Livets gåtor

Edström, Vivi

| 2009

(Ur kapitlet Austens universum) ?Den berömmelse Jane Austen har idag beror förstås på att det finns mycket att hämta hos henne för nutidens människor. Annars skulle hon ju vara borta, passé. Om det är något som styr mig nu när jag skriver så är det sökandet efter den Austen som är viktig också i nuet. Visst är jag sorgset medveten om att somliga inte står ut med att läsa henne.  Men för vissa av oss ligger det så till, att vi aldrig blir färdiga med henne. Aldrig får nog av denna speciella exakthet, som döljer så mycken visdom.  Austen erbjuder mycket för den som är intresserad av subtila mönster i litteraturen. Visst kan man läsa henne bara för att bli underhållen ? ja man skall läsa henne för att bli underhållen, men om man gör det riskerar man att missa väsentligheter. Hon är spännande för dem som engagerar sig i klass, genus, familjens problematik. De som intresserar...

Ibland bjuds man på en liten lycka. Utan att ha beställt den damp en bok från Böckernas klubb ner i brevlådan -Livets gåtor; Jane Austen av Vivi Edström. Kanske borde jag ha blivit irriterad men bokens sinnlighet och titel väckte något inom mig - en lust? Efter en arbetsam vår med färdigställandet av en doktorsavhandling fann jag mig i juni, efter disputationen, i ett tillstånd av apati och nedstämdhet. Skulle jag någonsin kunna skriva mer? Sommaren låg het, platt och intetsägande framför mig.

Så fick jag Edströms bok i min hand och något hände. På pärmens insida breder Brighton Beach ut sig via John Constables vackra målning från 1824. Havets friska bris, rullande vågor och måsars skri. Så öppnar sig horisonten. En inbjudan till läsaren till det förgångna, men också till det oändliga landskapet - litteraturens värld och vår egen fantasi. Pärmens bakre insida är en bild av det till synes motsatta, det privata, intima, men också ett mikrokosmiskt fantasilandskap - ett lapptäcke sytt av Jane Austen, hennes mor och systrar. Så inramas boken av den privata, strukturerade sfären och den vilda frihetens landskap (i genusperspektiv: det kvinnliga mot det manliga) - spännvidden i Jane Austens författarskap, vilken Vivi Edström så vackert visar inte enbart är motsägelsefull.

Utsträckt på uteplatsens soffa har jag så låtit mig förföras av bokens yttre och inre sinnlighet. Bokens format är tilltalande opretentiöst och praktiskt - något mindre än en vanlig roman men bredare än en pocket. Typsnittet lättläst och kapitlen korta. Jag älskar denna estetiska enkelhet. Det behändiga är en artig gest mot läsaren. (Tung och ogenomtränglig litteratur kan för mig te sig som en perversion.) Som extra bonus finner läsaren även bilder - Austens porträtt, tidiga manuskript, filmbilder, teckningar och foton från viktiga platser i Austens romaner. Bilder ger en extra dimension till böcker. Inte alltid nödvändiga men som extra karameller att njuta.

Så låter jag mig virvlas in i Jane Austens värld

FranZone c”,)

2009-08-26

Rörigt och svårt att följa i början om hennes liv (kanske för mycket "bredd och djup"), men sedan lite bättre om böckerna!
Bitvis intressant men även en del irriterande rykten och antagande, t ex "sov i samma säng som sin syster" (lesbisk incest?) och "blev sjuk när hon inte fick ärva sin bror" (han dog ju!)...

Lotta Kronfeldt

2009-07-31

Jag kämpade mig igenom de första 22 sidorna men sedan gick det inte längre. Har författaren ingen som korrekturläser åt henne? Mängder av språkfel, som syftningsfel, felaktig användning av skiljetecken, ofullständiga meningar, fristående bisatser o.s.v., pepprar sidorna. När detta kombineras med rena spekulationer förklädda som fakta, i en bok som kallas biografi, blir resultatet helt outhärdligt. Är hennes övriga biografier likadana så förstår jag inte hur hon kunna få ge ut mer än en. Usch!

Fiona *

2009-04-28

Fick tag på den här inför längre flygresa, tänkte: okey, fyllig är den iaf. Well, det sägs att all forskning om Austens författarskap bygger på hennes brevväxling med systern Cassandra.

Det sägs också att den brevväxlingen både friserades och ändrades efter hennes död. Att stora delar helt enkelt togs bort. Kan då tyckas fatalt att grunda en forskning inför 2000-talets hausse av den här personen, på enbart fragment om vad som egentligen var.

Stundtals anar jag lejoninnas klo i hennes författarskap redan vid så tidig ålder som 12 år och hade därför velat veta mer om henne som person men här penetreras pedantiskt tröttsamt hennes författarskap på sida efter sida tills de blir, tämligen tröttsamma analyser.

Kanske har Vivi Edström gjort det för att söka fånga andras intresse för en författare hon själv uppenbarligen fångats totalt av, själv blev jag bara uttråkad.

Om man nu skall skriva om någon, varför inte varva det publika med det personliga. Austen var mycket sjuk under sina sista år. Hon blev inte äldre än 42 år. Varifrån fick hon sin glöd under de åren? Jag hade gärna lärt känna personen Jane Austen - för att kanske kunna revidera en del boken i dess nuvarande form ger upphov till - bättre än Vivi Edström låter mig göra.