Livmodermakt

Rockborn, Erika

Livmodermakt tar upp moderskap och faderskap, något som huvudpersonen Martin Lindahl återkommer till som en livsavgörande fråga att besvara. Erika Rockborn (född 1963) är uppvuxen i Linköping men bosatt i Norrköping. Hon har under många år arbetat som distriktsläkare, under senare år i Söderköping. Relationsromanen Livmodermakt är hennes debutbok.Martin Lindahl, huvudpersonen i Livmodermakt, en ständigt arbetande, lyckligt gift distriktsläkare som nyligen passerat de fyrtio. Han vill inget hellre än att bli pappa men hans hustru Madeleine är mer inriktad på sin karriär än någonsin. Dessutom är hon hårt styrd av sin mamma. Martin känner sig maktlös. Alla människor runt Martin verkar dessutom skaffa barn. Till och med hans barndomsvän Sebastiansom är gift med en man lyckas. Frustrerad över sin tillvaro låter sig Martin övertalas att gå en sommarkurs i krokiteckning....

Bokdjungeln

2021-05-17

Denna bok är den första i triologin om Martin Lindahl. Den uppmärksamme vet dock att detta inte är den första i serien som jag läser. Jag började med den sista boken, och gillade den. Det var därför spännande att se om jag skulle gilla denna lika mycket. Det blir lite annorlunda att läsa en bok när man redan vet vad som ska hända, men en del läser ju i för sig alltid sista kapitlet i boken först så... Men hur som helst så tycker jag inte att det gör så mycket att jag hade läst den sista boken först då jag hade glömt en del saker och andra händelser var nya så det blev mycket nytt ändå.
Jag tycker att boken blev bättre ju mer jag läste och jag ser verkligen framemot att läsa del 2 i triologin. Men än så länge gillar jag sista boken mest

Bettan_bokprataren

2020-09-23

Här har du en feelgoodroman som inte är så där självklart söt och go, men som ändå har de där goa mysiga vibbarna.

Erika skriver med ett vackert beskrivande språk som som ger mig som läsare möjlighet att verkligen känna som om jag är med i berättelsen. Ett stort plus är hennes sätt att beskriva de olika karaktärerna då personbeskrivningarna är helt underbara, som tex. regnbågsfamiljen och krokimodellen Lisette.

Helt skriven ur en mans perspektiv vilket gör den så träffsäker. I boken beskrivs längtan, kärleken och hur olika män och kvinnor tänker om sina relationer till varandra, ska man backa eller ska man försöka reparera skadan som skett. Gillade denna skarpt! Rekommenderas!

Livmodermakt är den första boken i den planerade Modertriologin. Boken är skriven från ett manligt perspektiv om barnlängtan. Huvudpersonen Martin som jobbar som läkare är så redo att skaffa barn och han har en enorm längtan medans han fru Madeleine vill satsa på sin karriär. I boken får man följa deras liv och kamp, hur livet kan bli när man lever i en relation där man är osynkade och inte kommunicerar med varandra. Det är en händelserik bok där vi får följa flera karaktärers vardagsliv. Till en början var boken lite trögstartad för mig men det tog inte lång tid innan jag drogs med och blev helt uppslukad av storyn. Författaren beskriver både karaktärerna och miljön på otroligt sätt - jag känner verkligen att jag är med i boken och ser bilder framför mig, skickligt gjort. Jag tycker boken är helt underbar, en annorlunda feelgood där hon belyser barnlängtan från ett manligt perspektiv men även om barnlöngtan från samkönade par.

Gripande, underhållande & välskriven!

2019-07-16

”Livmodermakt” av Erika Rockborn tar upp ämnet barnlängtan ur ett manligt perspektiv. Martin Lindahl, en ständigt arbetande, lyckligt gift distriktsläkare har nyligen passerat de fyrtio. Han vill inget hellre än att bli pappa men hans hustru Madeleine, hårt styrd av sin dominanta mamma, är mer inriktad på sin karriär än någonsin. Martin känner sig maktlös.

Jag gillar att boken tar upp ämnet ur ett manligt perspektiv. Det är sällan man gör det i litteraturen. Boken är bra, jag fastnar och vill inte riktigt släppa den. Vill veta hur det går!! Jag blir irriterad på Madeleines mamma som styr med järnhand över sin dotter och vill bara att Madeleine ska be henne fara åt skogen!

Välskriven, bra handling och en del två som kommer i oktober. Ser fram emot att få veta hur det går för karaktärerna! Väl värd att läsa!

Therese's Boklåda

2019-07-15

Livmodermakt är en roman om barnlängtan ur en mans perspektiv. Martin är väldigt redo och längtar efter att bli pappa medans hans fru inte är där ännu. Jag tyckte att den var bra, den var något trög i början men sen flöt läsningen på. Blev dock lite irriterad på både Martin och Madeleine när de bara separerar utan att de ens pratar med varandra. De lallar liksom runt i sina nya världar och antar saker och så går det hur många månader som helst utan att de ens hörs. Jag gillade verkligen Martins "nya" familj, de som han fick bo hos under separationstiden. Hoppas att de kommer tillbaka något i de kommande delarna.
Så jag var bitvis väldigt irriterad, men när boken är slut så ser jag fram emot att läsa fortsättningen som kommer senare i höst.