Livets vatten

Alfvén, Inger

| 2004

"Det var på nyårsdagens morgon längst bak i en Boeing 767 på cirka tiotusen meters höjd över havet som Lova lärde känna Roland." Där satt han bredvid henne i nerspilld smoking med sin flygrädsla och sin dygnsgamla skäggstubb på väg till Kanarieöarna. En konstnär som livet hanterat ovarsamt, ett liv som han hanterar ovarsamt. Men det vet hon inte ännu. Lova är en självförsörjande yrkesstolt kvinna, änka med en vuxen son som är på väg att flytta hemifrån. Hon drömmer om att leva som alla andra i glädje och gemenskap med en man och ur de första mötena växer ett trevande och knappt erkänt förhållande. Men vad som är kärlek, beroende och utnyttjande blir allt otydligare och det kräver Lovas hela viljestyrka att anpassa sin dröm till verkligheten.

2021-11-16

Det här är en mycket udda bok som jag inte ens nu när den är utläst vet om jag uppskattade eller inte.
Att läsa "Livets vatten" är som att sitta som passagerare i en berg och dalbana. Den börjar mycket bra och engagerar mig, så med ens tar den ett stup neråt och faller ner i avgrunden och blir med ens något rent fruktansvärt att läsa. Deprimerande och förödmjukande. Och så är resten av boken för mig. Upp och ner i känslorna.
Inger Alfvén kan skriva. Hade en mer oerfaren författare skrivit den här boken hade det nog funnits en stor chans att jag inte orkat avsluta den. Jag har inte läst särskilt mycket av Alfvén. S/Y Glädjen (1979) som också filmatiserats, minns jag som mycket bra. Även Städpatrullen (1976) tyckte jag var riktigt bra. Hon har alltid hållit en mycket låg profil som författare, något jag kan tycka är beundransvärt- framförallt i dessa tider.
Lova är en alldeles vanlig, något småmullig kvinna runt de femtio. Hon har tidigare farit illa i sina relationer. En död ex-make som misshandlat henne svårt. Men hon är numer änka sedan drygt 20 år tillbaka, bor i en hyreslägenhet tillsammans med sin vuxna son som- och det här märker jag av redan i början, utnyttjar henne, framförallt ekonomiskt. Hon arbetar sedan många år tillbaka på Systembolaget, har en väninnekrets med vinklubb och har precis avslutat ett förhållande med en annan kvinna, Katja.
Precis i bokens början har Lova avslutat sin relation med Katja som hotar att ta livet av sig. Jag hade önskat att Alfvén utforskat förhållandet mellan Lova och Katja bättre. Istället blir det enbart små fragment i början. Hur såg deras relation ut från början?, vill jag veta. Innan sonen lade sig i och deklarerade att han inte ville att hans mamma skulle ha en relation med en annan kvinna.
Istället för att bygga vidare på det spåret så väljer Alfvén att skicka Lova på en resa till Kanarieöarna där hon på planet i sätet längst bak i kabinen träffar konstnären Roland för första gången. Han är flygrädd, gormar åt den stackars flygvärdinnan att han måste ha en grogg om han ska våga flyga. Och Lova blir nästan direkt förälskad i honom???
Det dröjer inte länge förrän de träffas hemma i Stockholm igen och inleder sin relation där förödmjukelsen, den psykiska misshandeln finns med redan från starten. Han är alkoholist och utnyttjar Lova på de mest förödmjukande sätt tänkbart. Jag vet inte om Lova är medberoende eller om det är hennes stora självförakt och dåliga självförtroende som gör att hon stannar kvar i relationen. Annars borde jag ju tycka att hon med sin erfarenhet borde känna igen en skithög och aldrig ens inleda en relation.
Men Lova drömmer om kärleken. Hon har ett band som hon spelar upp till och från med karaktärer från någon tvålopera som deklarerar sin kärlek till varandra. Och Lova njuter och drömmer sig bort. Och ju mer skithögen Roland utnyttjar henne- desto mer intalar hon sig att hon äntligen har funnit kärleken.
Inte ens när Roland tillsammans med Lovas svåger turas om med att våldta Lovas syster Mary reagerar hon. Våldtäkten äger rum under en midsommarfest och Lova som bevittnar alltsamman försvinner in i drömmar och funderingar. Vilket får mig att undra om hon i själva verket är mentalt störd?
Jag vet ärligt talat inte. Det är en mycket deprimerande läsning som aldrig blir bättre. Slutet var grått och abrupt.
Den är välskriven och den väcker mängder av tankar och frågor inom mig. Men jag kan inte direkt påstå att det var någon trivsam läsning. Jag vet inte ens om jag gillar Lova som karaktär eller inte.
Slutbetyg, en stark 3:a!

Gudrun Wendel

2010-02-25

Kände mig först lite tveksam inför denna bok, den är så olik Alfvéns tidigare böcker. Men det är ett väldigt bra kvinnoporträtt, som försöker visa varför en kvinna finner sig i att bli utnyttjad och trampad på. En ganska sorglig historia.