Livet är en fest

Olsson, Sara H.

Lättsamt och underhållande om fördomar, konsekvenser och missförstånd.»Underbar, rolig och charmig! betyg 5 av 5 « Jennies boklistaStrax norr om Hallavik ligger det lilla området Hallvetet. Här bor Klarne Karlsson, en äldre ungkarl som kör flakmoped och har massor av åsikter om allt här i världen som han dock inte vågar uttrycka högt. När grannen och bäste vännen Verner råkar ut för en olycka och dör vänds Klarnes liv upp och ner. Verners hus säljs och Klarne är orolig för vad de nya ägarna ska göra med byggnaden. Nina och Johanna köper det gamla huset i Hallvetet för att förverkliga Johannas dröm om att driva ett hotell.För att luska ut vad som försiggår tar Klarne hjälp av den sjuttonårige raggaren och EPA-ägaren Rikard. När han smyger i buskarna i bara träskor och jeansjacka förstår Johanna att han är där för att spana på dem och drar några lögner om vilken typ...

Tredje delen om gänget från Hallavik, men jag tycker nog att man kan läsa dem fristående, eller om inte annat kan man läsa den här delen utan att ha läst någon av de andra först. Om det skulle vara så att man inte gillar att veta vad som händer i förväg kan det vara en god idé att läsa dem i ordning.

Livet är en fest är mysig på många nivåer. Dels får jag komma ihåg hur det är att vara kär i tonåren (okej, kanske inte alltid mysigt), och dels får jag känna igen hur det är att vara kär när man är 30+. Men det är också vänskap, mysigheten i att få följa någon mot sitt mål och faktiskt också mysigheten i att få störa ihjäl sig på någon.

För oj, vad jag stör mig på Klarne. Jag vill skaka om den lilla gubben och be honom att inte vara så förbannat stel, tråkig och fördomsfull. Oj, vad jag vill skaka om Rickard och be honom se sig själv som bättre än han gör. Oj, vad jag stör mig på Petter och vill slänga honom i en soptunna och sluta vara ett jävla arsle. Och oj, vad jag stör mig på att Johanna måste verka så mycket starkare än hon är just nu. Men oj, vad jag gillar att jag får störa mig. Jag älskar att jag känner så mycket för karaktärerna att jag blir så involverad känslomässigt.

Jag gillar de olika personligheterna som Sara H. Olsson får till i Livet är en fest. De är väldigt skilda åt och det märks mycket genom hur de pratar och beter sig. Små saker, som att Rickard håller på med sin lugg, eller tydligare saker, som Johannas sexuella humor. Och jag gillar Klarnes sur-gubbe-syndrom, även om jag mest gillar att störa mig.

Det är en del vändningar. De flesta inte så överraskande, men en del oväntade och om inte annat väldigt uppskattade. Jag brukar skriva det vid feelgood, att det inte är så oväntat alltid men att det inte gör något och det gör det inte heller nu. Jag blir småöverraskad längs vägen och är mycket nöjd med slutet.

Språket är bra, passar för genren och är lättläst och flytande.

Bokdjungeln

2019-01-27

Den här boken har ett härligt flow som gör att läsaren lätt hänger med i handlingen vilket gör att den absolut passar för lata dagar på stranden så väl som på bussen på väg till jobbet. Språket är lätt vilket passar bra till tempot boken har. Jag gillar verkligen böckerna av denna författarinna. Det passar alltid att läsa dom och de finns alltid humor med, vilket jag uppskattar. Det var även roligt bli bekant med några nya persobligheter. Har du inte läst de tidigare böckerna av H Olsson så tycker jag att du ska göra det. Dom är härliga!

Underbar, rolig och charmig!