktärer i en otroligt intressant miljö - dödsriket har aldrig känt så... levande.

Ändå vill 16-åriga Mariell, som dog i en bussolycka tillsammans med sitt basketlag, inget hellre än att ta sig därifrån. Hon är beredd att gå över lik för att ta sig tillbaka till livet (pun intended).

Mystiken genomsyrar detta fartfyllda och känslofyllda äventyr. Som läsare sitter man som på nålar av spänningen som bara intensifieras, och man hejar verkligen på Mariell - även när hon fattar vissa moraliskt tveksamma beslut. Hon är en stark kvinnlig karaktär som är beredd att gå långt för sin egen skull, men kanske ännu längre för de som står henne nära.

Tack till Linda Andersson för en underbar läsupplevelse. Ser fram emot att få följa dig i ditt författarskap också framöver. 💙