Livet som en dyslektiker

Poulsen, Cecilia

Cirka fem till åtta procent av Sveriges befolkning har idag någon form av dyslexi. Detta betyder att cirka tre barn i en klass på 20 barn har någon form av dyslexi. Många tycker precis som jag att det är super jobbigt att få diagnosen dyslexi. Denna boken är en självbiografi och handlar om hur jag fick min diagnos. Och hur jag har fått kämpa mig igenom min skoltid ihop med min dyslexi. Det har inte varit enkelt. Men nu vill jag peppa andra till att göra samma resa som jag har gjort. Oavsett om man har dyslexi eller inte så kommer man att lyckas i livet med en stark vilja. Denna boken är inte korrekturläst av ett stavnings proffs. Och det är lite charmen med hela boken.

Detta är en riktigt stark Självbiografi och jag tycker att den är riktigt bra skriven.
Den är en fängslande bladvändare som är så svår att slita sig ifrån.
😢
Ju mer jag läser desto mer känner jag starkt för detta barn som fått slåss och kämpat hela sin barndom och säkert en hel del i den vuxna världen.
❤️
Jag tackar från djupet av mitt hjärta att
Jag fick frågan om att
Läsa och Recensera
Denna underbart viktiga bok.
Av mig så får både boken och författaren all kärlek vi kan ge

Cecilia Poulsen

2022-08-31

Detta är en riktigt peppande bok. Som jag rekommenderar alla att läsa. Oavsett om man har dyslexi eller inte.

Holger Wästlund

2022-08-29

Cecilia Poulsen har skrivit en liten charmig bok om hur det är att leva som dyslektiker. Hon beskriver på ett utmärkt sätt olika svårigheter som en dyslektiker kan möta genom livet, från att ingen i hennes omgivning insåg situationen förrän hon gick i sjätte klass, hur hon på ett brutalt sätt vid många tillfällen fick uppleva att hon hade svårigheter som inte hennes jämnåriga kamrater hade och hur hon genom att sätta upp tydliga och tuffa mål för sig själv och jobba hårt för dem lyckades med sin dröm – att ta sig igenom skolan fram till studentexamen utan att behöva gå om, trots att lärare och andra specialister runt henne förvarnade henne om motsatsen.
Det är en härligt positiv bok som jag är övertygad om kan inspirera många till att lyckas med det mesta om man har rätt inställning och ser möjligheter. Jag rekommenderar varmt denna bok.

Jag har läst Livet som en dyslektiker av Cecilia Poulsen, boken är utgiven av Type & Tell 2019. Livet som en dyslektiker är en självbiografisk bok där vi får följa författaren i en sporadisk dagboksform från år 6, genom högstadiet och gymnasiet samt lite från hennes vuxna liv. Vi får följa Cecilias kamp före och efter diagnosen blev fast ställd, samt genom motgång och medgång i skolan. Jag tycker att författaren förmedlar sina känslor fint. Boken är inte korrekturläst så språket har många brister, författarens tanke är att det är en del av charmen med boken. Jag håller med om att det är charmigt och att jag också får en större förståelse för hur dyslexi kan te sig. Hade jag läst en annan bok med liknande fel så hade jag blivit galen, men förförståelsen kring detta gör att jag läser med en annan inställning. Boken riktar sig till barn i åldersgruppen 9-12 år, men jag vill även tipsa om boken till barn i högstadieåldern, unga vuxna samt vuxna. Livet som en dyslektiker är en fin och viktig bok som är kort och lättläst i ett nätt litet format.

villa-freja.se

2020-02-06

Det ligger mig personligt varmt om hjärtat att uppmärksamma dyslexi och dessutom lära mig mer om. Livet som en dyslektiker är främst tänkt som en pepp för andra dyslektiker som kämpar i skolan. Boken är utgiven via en självpubliceringstjänst och vad jag vet är den varken faktagranskad eller korrekturläst/redigerad. Faktabiten kan jag bortse från. Poulsen skriver om sin egen skolgång under grundskolan och gymnasiet. Berättelsen är väldigt självutlämnande, nästan som en dagbok och boken är ingen faktabok, även om jag från början trodde att den skulle innehålla mer av det slaget. Det som hade lyft boken är redigeringen på samma gång som det blir tydligt vad Poulsen brottas med - och har brottats med i livet.

Livet som dyslektiker ser förstås olika ut från person till person. Det här är Poulsens egen berättelse.

I ett behändigt format kom denna lilla pärla med posten hem till mig. Vem kan beskriva bäst hur det är att ha dyslexi? Den som har det såklart och i denna lilla bok beskriver författaren modigt hur hennes dyslexi påverkat henne och särskilt skolgången som var tuff. För er som har dyslexi är boken en hoppingivande bok och som inte är så lång att läsa. För de som vill veta mer eller lever nära någon med dyslexi ger den både insikt och hopp. För hur tufft författaren än hade det så klarade hon av mycket som verkade omöjligt.
Jag kan varmt rekommendera den till alla de som vill få en dyslektikers perspektiv. Jag är otroligt tacksam att böcker om detta ämne skrivs för hur mycket fördomar får inte en person med dyslexi utstå?

Åsa Carlsson

2019-11-19

Livet som en dyslektiker är 26-åriga Cecilias debutbok där hon berättar om sina egna personliga erfarenheter som dyslektiker. Fullständig recension bokblogg: https://ibokhyllan.blogspot.com/2019/11/livet-som-en-dyslektiker-av-cecilia.html