Livet, universet og alt mulig

Adams, Douglas

| 2000

Flag from no

Innbyggerne i planeten Krikitt tror på fred, rettferdighet, moral, kultur, sport, familieliv og utslettelsen av alle andre livsformer. Over natten forandrer de sjarmerende og intelligente krikkitianerne seg til maniske fremmedhatere. Dette er tredje bok i Hitchiker-serien. De to første bøkene heter Haikerens guide til Galaksen og Restauranten der Universet slutter.

Hjortronhyllan

2023-02-01

Raden av tillfälligheter utgör kärnan.
Allt kanske bara är olyckliga tillfälligheter? Som att döda samma offer om och om igen? Karaktärerna har inte förändrats mycket utan det handlar mer om att kasta dem i de vildaste scenarierna och se hur deras olika personligheter interagerar för en bisarr lösning. Det som ger läsningen i den här boken njutning är inte karaktärernas handlingar utan hur uppfattningen av deras handlingar betraktas av Adams. Som på basis stjäl showen i sitt berättande. Adams slumpmässiga och ofta fiffiga tankar knyter an till berättelsen och gör äventyren vildare.

Med det sagt måste jag kritisera slutet som är jämförelsevist simpelt mot de tidigare volymer. Bistromatematik, Krikkit-robotarna och reinkarnationen av martyren Agrajag blir de fasta bitarna som inte gav mig än mer ett kort leende än jämfört med tidigare bubbliga skratt.

Slutligen, får vi äntligen svaret på varför skålen med petunior tänkte
"Åh nej, inte igen."

Boken va spinandi och roligt 🤩

Therese

2020-02-15

Jag kom tyvärr aldrig in i den här berättelsen. Liksom andra boken i serien känns denna tredje bok som en transportsträcka mot något som aldrig riktigt kommer. Kanske förstår jag bara inte storheten i serien, eller så är den inget för mig.

Helena Flemström

Z

D

David H

2013-07-23

Orkade till tredje boken denna gång. Lite på tomgång och en del upprepningar.

Anneli Gustavsson

2013-05-06

Det finns poäng men de är svåra att hitta! Hade nog för höga förväntningar..

Maria Klamas

2013-01-08

Vad handlar den om... det kan man fråga sig... nu börjar jag tröttna rejält, första boken var väldans kul och jag älskade verkligen alla galenskaper och omskrivningar och referenser till än det ena än det andra... Sen gick det utför och den här boken blev bara för mycket. Det är mer namn och mer händelser och mer skruvade situationer som egentligen inte tillför något mer än förvirring och en uttråkad Maria...

Marianne L

2012-09-07

Underbar uppläsning av en underbart rolig bok. Nu vet jag hur man gör för att flyga... Boken blir bara bättre ju fler gånger man läser den.

Annika Sjöström

2009-11-20