Livets hårda skola

I uppföljaren till populära Lisbet och Sambakungen händer det som farmor fasat för - Lisbet börjar skolan!Farmor tycker det är supertråkigt att vara ensam med piratkatten Sixten, som bara vill städa, så hon ger bort 6:an i sina 67 år. Vips blir hon Sambaungen, redo att börja i Päronskolan med Lisbet. Men Lisbet får en klump i magen när Sambakungen gör allt i skolan tvärtom, även om de andra barnen skrattar. Hon vill göra som man ska, och hänga med bästa kompisen Hanin på rasterna.Då startar farmor sin egen skola - Livets Hårda Skola - med en väldigt speciell kursplan. Men hur ska Lisbet hinna gå i två skolor samtidigt?Livets hårda skola är en galen, rolig och normkreativ högläsningspärla! Den här gången tar serietecknaren Agnes Jakobsson över stafettpinnen som illustratör efter Hanna Gustavsson. Stilen är hennes egen, men alla fans av Lisbet och Sambakungen kommer att känna...

Detta är den andra galna boken om Lisbet och hennes farmor Sambakungen. Eftersom hennes föräldrar övergav henne vid födseln för att resa världen över så bor hon tillsammans med sin farmor som bjuder på en helgalen vardag där hon ständigt är närvarande för Lisbet.

Men nu är det dags för Lisbet att börja skolan och plötsligt behöver inte farmor vara konstant närvarande längre. Tvärtom ska farmor nu lämna över ansvaret under skoldagen till lärare Majlis och Lisbet hittar en ny vardag med sina kompisar i skolan.
Men farmor som inte är särskilt förtjust i ett Majlis lär ut REGLER till Lisbet hittar sitt sätt att hantera den nya vardagen och försöker ansluta sig som elev till klassen.
När det inte går som hon vill får hon ta till nya metoder och deklarerar att hon under dagarna går i piratkattens Sixtens skola - Livet hårda skola! Men hur ska allt gå för Lisbet när farmor verkar sakna henne något så otroligt under dagarna?

Detta har verkligen varit en uppskattad bok här hemma.
Min tioåring har många gånger skrattat under högläsningen och älskar hur Sambakungen saboterar för lärare Majlis på olika sätt. Samtidigt som boken öppnar upp för djupare samtal med - varför gör Sambakungen allt? Hur känner hon sig och vad är egentligen syftet?
Detta är en bok som bjuder in till att samtala om det som står mellan raderna. Det är skrivet på en lagom utmanande nivå för barnen att kunna resonera sig fram till - men utan att skriva dem på näsan. Karinsdotter är verkligen en riktigt bra författare både när det kommer till att skriva underhållande på ett sätt väcker läslust - men även ur fler perspektiv än så.
Min 6,5-åring tycker också att boken var jättebra, hundra poäng gav hon den. Hennes favorit i berättelsen är när Sambakungen klär ut sig till trollkarlen Abrakadabra Al-Andersson, låser in Majlis i biblioteket för att sedan ta över klassrummet under en galen eftermiddag.

Detta är en tokig berättelse som riktigt spritter av läslust, samtidigt som det finns en djupare innebörd i boken. Om att våga sluta ta för mycket ansvar för andras känslor och att prioritera det som man själv mår bra av. Att våga säga som det är och vara öppen med hur det känns.

I denna bok är det också en ny illustratör som lyckas med bedriften att både bevara stilen och känslan från första boken samtidigt som hon skapar något eget. Barnen känner igen karaktärerna och har inte reflekterat över den lite annorlunda stilen. Stor tumme upp för att illustrationerna är tryckta i färg boken igenom.

Vi gillart!