Livets skafferi

Mma Ramotswe är fortfarande ogift, trots att hon sa ja till Mr J L B Matekoni redan i slutet av boken Damernas detektivbyrå. Just nu undrar hon när bröllopet ska bli av, men hon vill inte pressa sin tillkommande. Han har nog med bekymmer ändå. Inte minst tänker han på den skrämmande frågan han fått av Mma Potokwani, den något framfusiga kvinna som förestår barnhemmet på orten. Alexander McCall Smith bjuder än en gång på en vindlande, fantasifull, varmhjärtad berättelse om Damernas detektivbyrå i Botswana. Mma Ramotswe sätts på prov och hon får använda sin intuition för att lösa situationen. Som läsare kan man bara tacka och ta emot. Här är ytterligare ett bevis på att bra berättade historier går rakt in i hjärtat. Org. titel: The Full Cupboard of Life "Livets skafferi är en skatt som innehåller både kvickheter och klokskap." The Dallas Morning News Av...

Elisabeth Svensson

2019-02-06

Fortfarande beroende, men denna boken grep sig inte fast lika mycket

2018-09-10

Klokskap, värme, charm! Härligt att koppla av med Damernas detektivbyrå mellan de mer hårdkokta deckarna.

Mylar .

2015-01-10

Den gulliga serien fortsätter med den här tämligen händelsefattiga delen, som mest känns som ett mellanspel. Stämningen och underfundigheten finns dock där och det är ju den jag gillar. Extra bra stämning blir det om man läser de här böckerna på plats i Afrika.

Ellinor Karlberg

2013-12-02

Alltså jag har nog tröttnat. Eller så har McCall tröttnat. Eller så förstörde läsandet av Ett slags tax även dessa böcker pga att det är samma författare.
Fortfarande mysfaktor men ingen riktig story i denna

Margareta Johansson

2012-03-19

Det här är, i mina ögon, en feelgood-bok. Den är skriven på ett lättsamt sätt och jag sitter och ler samtidigt som jag läser. Mma Ramotswe är småklurig och lyckas att få sin vilja fram med små medel. En kvinna i min smak.
Om man inte söker en bok som är något storverk, litterärt, så är det perfekt att läsa Alexander McCall Smiths böcker om Mma Ramotswe.

Kjerstin Vogel

2010-03-23

dessa böcker gör mig glad, här finns värme! ingen stor litteratur, men levande människor