Livets överflöd : en vingård i Provence

Mayle, Peter

| 2005

Äntligen ... En ny roman av Peter Mayle! Max Skinner har precis förlorat jobbet när han får veta att han ärvt en gammal vingård i Provence av sin farbror. Max brukade tillbringa sommarloven hos farbror Henry, och han har alltid älskat gården Le Griffon. Nu är den hans! Han beger sig dit och börjar rusta upp det gamla huset och får ordning på vinodlingen. Men inkomsterna är små, och det är inte förrän han inser att hans medhjälpare, Monsieur Roussel, döljer en stor hemlighet som Max vågar hoppas på en framtid i Provence. Livets överflöd är en kärleksfull och humoristisk hyllning till livet i Provence. Till maten, vinet, den ljuvliga värmen och till människornas vänlighet och excentriska vanor. Peter Mayle är tillbaka med ännu en underbar roman om det goda livet ? det som vi alla drömmer om. Livets överflöd ska bli film i regi av Ridley Scott.

Louise A

2012-08-04

En liten pärla i all sin enkelhet. Myspys. Vill genast åka till Provence.

Sofie Petersson

2011-05-29

Livets överflöd handlar om Max Skinner som precis har förlorat jobbet när han får veta att han ärvt en gammal vingård i Provence av sin farbror. Han beger sig till Frankrike, för att väl på plats, mötas av det pittoreska huset, raderna med vinrankor och de traditionsbundna fransmännen. Till sin besvikelse upptäcker Max att gårdens vin smakar kattpiss och hans dröm verkar rinna ut i sanden, men hans medhjälpare Monsieur Roussel döljer en värdefull hemlighet. Livets överflöd är banal på många sätt, språket är naivt och handlingen tågar fram alldeles för fort. Får känslan av att författaren Peter Mayle skrivit boken på en eftermiddag, men samtidigt älskar jag att läsa om vin, den franska landsbygden och aptitretande maträtter. Drömmar om en rundresa bland vingårdarna i den franska landsbygden har börjat gro i mitt rödvinsförtjusta sinne. Är även du galen i denna gudadrink bör du läsa En smak av vin av Joanne Harris.