Livslägen

Barnes, Julian

| 2014

Man för ihop två saker som ingen har fört ihop tidigare. Och världen förändras. I Livslägen blandar Julian Barnes essä, fiktion och egna minnen i tre texter som alla reflekterar varandra. Han skriver om fotografen och uppfinnaren Félix Nadar, som på 1800-talet kombinerade fotografi och ballongflygning och tog de första flygbilderna av jorden. Han berättar en uppdiktad historia om en kärleksrelation mellan skådespelerskan Sarah Bernhardt och den engelske resenären och äventyraren Fred Burnaby. Och slutligen skildrar han naket och ärligt sorgen efter en älskad hustru som plötsligt rycktes bort. Livslägen handlar om livets olika tillstånd, om det som lyfter oss och det som får oss att falla. Och om att förena två saker eller två människor och sedan skilja dem åt.

Malena Palmquist

2016-01-04

En bok jag tyckte mycket om.

Tre noveller som hänger samman. Den avslutande "The Loss of Depth" är nog det vackraste och mest rörande jag läst om död, sorg och förlust, klart värt högsta betyg. Tyvärr kopplar jag inte riktigt de två första novellerna, som jag tyckte var riktigt tråkiga.

Sandra Björn

2014-10-12

Väldigt vackert och berörande om förlust och sorgearbete. Barnes binder ihop sina historier så fint och det märks att han skriver med hjärtat i handen.