Livslinjer

Nancy Huston

| 2008

Fyra generationer förenade av en hemlighetLivslinjer är en vindlande roman som varsamt blottlägger de ögonblick då tiden bryts och livet ändras för alltid. Genom fyra sexåringars blick berättas historien om en amerikansk familj av tyskt ursprung.Berättelsen tar sin början i 2000-talets Kalifornien Där lever Solomon, en brådmogen, bortklemad Bushbeundrare som fascineras av groteska bilder av döda irakier på internet. Historien rör sig bakåt i tiden, via New York, Haifa och Toronto, till andra världskrigets Tyskland. En resa där hemligheter nystas upp och där nuet ständigt jagas av det förflutna.Mot en bakgrund av terrorism, konflikten mellan Israel och Palestina och nazisternas gärningar, försöker barnen förstå sin omgivning och de vuxnas beteende. En efter en, år 2004, 1982, 1962 och 1944, lägger de sina bitar till familjens pussel. Det är mer som går i arv än det...

2017-10-09

En välskriven roman som ändå inte riktigt fångade mig. Kände olika mycket för de olika karaktärerna och det jag gillade bäst var hur pusslet lades mer och mer detaljerat ju längre bak i tiden man läste. Det är snyggt hur läsaren får se den vuxne karaktären innan barnet. Det väcks mycket fler sympatier då man får veta mer om uppväxten. Sol däremot är ju ett riktigt ruskigt barn.

Veronika Mellqvist

2012-12-05

Gillar bokens upplägg och att den är skriven ur ett barns perspektiv.

2010-02-20

Den är spännande skriven, vad är det för familjehemlighet som döljs? Varför beter sig de vuxna så där? Skrämmande fakta ur nittonhundratalets historia tas fram. Men väl framme vid slutet av romanen, som är början, uppstår en tomhet. Jag vill veta mer.

Ullis N

2010-01-27

Varför blir man som man blir? Svaret på det får man i många generationsromaner, men inte som i den här.
Här börjar det med en pojke i nutiden och sen backar det till hans pappa som pojke och så vidare två generationer till. Det är som att skala en lök och ta bort bit för bit innan man kommer till kärnan.
Ett annorlunda grepp som jag gillade.